کد خبر: ۹۱۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - 24 January 2017
«رفتار‌های پر خطر، تهدید نوجوانی»، «توجهی به حقوق شهروندی نمی‌شود»، «دست نوشته‌های‌ هاشمی، کلید رشد کشور است»‌، «برجام محترم می‌ماند» و «کارگاه‌ های ناایمن بلای جان کارگران» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه آرمان در شماره سه شنبه پنجم بهمن است.
 «رفتار‌های پر خطر، تهدید نوجوانی»، «توجهی به حقوق شهروندی نمی‌شود»، «دست نوشته‌های‌ هاشمی، کلید رشد کشور است»‌، «برجام محترم می‌ماند» و «کارگاه‌ های ناایمن بلای جان کارگران» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه آرمان در شماره سه شنبه پنجم بهمن است.

** رفتار‌های پر خطر، تهدید نوجوانی
مجید صفاری نیا روانشناس درباره حساسیت‌های دوره نوجوانی در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: فرزندپروری و تعاملاتی که والدین با فرزندان نوجوان خود دارند بسیار حساس و مهم است. معمولا نوجوانان خیلی نصیحت پذیر نیستند و والدین می‌توانند با محبت، رفاقت و صمیمیت در میان آنها نفوذ کرده و از طریق آن نوجوانان خود را حفظ کنند، چرا که آسیب‌های اجتماعی در جامعه وجود دارند و نوجوانان را تهدید می‌کنند.

** توجهی به حقوق شهروندی نمی‌شود
علی صوفی فعال سیاسی در گفت وگو با آرمان می گوید: درباره مجتمع بزرگی مانند پلاسکو باید خیلی قاطع‌تر عمل می‌شد. من تمام ضعف را در این می‌بینم که به حقوق شهروندی اعتنای لازم نمی‌شود. به هرحال در مواردی که ممکن است خطراتی متوجه شهروندان شود و حقوق شهروندی پایمال شود، جان انسان‌ها ارزشی را که باید داشته باشد ندارد. به نظرم ایراد شهرداری این است که ظرافت و دقت در کارهای آن وجود ندارد. به همین دلیل جلو واحدهای کوچک را می‌گیرد، اما آنجایی که خطر بزرگی متوجه شهروندان است، شهرداری حساسیت زیادی نشان نمی‌دهد. اگر خطری که جان شهروندان را تهدید می‌کرد، برای شهرداری اهمیت بیشتری داشت، مسلما قاطعانه‌تر عمل می‌کرد و جلو کار را می‌گرفت.

** دست نوشته‌های‌ هاشمی، کلید رشد کشور است
سید فاضل موسوی نماینده ادوار مجلس در گفت و گو با آرمان بیان داشت: در نوشته‌های آیت‌ا...‌هاشمی موضوعاتی وجود دارد که می‌تواند برای مردم و مسئولان، بسیار ارزشمند باشد. واقعا نظرات او برای هر کشوری، کلید است. مشخص نیست چرا عده‌ای نمی‌خواستند این نظرات در کشور مورد استفاده قرار بگیرد. چراغ آقای‌هاشمی خاموش نمی‌شود. مردم نشان دادند هاشمی با آنکه به خدا پیوست، زنده است. مسئولان و همین‌طور مردم کشور می‌توانند با استفاده از این دستنوشته‌ها و آموزه‌های آیت‌ا...‌هاشمی، راه صحیح را پیدا کنند. آقای‌هاشمی مثل یک چراغ بود که ما باید تلاش کنیم بعد از فوت ایشان، این چراغ خاموش و مسیر بالندگی کشور تاریک نشود. البته مردم در مراسم تشییع‌هاشمی نشان دادند که قادر به تشخصی این هستند که چه‌کسی خدمتگزار آنهاست. مردم با حضورشان پیامی داشتند و پیام مردم این بود که اجازه نخواهیم داد تا راه و نهضت‌هاشمی از بین برود.

** برجام محترم می‌ماند
محمدرضا انصاری نایب رییس اتاق بازرگانی در گفت و گو با آرمان بیان داشت: ما حرکت بسیار ارزشمند و ناتمامی به نام برجام داریم. باید ببینیم که با برجام چطور برخورد می‌کنند. فعلا با دو کنش متفاوت روبه‌رو هستیم. یکی آن بود که گفته شد برجام را قبول ندارند و خواهان مذاکره دوباره هستند و دیگری گفته وزیر خزانه‌داری انتخاب شده از سوی ترامپ است که برجام و آنچه امضا شده را محترم می‌خواند. من فکر می‌کنم که این گفته اجرا می‌شود و برجام محترم خواهد‌بود. از آنجا که آقای ترامپ و اطرافیان او و جمهوریخواهان میلیونر‌هایی کاسبکارند، به نظر می‌رسد با ایران، روسیه و چین وارد معاملاتی شوند که باید دید ما چقدر توانا هستیم که از این حس کاسبکاری آنها استفاده کنیم. نقش ما می‌تواند عرصه‌ها را بر ما بازتر کند. اکنون برجام تحقق پیدا کرده است و این موقعیت خوبی را برای حضور اقتصادی ایران در دنیا ایجاد کرده است تا تحولات خوبی را شاهد باشیم. اینها منوط به ادامه موفقیت‌آمیز برجام است.

** کارگاه‌های ناایمن بلای جان کارگران
لیلا شاسوندی در این گزارش نوشت: مرگ بر اثر حوادث حین کار یا بیمار‌ی‌های ناشی از کار از جمله مواردی است که در سال‌های اخیر به آن توجه خاصی شده است. ناایمن بودن کار به نوعی با شاخص‌های رفاه اجتماعی و اقتصادی مرتبط است و هر کشوری که در آن سالانه تعداد بیشتری قربانی حوادث ناشی از کار شوند، در این زمینه وضعیت بدتری دارد. آمار‌های رسمی نشان می‌دهد در ایران حداقل سالانه یک هزار و 400 نفر بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند و شش برابر این رقم نیز آمار مرگ‌های ناشی از بیماری‌های شغلی است که گریبان نیروی کار را گرفته است. هنوز اطلاعات دقیقی درباره تعداد قربانیان حادثه پلاسکو در دست نیست، اما برخی گزارش‌ها از حضور تعداد قابل توجهی کارگر در قلب پوشاک پایتخت حکایت دارد که سرنوشتشان نا‌معلوم است. عنوان می‌شود ممکن است در میان درگذشتگان کارگران بی‌نام و نشان و ثبت نشده‌ای حضور داشته باشند. همزمان با انتشار اخبار تلخ درباره حادثه پلاسکو در این گزارش بر این مساله تاکید می‌شود که چند کارگاه ناایمن در ایران وجود دارد و اصلا وظیفه تامین ایمنی کارگاه‌ها بر عهده کیست و چه نهادی باید بر این موضوع نظارت کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: