کد خبر: ۹۲۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - 25 January 2017
فعالان سیاسی دو جناح کشور بارها اعلام کرده‌اند که رقابت انتخاباتی باید سازنده باشد و در هر انتخابات تخریب و توهین شیوه مناسبی برای نیل به پیروزی نیست.
 روزنامه اعتماد در گفت و گو با یحیی آل‌اسحاق عضو هیات موسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نوشت: فعالان سیاسی دو جناح کشور بارها اعلام کرده‌اند که رقابت انتخاباتی باید سازنده باشد و در هر انتخابات تخریب و توهین شیوه مناسبی برای نیل به پیروزی نیست.

در ادامه این گفت و گو می خوانیم: با وجود این عرصه سیاست‌ورزی کشور چندان قرابتی با این امر ضروری ندارد. همین است که جریان اصلاحات که شاید بیش از جریان مقابل در معرض این مشکل قرار دارد، دم از طرح آشتی ملی می‌زند. طرحی که نه تنها برای جریان‌های سیاسی بلکه برای حیات نظام می‌تواند موثر و مفید باشد. در این میان بسیاری از اصولگرایان نیز با این پروژه موافقت خود را اعلام کرده‌اند. اگرچه رسیدن به مدل مناسب برای تحقق آن همچنان مورد بحث است.

یحیی آل‌اسحاق، عضو هیات موسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی از مدت‌ها پیش پیشنهاد همکاری نیروهای اصلاح‌طلب و اصولگرا را زیر چتر عنوان نیروهای انقلابی داده بود. این فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که «انقلابی بودن به معنای واقعی آن وجه مشترک قریب به اتفاق ملت و فعالان سیاسی ایران است. انقلاب را نباید تفسیری قبیله‌ای کرد. اگر به همان شاخص‌های انقلابی گذشته بازگردیم و نگاهی همراه با سعه‌صدر، جامع و به دور از تنگ‌نظری‌ها در حوزه‌های داخلی و خارجی کشور داشته باشیم، می‌توانیم بر بسیاری از مشکلات فایق آییم. بهترین مولفه برای وحدت شاخص‌های انقلاب اسلامی است. همان چیزی که ما را به عزت رساند و امروز اقتدار ما در آن است. به راحتی می‌توان دید که هر جا با شاخص‌ها و ارزش‌های انقلابی‌مان عمل کرده‌ایم، موفق بوده‌ایم.» او همچنین به نقش محوری رهبر انقلاب در تحقق این امر چنین اشاره می‌کند: «در شرایط کنونی رهبری، عامل انسجام، وحدت، مقاومت و همه ارزش‌ها است. بنابراین وحدت ملی باید حول محور رهبری و با توصیه‌های ایشان محقق شود.»

**ضرورت‌ها و الزامات آشتی ملی در فضای کنونی منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین فضای سیاسی و اقتصادی کشور چیست؟ شما به عنوان یک فعال اصولگرا در شرایط کنونی کشور چقدر دغدغه شکل‌گیری آشتی ملی را دارید؟
جمهوری اسلامی ایران با همه افت و خیزها، نقاط مثبت و منفی و فرصت‌ها تهدیدهایش یک وجهه تاثیرگذار در منطقه و جهان است و هیچ کس نمی‌تواند این امر را نفی کند. هرکسی از هر زاویه‌ای نگاه کند، ضریب بالای تاثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان را خواهد دید. در سیاست داخلی نیز با وجود چالش‌های زیاد، به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کرده‌ایم. امروز امنیت ایران در میان دیگر کشورهای منطقه زبانزد است. جمهوری اسلامی در حوزه سرمایه‌گذاری‌های زیر بنایی، نقاط مثبت فراوانی دارد که با نگاهی منصفانه قابل مشاهده است. علاوه بر این تلخی‌هایی هم داریم. کشور با وجود داشتن منابع و موقعیت خوب جغرافیایی، ژئوپولتیکی و سرمایه اجتماعی در حوزه اقتصادی با مشکلاتی مواجه است. همچنین در حوزه روابط بین‌الملل چالش‌هایی وجود دارد و امروز نمی‌توانیم نفی کنیم که کشور نقاط منفی دارد.

**با وجود این امتیازات و ضعف‌ها امروز راه چاره چیست؟ می‌دانید که اخیر بحث آشتی ملی از سوی اصلاح‌طلبان جدی‌تر از قبل مطرح می‌شود. 
بنده همیشه تلاش کرده‌ام منصفانه نظراتم را ارایه کنم و درگیر جریانات تعصبی نباشم. به نظر من انقلابی بودن به معنای واقعی آن وجه مشترک قریب به اتفاق ملت و فعالان سیاسی ایران است. انقلاب را نباید تفسیری قبیله‌ای کرد. تفسیر انقلابی که امام خمینی آن را ارایه کرد، متفاوت است. امروز انقلابی که مقام معظم رهبری اشاره می‌کند و در منشور قانون اساسی آمده باید مدنظر قرار گیرد. اگر به همان شاخص‌های انقلابی گذشته بازگردیم و نگاهی همراه با سعه صدر، جامع و به دور از تنگ‌نظری‌ها در حوزه‌های داخلی و خارجی کشور داشته باشیم، می‌توانیم بر بسیاری از مشکلات فایق آییم. امروز مهم‌ترین مشکلی که با آن مواجه هستیم این است که در حوزه سیاسی، قبیله‌ای شده‌ایم. داشتن دویست حزب اصلا زیبنده کشور نیست. این یعنی تکه تکه شده‌ایم و به عناوین مختلف از یکدیگر دور افتاده‌ایم. این یعنی نهضت اتلاف سرمایه، توان و وقت به راه انداخته‌ایم. اگر ما بخواهیم از موقعیت و توان خویش به نحو احسن بهره بگیریم، باید مبانی مشترکی را تعریف کنیم که همه فعالان سیاسی در آن جای بگیرند. بهترین مولفه برای وحدت شاخص‌های انقلاب اسلامی است. همان چیزی که ما را به عزت رساند و امروز اقتدار ما در آن است. 

به راحتی می‌توان دید که هر جا با شاخص‌ها و ارزش‌های انقلابی‌مان عمل کرده‌ایم، موفق بوده‌ایم. وحدت ملی آرزوی همه بزرگان و ملت ما است. برای تحقق این آرزو باید به همان ارزش‌ها بازگردیم. زمانی که امام به ایران بازگشتند چگونه بودیم؟ در راهپیمایی‌های اوایل انقلاب و زمان جنگ با عراق چگونه بودیم؟ آیا قبیله قبیله از امام استقبال کردیم؟ آیا بدرقه ما از پیکر آیت‌الله هاشمی تکه‌تکه بود؟ در دوران هشت سال جنگ اگر بدون وحدت عمل می‌کردیم، آیا موفق می‌شدیم؟امروز آیا در مورد اقتدار منطقه قبیله‌ای عمل می‌کنیم؟ امروز باید مشترکات‌مان را مشخص کنیم. ملت و فعالان سیاسی ما امام و رهبری را قبول دارند. جمهوری اسلامی و ولایت فقیه را قبول دارند. لیکن اینکه به عناوین مختلف تکه‌تکه شده‌ایم ما را از توسعه و پیشرفت کشور بازداشته است. اگر سعی کنیم به وجه مشترک همه ملت و به ارزش‌های انقلاب اسلامی بازگردیم؛ انرژی و توان بسیار بالایی برای رفع مشکلات کشور خواهیم داشت.

این نوع تکه تکه شدن‌ها سبب خسارت کشور است. به نظر من تحقق وحدت ملی در کشور دشوار نیست. بنده با سابقه حدود ٥٠ سال کار سیاسی می‌گویم که به قدری اشتراکات ما زیاد است که می‌توان وحدت ملی را بین فعالان سیاسی محقق کرد. اگر گاهی می‌بینیم که ملت مایوس می‌شوند، به خاطر قبیله قبیله شدن ما است.

**برخی تشییع جنازه آیت‌الله هاشمی را به عنوان نمونه‌ای از بستر مساعد برای تحقق آشتی ملی در جامعه می‌دانند، نظر شما چیست؟
بله. تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی نشان داد که زمینه و بستر وحدت ملی در کشور فراهم است. راهپیمایی‌های ٢٢ بهمن و موفقیت‌هایی که در حوزه سیاست خارجی و منطقه کسب کرده‌ایم نشان می‌دهد که وحدت ملی در کشور قابل تحقق است.

**نقش رهبری انقلاب در میانداری و محوریت آشتی ملی چطور ارزیابی می‌کنید؟
عنوان وحدت ملی را نسبت به آشتی ملی مناسب‌تر می‌دانم. ما قهر نکرده‌ایم که آشتی‌ای در کار باشد. رهبر انقلاب بر اساس اصل ١١٠ قانون اساسی خط‌مشی‌ها و سیاست‌های کلی کشور را تعیین می‌کند. در مورد اقتصاد مقاومتی ایشان به کشور خط‌مشی داده‌اند؛ در روابط خارجی با دیگر کشورها ایشان خط‌مشی‌های کلی را تعیین کرده‌اند. همچنین رهبری جمهوری اسلامی ایران بر اساس سیستم ولایت فقیه و اعتقادات دینی و آرمانی می‌تواند محور وحدت ملی قرار بگیرد. خیلی از جریانات سیاسی در مقابل رهبری مطیع هستند. تبعیت از رهبری علاوه بر اینکه حقوقی است، یک کار دلی است. چنین سیستمی است که ایران را از تهدید‌های منطقه دور نگه داشته است. جمله امام خمینی بسیار درست و بجا بود که گفتند ولایت فقیه نگهبان این ملت است. این یک حقیقت است. در شرایط کنونی رهبری، عامل انسجام، وحدت، مقاومت و همه ارزش‌ها است. بنابراین وحدت ملی باید حول محور رهبری و با توصیه‌ها محقق شود. هر آنچه بخواهد موفق باشد باید سه فاکتور اساسی داشته باشد. علم، باور و عمل ما باید یکسان باشد. حوادثی که در کشور اتفاق افتاد اعم از جنگ و تحریم‌ها و دیگر مشکلات اگر نقش اساسی رهبری نبود، به جایی نمی‌رسیدیم. بدون تعارف آنچه که کشور را سر پا نگه داشته است مقام معظم رهبری است.

*منبع: روزنامه اعتماد، 1395.11.6 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: