کد خبر: ۹۲۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - 28 January 2017
«نفت کش‌ های ایران در بنادر اروپایی»، «هاشمی به درستی در مرکز تشخیص مصلحت قرار داشت»، «گزارش همدلی از ادامه گمانه زنی ها برای انتخاب جانشین آیت الله هاشمی رئیس جدید مجمع تشخیص» و ««نگار» زنگ تفریح من بین برنامه خندوانه بود» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه همدلی در شماره شنبه 9 بهمن به شمار می رود.
 «نفت کش‌ های ایران در بنادر اروپایی»، «هاشمی به درستی در مرکز تشخیص مصلحت قرار داشت»، «گزارش همدلی از ادامه گمانه زنی ها برای انتخاب جانشین آیت الله هاشمی رئیس جدید مجمع تشخیص» و ««نگار» زنگ تفریح من بین برنامه خندوانه بود» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه همدلی در شماره شنبه 9 بهمن به شمار می رود.

** نفت کش‌ های ایران در بنادر اروپایی
شرکت ملی نفت ایران در شرایط فعلی با هفت شرکت بزرگ اروپایی شامل توتال فرانسه، ساراس ایتالیا، هلنیک پترولیوم یونان، لوک اویل روسیه، سپسای اسپانیا، انی ایتالیا و توپراش ترکیه قراردادهای بلندمدت فروش نفت امضا کرده است. به طوری‌ که به طور متوسط بیش از 60درصد فروش نفت به پالایشگران اروپایی از طریق قراردادهای بلندمدت انجام می ‌شود. در همین زمینه بلومبرگ گزارشی مبنی بر اوج گرفتن صادرات نفت ایران به اروپا منتشر کرده که بر مبنای آن خرید نفت ماه جاری اروپا از ایران در 5 سال اخیر بی سابقه بوده است. اطلاعات مرتبط با حرکت کشتی ‌ها نشان می ‌دهد فرانسه، در سال 2016 میلادی یعنی همزمان با لغو تحریم‌ ها، بیشترین حجم نفت را در میان کشورهای اروپایی از ایران خریده است و یک‌سوم نفت ایران در اروپا وارد فرانسه شده است. تحریم‌ هایی که علاوه بر دشوار کردن شرایط برای انتقال نفت ایران از طریق مسیر دریایی، کشورهای خریدار نفت ایران را نیز تنبیه می ‌کرد.

ایران در ماه ژانویه سال 2017 روزانه توانست 622 هزار و 581 بشکه نفت ایران از طریق ابرتانکرها به اروپا صادر کند. به گزارش بلومبرگ، اروپا در ماه جاری بیشترین حجم نفت را از ایران در 5 سال اخیر دریافت می‌ کند؛ نشانه‌ ای که از بازگشت مجدد سهم از دست‌ رفته بازار به این کشور به دلیل اعمال تحریم‌ های پیشین حکایت دارد. اطلاعات شرکت ‌های کشتی ‌رانی و گزارش‌ های اتحادیه اروپا نشان می ‌دهد در ماه ژانویه سال 2017 روزانه 622 هزار و 581 بشکه نفت ایران از طریق ابرتانکرها به اروپا خواهد رسید که از نوامبر سال 2011 رکوردی بی ‌سابقه محسوب می ‌شود. دو ابرتانکر ایران با نام‌های «Huge» و «Snow» در راه اروپا هستند و حدود 4 میلیون بشکه نفت را حمل می‌ کنند. تحریم‌ هایی که بر ضد ایران اعمال شد، فروش نفت این کشور را به اروپا در سال 2012 متوقف کرد و ایران توانست سال گذشته عرضه نفت را از سرگیرد.

** هاشمی به درستی در مرکز تشخیص مصلحت قرار داشت
درگذشت ناگهانی هاشمی رفسنجانی هنوز هم قابل باور نیست. سنی از او گذشته بود اما موضع ‌گیری هایش به گونه ‌ای بود که انگار یک جوان پر انرژی در حال رزمایش در میدان پر تنش سیاست است. هاشمی در عرصه سیاست به برندی تبدیل شده است که در نگاه بسیاری از تحلیل ‌گران حالا حالاها اثرگذاری ‌اش را بر فضای سیاسی ایران خواهد داشت. محمود میرلوحی، معاون پارلمانی اسبق وزارت کشور در گفت و گوی خود با همدلی نگاه خود از هاشمی را روایت می ‌کند. او می‌ گوید هاشمی به درستی در مرکز تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته بود. به اعتقاد این فعال سیاسی هنر و دشواری کار هاشمی رفسنجانی آن بود که هم در حاکمیت قرار داشت و هم از مطالبات مردم دفاع می‌کرد. در ادامه متن این گفت ‌و‌گو را می‌ خوانید:

در طی 37 سال گذشته ما با چهره‌های متعددی از آقای هاشمی رو به رو بوده ایم. تصویری که شما از آقای هاشمی ترسیم می ‌کنید چه شکلی دارد؟
من از زمانی که دانشجو بودم تا اواخر عمر آقای هاشمی بارها خدمت ایشان رسیده ‌‌ام. در این دیدارها بارها و بارها از نظرات ایشان جویا شدم. اگر بخواهم از شخصیت توانایی و دقت ایشان بگویم، ایشان در عین حال که روحانی اصیل ریشه دار و با همان ویژگی ‌های سنی بودند اما در نوآوری، ملاحظه نیازهای زمان و شرایط کشور هیچ کم نداشت. در واقع آقای هاشمی هم ویژگی‌ های علمای سابق را و هم ویژگی علمای پویای امروز را داشت. از حیث سیاست نیز ایشان چهره‌ ای با مهارت حرفه ‌ای بودند. من که از کودکی با سیاست در تماس بوده ‌ام می ‌توانم بگویم در این حوزه آقای هاشمی دارای بالاترین مهارت و دانش حرفه ای بود. در حوزه اقتصاد هم همینطور است.

** گزارش همدلی از ادامه گمانه زنی ها برای انتخاب جانشین آیت الله هاشمی رئیس جدید مجمع تشخیص
از روز پنج شنبه اخباری مبنی بر احتمال انتصاب آیت الله موحدی کرمانی به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و جانشینی آیت الله هاشمی در فضای مجازی دست به دست می شود. با گذشت دو روز از این خبر؛ برخی چهره های سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب از جمله محمد علی نجفی، از تقویت این احتمال سخن می گویند. نجفی گفته است که طبق شنیده‌ ها ظاهرا انتخاب رهبری برای ریاست مجمع تشخیص، آیت ‌الله موحدی کرمانی است. از سوی دیگر در برخی شایعات از فضای مجازی آمده است آیت الله امینی نیز برای این منصب در نظر گرفته شده که ایشان نپذیرفته است. همچینین بیش از این برخی از احتمال انتصاب آیت الله یزدی به ریاست مجمع تشخیص نیز خبر داده بودند. 

اگر چنین تصمیمی از طرف رهبری انقلاب گرفته شود، موحدی کرمانی که 85 سال سن دارد، تا اسفندماه امسال ریاست سنی مجمع تشخیص را بر عهده خواهد داشت و تصمیم نهایی برای دوره بعدی به انتصابات جدید رهبری بستگی خواهد داشت. طبق ماده 3 آیین نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوب 1368.8.2 ریاست مجمع با رییس جمهور است ولی اصل 112 قانون اساسی حق انتخاب اعضای ثابت و متغیر مجمع را به مقام رهبری داده است. 

** «نگار» زنگ تفریح من بین برنامه خندوانه بود
رامبد جوان نیازی به معرفی ندارد. بازیگر، طراح، کارگردان ایده پرداز و مجری ایرانی که از ابتدای جوانی ‌اش و با نقش «فرید جنگلبرگ» سریال «خانه سبز» به قلب ایرانی ‌ها راه یافت و تا این شب ‌ها که با برنامه «خندوانه» در شبکه نسیم حضور دارد این محبوبیت و عشق چند برابر شده است. بهانه این گفت و گو فیلم «نگار» به کارگردانی اوست که یکی از شگفتی‌ های جشنواره سی و‌پنجم فیلم فجر خواهد بود. احتمالاً اگر فیلم را بدون تیتراژ ببینید نمی ‌توانید حدس بزنید که سازنده آن رامبد جوان است. از این به بعد و در آستانه جشنواره فجر فیلم ‌هایی که به گفته منتقدین از آثار پرسر و صدای جشنواره خواهند بود مورد بررسی قرار خواهند گرفت. فعلاً با «نگار» این کار را آغاز کرده ‌ایم.

«نگار» فیلم عجیب و غریبی خواهد بود که احتمالاً در ایام جشنواره تماشاگران بسیاری را شگفت ‌زده خواهد کرد. بیشتر از این جنبه که شاید توقع ساخت فیلمی این‌ چنینی از رامبد جوان نداشته ‌اند. کسی که در برنامه «خندوانه» مدام در حال توزیع انرژی و خنده است؟
اتفاقی که بصورت معمول می ‌افتد البته کمی عکس این ماجراست. معمولاً از سختی ‌ها، روزمرگی ‌ها و خشونت ‌های زندگی آدم به خنده و شوخی و جک می‌ رسد اما برای من شکل دیگری پیدا کرد. من از ساخت برنامه شاد و انرژیکی مثل «خندوانه» به فیلمی خشن رسیده ‌ام. در واقع زنگ تفریحی که بین برنامه مفرح «خندوانه» داشتم صرف ساخت فیلمی اکشن و پرهیجان شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: