کد خبر: ۹۲۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - 26 January 2017
«تغییر لیدر تجارت آزاد»، «دمای مسکن در 31 استان»، «بهبود نمره ایران در فسادزدایی»، «واکنش منفی بورس از 2 دوربین» و «ماموریت دوم در بازار ارز» از مهمترین موضوع های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره پنجشنبه هفتم بهمن است.
 «تغییر لیدر تجارت آزاد»، «دمای مسکن در 31 استان»، «بهبود نمره ایران در فسادزدایی»، «واکنش منفی بورس از 2 دوربین» و «ماموریت دوم در بازار ارز» از مهمترین موضوع های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره پنجشنبه هفتم بهمن است.

**تغییر لیدر تجارت آزاد
ارزش‌های آمریکایی با ریاست‌جمهوری ترامپ یکی‌یکی در حال کنار گذاشته شدن است. فرمان رئیس‌جمهوری جدید در نخستین هفته کاری، شروع چرخش آمریکا از یک کشور منادی تجارت آزاد به حامی درون‌گرایی اقتصادی تفسیر می‌شود. به‌گفته تحلیلگران، ترامپ به‌واسطه رویکرد تک‌بعدی به جریان تجارت آزاد، آمریکا را متضرر این فرآیند می‌داند. به همین دلیل تصور می‌کند با تعقیب رویکرد درون‌گرایی و فاصله‌گیری از تجارت جهانی، منافع کشور خود را تامین می‌کند. دستور خروج از قرارداد ترانس‌پاسیفیک (کشورهای حاشیه اقیانوس آرام به‌جز چین) و درخواست مذاکره مجدد برای قرارداد تجاری «نفتا» در راستای همین باور معنی می‌شود. سوال مهم، جانشین آمریکا در لیدری تجارت جهانی است؟ شواهد نشان می‌دهد چین پرچمدار آینده است.

**دمای مسکن در 31 استان
افت‌وخیز حجمی در پرداخت تسهیلات خرید مسکن به متقاضیان شهرهای مختلف، به‌عنوان دماسنج کشوری معاملات ملک، از استعداد برخی استان‌ها - همچون تهران - برای ورود به فاز رونق حکایت دارد. آمار پرداخت تسهیلات در 9 ماه اول امسال نشان می‌دهد در کل کشور، بخشی از معاملات – فروش آپارتمان به خریداران مجهز به وام بانکی - 14 درصد نسبت به پارسال افزایش یافته؛ اما در 8 استان، بالای 25 درصد رشد کرده است. بازار مسکن 7 استان به‌خاطر عدم‌استقبال متقاضیان از وام، کماکان در رکود است. تقویت معاملات کشوری نیازمند دو تصمیم است.

**بهبود نمره ایران در فسادزدایی
سازمان بین‌المللی شفافیت در گزارشی جدید رتبه کشورهای جهان در فسادزدایی را منتشر کرد. در این رتبه‌بندی، 176 کشور از لحاظ فساد اداری مورد سنجش قرار گرفته‌اند و مشخص شده است؛ در‌ حالی ‌که شفافیت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به‌شدت تنزل یافته، نمره ایران دو نمره بهبود یافته است. در گزارش امسال، ایران توانسته است با کسب نمره 29 از 100 در میان 176کشور در جایگاه 131 قرار گیرد. این سازمان همچنین نسبت به دور باطلی که بین فساد، توزیع نابرابر قدرت و توزیع نابرابر ثروت در کشورهای جهان در چرخش است، هشدار داد.

**واکنش منفی بورس از 2 دوربین
بازگشایی نماد بانک ملت در جریان معاملات روز سه شنبه ریزش سنگین شاخص کل را در پی داشت. روز گذشته نیز در ادمه همین جو منفی، شاخص کل 0.3 درصد افت کرد. بررسی فضای معاملات بورس تهران در دو روز پایانی هفته نشان از ایجاد یک جو نگرانی در بازار سهام دارد. بر همین اساس عمده نمادهای فعال در بورس تهران در جریان دو روز معاملاتی اخیر در محدوده منفی نوسان کردند. نکته جالب توجه در جریان معاملات این دو روز، تقابل دو نگاه در بین فعالان تالار شیشه‌ای است. برخی معتقدند فضای منفی به وجود آمده در بازار سهام که با بازگشایی دیگر نمادهای بانکی در هفته آینده تشدید می‌شود، امری نگران‌کننده است. با این حال عده‌ای معتقدند که این فضای منفی مقطعی است و به نظر نمی‌رسد ادامه دار باشد. به اعتقاد این گروه از کارشناسان بازگشایی نمادهای بانکی هر چند در شرایط کنونی به فضای افت عمومی قیمت سهام دامن زده است.

**ماموریت دوم در بازار ارز
روز چهارشنبه، عرضه ارز با قیمتی نزدیک به نرخ بازار ادامه یافت تا دلار کم دامنه‌ترین نوسان در بهمن ماه را ثبت کند. در پنجمین روز هفته، شاخص ارزی عمدتا در محدوده 3 هزار و 850 تا 3 هزار و 865 تومان نوسان کرد که کمترین میزان نوسان از انتهای دی ماه بود. فاصله سقف و کف دلار در حالی روز گذشته به 15 تومان رسید که پیش از این در یازدهمین ماه زمستان کمترین فاصله این دو نرخ 30 تومان بود. شاخص ارزی در نهایت در این روز کم‌نوسان با قیمت 3هزار و 865 تومان به کار خود پایان داد که 7 تومان بالاتر از روز سه‌شنبه بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: