کد خبر: ۹۲۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - 25 January 2017
«وقت «آشتی ملی»»، «نقش موثر رهبر انقلاب در دستیابی به آشتی ملی»، «پشتوانه حاکمیتی، ضمانت موفقیت نگاه به مصالح ملی»، «وحدت ملی آرزوی بزرگان نظام است» و «باید هزینه‌های آشتی ملی را کاهش داد» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره چهارشنبه 6 بهمن است.
تهران- ایرنا- «وقت «آشتی ملی»»، «نقش موثر رهبر انقلاب در دستیابی به آشتی ملی»، «پشتوانه حاکمیتی، ضمانت موفقیت نگاه به مصالح ملی»، «وحدت ملی آرزوی بزرگان نظام است» و «باید هزینه‌های آشتی ملی را کاهش داد» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره چهارشنبه 6 بهمن است.

** وقت «آشتی ملی»
با رحلت آیت‌الله هاشمی در تمامی اطراف و اکناف سیاست یک سوال چرخ می‌زند! آینده از آن کیست؟ آنها که دست کم از ٨٤ به این سو تخریبش کردند حالا می‌خواهند حول کدام نام به عنوان دشمن مشترک جمع شوند؟ محور وحدت آنها نه ریش‌سفیدان خودشان بودند و نه ائتلاف گاه و بی‌گاه شکست خورده. آنها حول مخالفت با هاشمی متحد می‌شدند و حالا که دیگر هاشمی نیست شاید بهترین فرصت باشد تا بیندیشند به جمهوری اسلامی بدون هاشمی. آیا می‌خواهند هنوز راه تهمت و افترا در پیش گیرند؟

سوی دیگر اصلاح‌طلبانی هستند که اگرچه داغدار از دست رفتن آیت‌الله اما امیدوار به آینده می‌نگرند. آینده‌ای که می‌تواند از مزار هاشمی آشتی برویاند. رهبر اصلاحات و رییس دو دوره دولت این روزها خالصانه از محوریت رهبری سخن می‌گوید و خواستار تداوم آشتی نسبی پس از فوت آیت‌الله هاشمی شده است. او امیدوار است همانطور که رای دماوندش از اتفاقات ناگوار جلوگیری کرد این‌بار سخنان آشتی‌جویانه‌اش سبب‌ساز نزدیکی دوباره اصلاح‌طلبان و راس هرم سیاسی نظام شود. دستان خاتمی برای در دست گرفتن دستی آن سوی میز دراز شده است و اصلاح‌طلبان امیدوارند پاسخی درخور دریافت کنند.نقش محوری سیاسی و معنوی رهبری معظم انقلاب از چنان اهمیتی برخوردار است که رییس دولت اصلاحات خالصانه و البته فروتنانه به آن اذعان می‌کند و امیدوار است راهی گشوده شود تا همه نیروهای انقلاب همدلانه بر سر منافع ملی راه آشتی و دوستی در پیش گیرند.

** نقش موثر رهبر انقلاب در دستیابی به آشتی ملی
حمیدرضا جلایی‌پور در گفت‌وگو با اعتماد گفت: هترین مکانیزم رسیدن به آشتی ملی مکانیزم‌های قانونی است. همه نیروهای سیاسی باید اصل حاکمیت مردم و برابری سیاسی را بپذیرند. خوشبختانه لااقل بیست سال است که حرف اصلاح‌طلبان حاکمیت قانون و تعامل است. در سیاست خارجی نیز اصلاح‌طلبان به دنبال سیاست‌های تعاملی به جای سیاست‌های تقابلی بوده و هستند. امروز باید منتظر ماند تا ببینیم اصولگرایان چه واکنشی نشان می‌دهند. بعد از قریب به چهار دهه از عمر جمهوری اسلامی باید از نیروهای تندرو کشور پرسید که شما چه کارنامه‌ای داشته‌اید. سال‌ها هاشمی را تخریب کردند و به جایی رسید که در صداو سیما مرگ بر هاشمی هم گفتند اما پاسخ کارهای‌شان را در حضور گسترده مردم در تشییع آیت‌الله هاشمی گرفتند. این تشییع نشان داد که همه بیست سال تخریب هاشمی نتیجه عکس داشته است و تبلیغات تندروها روی مردم اثر نداشته است. این مساله نشان می‌دهد که امروز سیاست‌های تقابلی جواب نمی‌دهد. اگر منافع اجازه دهد که آنها به این مساله فکر کنند، می‌توانند جهش خوبی در سیاست‌ورزی داشته باشند.جایگاه، مقام و قدرت رهبری در کشور بسیار مهم و قدرتمند است. لذا اگر ایشان بخواهند، خیلی می‌توانند در تحقق آشتی ملی موثر باشند. به لحاظ حقوقی و واقعی نقش رهبری در رسیدن به این امر اساسی است و قدرت مهمی دارند که در تحقق این امر می‌تواند اثرگذار باشد. در این صورت میانه روی در جریان اصولگرایی گسترده می‌شود.

** پشتوانه حاکمیتی، ضمانت موفقیت نگاه به مصالح ملی
غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران از جمله شخصیت‌هایی است که باید در سطح داخلی کشور مذاکره بین گروه‌های سیاسی را پیش برد چرا که تعامل طیف‌ها و افکار مختلف سیاسی بر سر منافع ملی کشور است که اهمیت دارد.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که «در کشورهایی همچون کشور ما که سابقه دموکراسی در آنها طولانی نیست، نخستین قدم برای اینکه دموکراسی پا بگیرد این است که دموکراسی معطوف به مصالح و منافع ملی باشد. اگر فقط در جهت خواسته‌های انحصاری گروه‌های سیاسی باشد، کل ملت از دموکراسی خسته می‌شوند. اگر مردم احساس کنند همه تلاش‌ها و انتخابات در جهت اهداف و منافع گروه‌های سیاسی است، پشتوانه اصلی دموکراسی یعنی حضور ملت کمرنگ می‌شود. در این صورت مردم از حاضر شدن در صحنه انتخابات ناامید می‌شوند. نگاه به مصالح ملی در فعالیت‌های سیاسی نباشد دموکراسی پا نمی‌گیرد.»او همچنین بیان می‌کند که « دعوت به ملاحظه مصالح ملی هم می‌تواند از جانب رهبران سیاسی، دولت، مجلس، بزرگان دو جناح سیاسی آغاز شود و هم از طرف رسانه‌هایی که برد زیادی دارند مثل صداو سیما و رسانه‌های مجازی. شخصیت‌های مرجع سیاسی و احزاب و گروه‌ها می‌توانند این خواسته را دنبال کنند.»

** وحدت ملی آرزوی بزرگان نظام است
حیی آل اسحاق در گفت‌وگو با اعتماد گفت: بنده همیشه تلاش کرده‌ام منصفانه نظراتم را ارایه کنم و درگیر جریانات تعصبی نباشم. به نظر من انقلابی بودن به معنای واقعی آن وجه مشترک قریب به اتفاق ملت و فعالان سیاسی ایران است. انقلاب را نباید تفسیری قبیله‌ای کرد. تفسیر انقلابی که امام خمینی آن را ارایه کرد، متفاوت است. امروز انقلابی که مقام معظم رهبری اشاره می‌کند و در منشور قانون اساسی آمده باید مدنظر قرار گیرد. اگر به همان شاخص‌های انقلابی گذشته بازگردیم و نگاهی همراه با سعه صدر، جامع و به دور از تنگ‌نظری‌ها در حوزه‌های داخلی و خارجی کشور داشته باشیم، می‌توانیم بر بسیاری از مشکلات فایق آییم. امروز مهم‌ترین مشکلی که با آن مواجه هستیم این است که در حوزه سیاسی، قبیله‌ای شده‌ایم. داشتن دویست حزب اصلا زیبنده کشور نیست. این یعنی تکه تکه شده‌ایم و به عناوین مختلف از یکدیگر دور افتاده‌ایم. این یعنی نهضت اتلاف سرمایه، توان و وقت به راه انداخته‌ایم. اگر ما بخواهیم از موقعیت و توان خویش به نحو احسن بهره بگیریم، باید مبانی مشترکی را تعریف کنیم که همه فعالان سیاسی در آن جای بگیرند. بهترین مولفه برای وحدت شاخص‌های انقلاب اسلامی است. همان چیزی که ما را به عزت رساند و امروز اقتدار ما در آن است. به راحتی می‌توان دید که هر جا با شاخص‌ها و ارزش‌های انقلابی‌مان عمل کرده‌ایم، موفق بوده‌ایم. وحدت ملی آرزوی همه بزرگان و ملت ما است. برای تحقق این آرزو باید به همان ارزش‌ها بازگردیم.

** باید هزینه‌های آشتی ملی را کاهش داد 
عباس عبدی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب مانند بسیاری از نیروهای سیاسی معتقد است باید به سمت آشتی ملی گام برداشت اما برای تحقق این موضوع پیشنهاداتی دارد که از جمله آن، این است که طرفی که مدعی است کشور نیاز به آشتی دارد باید گام‌های بیشتر و بلندتری بردارد و هزینه‌های این آشتی را برای طرف مقابل کاهش دهد تا ضریب موفقیت این عمل سیاسی افزایش یابد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: