کد خبر: ۹۲۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵:۰۰ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - 25 January 2017
صاحب نظران پولی و بانکی معتقدند، بحران موجود در نظام بانکی کشور جز با اصلاح مقررات نظام بانکی و تعیین تکلیف بانک های ضعیف از طریق کفایت سرمایه آنها امکانپذیر نیست.
صاحب نظران پولی و بانکی معتقدند، بحران موجود در نظام بانکی کشور جز با اصلاح مقررات نظام بانکی و تعیین تکلیف بانک های ضعیف از طریق کفایت سرمایه آنها امکانپذیر نیست.

 علی دیواندری رییس پژوهشکده پولی و بانکی  در ششمین همایش «سیاست های پولی و چالش های بانکداری و تولید» در موسسه عالی بانکداری در نشست «اصلاح نظام بانکی؛ چالش ها و الزامات» درباره تامین مالی اقتصاد کشور گفت: شاخص ها نشان می دهد نقدینگی افزایش یافته است اما همچنان بانکها با تنگنای اعتباری و مالی مواجه اند و بنگاه های اقتصادی از بابت تامین نشدن نقدینگی خود ناخرسندند.
 
وی با بیان اینکه نقدینگی کشور از هزار تریلیون ریال (هزار هزار میلیارد تومان) عبور کرده است، افزود: نظام بانکی فقط می تواند محرک رشد اقتصادی باشد و آن را به حرکت درآورد. 

دیواندری گفت: بخش صنعت و تولید به نقدینگی نیاز دارند و به طور طبیعی آن را با نرخ های پایین می خواهند که با نرخ های نظام بانکی سازگاری ندارد. 

وی افزود: بنگاه های اقتصادی ما به روش های سنتی و قدیمی کار می کنند و 80 درصد آنها براساس الزامات سنتی مدیریت کسب و کار فعالند و کار کردن با این سیستم فقط ضرر به همراه دارد و تامین مالی چنین بنگاهی با مشکل نکول و عدم بازگشت تسهیلات رو به رو خواهد بود. 

به گفته دیواندری، از آنجا که تامین مالی از محل سپرده های مردم انجام می شود، این تامین مالی برای فعالیت اقتصادی کشور مولد و سازنده نخواهد بود. 

وی درباره نرخ سود نظام بانکی و رعایت نشدن آن نیز گفت: امروز رقبای نظام بانکی بسیار است که می توان به بازار سرمایه و صندوق های سرمایه گذاری اشاره کرد که سهم عمده ای از سپرده پذیری در این بخش انجام می شود. 

دیواندری گفت: با هر اوراق بدهی و بهاداری که در بازار سرمایه صادر می شود، بانک ها در جذب سپرده با مشکل رو به رو می شوند. 

به گفته دیواندری، اوراق بدهی متاسفانه امروز به ابزاری برای تامین بودجه جاری کشور تبدیل شده است در حالی که قرار بود برای تعیین تکلیف بدهی انباشته شده دولت به شبکه بانکی کشور باشد. 

وی افزود: این شیوه می تواند به آینده بازارهای پولی و بانکی صدمه بزند. 




نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: