کد خبر: ۹۲۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - 26 January 2017
«سایه روشن‌های صنعت گردشگری در ایران»، «1000 میلیارد تومان ارزش صنعت کنکور» و «طرح مجلس برای نجات مالیاتی زیان‌ده‌ها» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه تعادل در شماره پنجشنبه هفتم بهمن است.
«سایه روشن‌های صنعت گردشگری در ایران»، «1000 میلیارد تومان ارزش صنعت کنکور» و «طرح مجلس برای نجات مالیاتی زیان‌ده‌ها» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه تعادل در شماره پنجشنبه هفتم بهمن است.

**سایه روشن‌های صنعت گردشگری در ایران
بهترین جایگزین درآمدهای نفتی برای اقتصاد ایران چیست؟ این پرسش بنیادینی است که پاسخگویی به آن می‌تواند راهبرد آینده اقتصاد و معیشت ایرانیان را مشخص کند. کارشناسان و تحلیلگران مختلف، متناسب با درک و سطح سواد خود از طریق منطق استدلالی تلاش کرده‌اند تا گزینه‌هایی را در جای پاسخ این پرسش بنشانند و جایگزینی برای پایان وابستگی اقتصاد به نفت مطرح کنند. در این میان «گردشگری» و در آمد پایداری که از طریق این مختصات اقتصادی نصیب کشور می‌شود، نقطه مشترکی است که اغلب کارشناسان به عنوان مهم‌ترین راهبرد برای حذف پول نفت در امور جاری اقتصاد از آن یاد می‌کنند. این ارزیابی‌ها در ماه‌های منتهی به تعطیلات نوروزی در کشورمان ابعاد وسیع ‌تری پیدا می‌کند و بسیاری از استان‌ها به دنبال به دست آوردن سهم بیشتری از گردشگران، ایده‌های جدیدی را به کار می‌گیرند.

واقعیت آن است که گردشگری در عصر حاضر به دلیل ویژگی‌های منحصربه فردی که در اشتغالزایی و توسعه کسب و کار به دست آورده، اهمیت بسیاری یافته و بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، زیربنای اقتصادی خود را بر پایه این صنعت رو به رشد و سودآور پایه‌ریزی کرده‌اند. « افزایش درآمد ملی جامعه میزبان»، «توسعه کسب و کار خرد»، «افزایش درآمد دولت»، « افزایش سرمایه‌گذاری»، «توزیع مجدد ثروت‌های بین‌المللی»، «افزایش اشتغال نیروی کار»، «توسعه صنایع دستی»، «تولید و فروش کالاهای محلی» و... بخشی از اثراتی است که توسعه گردشگری در تار و پود اقتصاد میزبان به جای می‌گذارد.

**1000 میلیارد تومان ارزش صنعت کنکور
مدرسه می‌تواند یکی از موضوعات مهم ذیل عنوان آموزش باشد. همه ما وقتی به مدرسه فکر می‌کنیم آن را در پروژه دولت ملت‌سازی می‌بینیم. پروژه‌یی که چندصد سالی است که کلید خورده است ولی در صد سال اخیر در مرکز توجه صاحب‌نظران و سیاست‌گذاران قرار گرفته است. محمد رضایی پژوهشگر اجتماعی با اشاره به امر آموزش و وضعیت کنکور گفته است: مناسباتی حاکم شده و خودمان با دست‌های خودمان آب در آسیاب می‌ریزیم و این فرآیند را بازتولید می‌کنیم. البته اصل ماجرا وجود اقتصاد بسیار کلانی است که چون جزییاتش را نمی‌دانیم ورود نمی‌کنیم. وقتی دولت به خوبی نمی‌تواند مالیات بگیرد مای محقق هم نمی‌توانیم به سادگی این گردش را دربیاوریم. تخمین‌های بالای 1000میلیارد تومان در صنعت کنکور است. وقتی اینطور نگاه می‌کنیم شاید لازم باشد که ما از آموزش اجباری درک مان را عوض کنیم. آنجا که قانون اجباری شدن آموزش را مطرح کردم که برابری آموزش را برای همه یکسان کند. اما گویا این اجباری شدن معنای دیگری دارد.


** طرح مجلس برای نجات مالیاتی زیان‌ده‌ها
در سال‌های گذشته بنگاه‌ها به‌دلیل مسائل و مشکلاتی که خارج از اختیار مدیریتی بوده اغلب دچار زیان انباشته شده و این زیان انباشته بعضا به حدی رسیده بود که این بنگاه‌ها مشمول ماده 141 می‌شدند، به‌همین دلیل این شرکت‌ها امکان هیچ فعالیتی نداشته و حتی تسهیلات بانکی هم نمی‌توانستند بگیرند‌ تا اینکه در بودجه سنواتی سال 90 و 91 و ماده 17 قانون حداکثر استفاده از توان به‌نوعی قانون‌گذار این اجازه را به بنگاه‌ها داد که یک‌بار از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های‌شان افزایش سرمایه دهند و معاف از مالیات شوند.

مساله زمانی مشکل‌زا می‌شود که واحدهای تولیدی برای اخذ تسهیلات به بانک‌ها مراجعه می‌کنند، بانک‌ها پس از ارزیابی و ملاحظه صورت مالی و توجه به میزان سرمایه، این شرکت‌ها را فاقد کفایت سرمایه لازم برای اخذ وام می‌دانند و راه‌حل این شرکت‌ها برای خروج از شمول دامنه ماده 141 قانون تجارت و جبران این فقدان سرمایه تاکنون تجدید ارزیابی بوده که مازاد تجدید ارزیابی به حساب سرمایه منتقل و سرمایه شرکت‌ بالاتر نشان داده می‌شد. اما با احتساب قانون مالیات‌های مستقیم اخیر التصویب شمول مالیات بر افزایش سرمایه ناشی از مازاد تجدید ارزیابی، دیگر چنین امکانی برای این شرکت‌ها فراهم نیست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: