کد خبر: ۹۱۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۸ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - 23 January 2017
«واکنش معکوس به یک بحران»، «غایب عملیات نجات پلاسکو»، «رجوع به برنامه جامع گردشگری 12 سال پیش»، «مانیتورینگ تکالیف آتش‌نشانی»، «عقبگرد بازار پتروشیمی با فرمان دلار» و «پنج وجهی تردید در بورس» از مهمترین موضوع های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره دوشنبه چهارم بهمن است.
 «واکنش معکوس به یک بحران»، «غایب عملیات نجات پلاسکو»، «رجوع به برنامه جامع گردشگری 12 سال پیش»، «مانیتورینگ تکالیف آتش‌نشانی»، «عقبگرد بازار پتروشیمی با فرمان دلار» و «پنج وجهی تردید در بورس» از مهمترین موضوع های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره دوشنبه چهارم بهمن است.

**واکنش معکوس به یک بحران
بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان، معتقدند وضعیت بحرانی صندوق بازنشستگی، یکی از سه اولویت نخست اقتصادی و یکی از 10 اولویت مهم در سطح ملی به حساب می‌آید. از این رو، انتظار بر این است که اگر تصمیم‌گیران راهکارهایی برای عبور از این بحران اتخاذ نمی‌کنند، بر دامنه ابعاد بحران اضافه نکنند. تصمیم هفته گذشته مجلس درباره تعیین سابقه زنان در بازنشستگی، نه‌تنها مرهم درد نیست، بلکه می‌تواند ابعاد بحران صندوق‌ها را عمیق‌تر از گذشته کند. 

به‌عقیده کارشناسان تصویب هر گونه قوانین مربوط به صندوق‌های بازنشستگی به‌دلیل پیامدهای طولانی و بین‌نسلی، باید با محاسبه بار مالی آن در برهه زمانی بلندمدت صورت گیرد. نمایندگان، در جریان بررسی لایحه ششم توسعه، دستگاه‌ها، شرکت‌های دولتی و غیردولتی را موظف کردند با درخواست بازنشستگی بانوان شاغل با 20 سال سابقه خدمت بدون محدودیت سنی موافقت کنند. اگرچه برخی این سیاست را تصمیمی در حمایت از بانوان دانسته‌اند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به نرخ پایین مشارکت در اشتغال از سوی بانوان، تصویب این سیاست موجب کمرنگ شدن نقش آنان در بازار کار می‌شود، در نتیجه نمی‌توان از آن به‌عنوان یک سیاست مناسب در برنامه ششم توسعه یاد کرد.

**غایب عملیات نجات پلاسکو
بررسی درباره «نوع» و «سطح» تجهیزات پیشگیری و اطفای حریق در شهرهای جهان، از غایب پرنده در عملیات نجات «پلاسکو» حکایت دارد. مدیریت حریق و آتش‌سوزی در حداقل 5 کشور، با در اختیار داشتن هلی‌کوپتر مخصوص مهار آتش در داخل شهرها، قادر به پشتیبانی از ماموران آتش‌نشانی و سرعت‌بخشی به عملیات هستند. شورای شهر تهران خرداد سال 93 مدیریت شهری را به تجهیز ناوگان آتش‌نشانی به «یگان هوایی» مکلف کرد. اما اقدام عملی در این باره صورت نگرفت. «دنیای اقتصاد» در گزارشی تکالیف مدیریت حریق را بررسی کرده است.

**رجوع به برنامه جامع گردشگری 12 سال پیش
در پی وعده رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبنی بر اعمال نظر بخش خصوصی در تهیه سند ملی توسعه گردشگری کشور، پیش‌نویس این سند در اختیار تشکل‌های گوناگون قرار گرفته است؛ پیش‌نویسی که به بیان کارشناسان فاقد معیارهای علمی لازم در تدوین برنامه‌های راهبردی بوده و نمی‌تواند به‌عنوان یک سند بالادستی، محل رجوع دستگاه‌های مختلف قرار گیرد. به باور آنها، با وجود برنامه ملی گردشگری که قریب به 12 سال پیش و با نظارت سازمان جهانی گردشگری به نگارش درآمده، دیگر نیازی به‌کار دوباره و صرف زمان و انرژی نیست و با قدری بازنگری در محتوای آن برنامه می‌توان به سندی جامع برای توسعه گردشگری دست یافت.

**مانیتورینگ تکالیف آتش‌نشانی
تحلیل‌ها و اظهارنظرهای متنوع در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها از ناحیه عموم مردم، مسوولان و کارشناسان طی چهار روز گذشته حکایت از وجود دو ابهام بزرگ درباره سرنوشت برج 54 ساله «پلاسکو» دارد که اگر پاسخ درست و مستند به آنها داده نشود، مهار تهدید «پلاسکوهای خفته» در نقاط مختلف شهر تهران امکان‌پذیر نخواهد شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» اولین ابهام به نحوه پیشگیری از حریق در ساختمان ناایمن پلاسکو بازمی‌گردد که گروهی از مدیران شهری این وظیفه را متوجه مالکان و بهره‌برداران می‌دانند و مسوولیت خود را در حد اخطار کتبی عنوان می‌کنند اما گروهی دیگر با استناد به بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها تاکید می‌کنند اگر تکلیف از قبل تعیین شده مدیریت شهری مبنی بر ورود مستقیم برای ایمن‌سازی ساختمان ادا می‌شد، می‌توانست از بروز این فاجعه جلوگیری کند.

**عقبگرد بازار پتروشیمی با فرمان دلار
روز گذشته قیمت پایه محصولات پلیمری در شرایطی ازسوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام شد که دلار محاسباتی در تعیین نرخ محصولات نسبت به دو هفته قبل با افتی 88 تومانی همراه بود و با بهای 3 هزار و 800 تومان در قیمت‌های معاملاتی لحاظ شد. انواع گرید‌های پلیمری در مواجهه با این روند کاهشی رفتار دوگانه‌ای از خود نشان دادند و البته بیشتر در مسیر افت قرار گرفتند. تغییرات شدید بهای دلار در بازارهای جهانی و در بازار داخل در هفته‌های متوالی اخیر باعث شده قیمت‌ انواع بازارهای کالایی نیز به‌‌شدت تحت‌‌تاثیر قرار گیرد و با افت و خیزهای لحظه‌ای و البته پیاپی در این بازارها روبه‌رو‌ باشیم که بالطبع تعیین بهای مواد اولیه هم از این قاعده مستثنی نیست.

**پنج وجهی تردید در بورس
بورس تهران معاملات روز گذشته خود را با افت شاخص کل آغاز کرد، با این حال تحت تاثیر حمایت حقوقی‌ها از نمادهای شاخص‌ساز در نیم ساعت پایانی معاملات با رشد 11واحدی نماگر بازار مواجه شد. با رشد 0.01 درصدی شاخص کل، نماگر این بازار در سطح 79 هزار و 218 واحدی قرار گرفت. همان‌طور که اشاره شد اثرگذارترین عامل رشد شاخص در روز گذشته، حمایت معامله‌گران حقوقی از نمادهای شاخص‌ساز بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد خالص خرید این معامله‌گران در بازار دیروز حدود 5 میلیارد تومان بوده است. نگاهی به معاملات نمادها با بیشترین تاثیر بر شاخص نیز به خوبی نشان‌دهنده حضور این معامله‌گران است. این حمایت‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که در روزهای اخیر افزایش تردید در میان سهامداران را می‌توان به روشنی دید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: