کد خبر: ۹۱۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - 22 January 2017
صبح پنجشنبه رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در پاسخ به سوالات اصحاب رسانه آخرین وضعیت این حزب و سازوکار همکاری حزب متبوعش با شورای عالی سیاستگذاری را تشریح کرد.
 روزنامه اعتماد در گفت و گو با رسول منتجب‌نیا نوشت: صبح پنجشنبه رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در پاسخ به سوالات اصحاب رسانه آخرین وضعیت این حزب و سازوکار همکاری حزب متبوعش با شورای عالی سیاستگذاری را تشریح کرد.

در ادامه این گفت و گو می خوانیم: او از تغییراتی در شورای عالی سیاستگذاری برای بهبود عملکردش در انتخابات آتی و حضور نماینده حزب اعتماد ملی در شورای عالی خبر داد و بر انسجام و وحدت اصلاح‌طلبان برای ورود به دو انتخابات حساس سال آینده گفت. طبق گفته این فعال سیاسی در بین اصلاح‌طلبان وحدت نظری برای ادامه ریاست‌جمهوری روحانی در چهار سال دوم وجود دارد و او ضمن اینکه روحانی را اولویت اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی می‌داند اذعان می‌کند که «این جمله به معنای این نیست که اصلاح‌طلبان دچار کمبود نیرو هستند بلکه به طور طبیعی از بین گزینه‌های مختلف به اولویت‌مان رجوع می‌کنیم.»

بخشی دیگر از نشست مشترک قائم مقام حزب اعتماد ملی با اصحاب رسانه به فوت آیت‌الله هاشمی و تاثیراتش بر سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبان اختصاص داشت. چه اینکه سوال چند نفر از خبرنگاران به جایگزین هاشمی در شرایط امروز میدان سیاست اختصاص داشت. حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا ضمن اینکه بیان کرد که هاشمی به سبب ویژگی‌های منحصر به فردش قابل جایگزینی نیست اما از چهره‌ها و شخصیت‌هایی در جریان اصلاحات و اعتدالگرا نام برد که همچنان نقطه قوت سیاست ورزی اصلاح‌طلبانه برای ادامه مسیر محسوب می‌شوند. مشروح گفت‌وگوی رسول منتجب‌نیا با اصحاب رسانه در ادامه می‌آید.

**تبعات فقدان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در فضای سیاسی ایران چیست؟
ارتحال آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ضایعه‌ای بزرگ و جبران‌ناپذیر برای کشور است. تاثیرگذاری آیت‌الله هاشمی در نهضت جمهوری اسلامی و نهادینه کردن نظام انکارناپذیر است. ایشان در ایجاد آرامش و اعتدال در جامعه نقش بسیار موثری ایفا کرد و در غیاب ایشان کسی نیست که جایگزین این شخصیت نقش‌آفرین و موثر باشد. همه باید تلاش کنیم خط‌مشی آقای هاشمی باقی بماند. اعتدال، دوری از افراط‌ و تفریط خط‌مشی هاشمی بزرگ بود. همه باید دست به دست هم دهیم تا اعتدال در کشور حاکم شود. در آستانه انتخابات بسیار حساس و سرنوشت‌سازی در سال 96 قرار داریم. هر دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا به نوبه خود بسیار مهم و تعیین‌کننده هستند و ملت، خواص و رسانه‌ها باید خود را برای نقش‌آفرینی در این انتخابات آماده کنند. دولت آقای روحانی توانسته گام‌های بلندی را در راستای خدمت به جامعه و انقلاب بردارد. امید است که بتواند در ماه‌های پایانی دولتش به خدمت بیشتری بپردازد. همه باید تلاش کنیم تا آقای روحانی با رای بالاتر این مسوولیت را در چهار سال آینده به عهده گیرد و شعارهایش را محقق کند. البته عملکرد هیچ مسوولی کامل نیست و اگر از دولت آقای روحانی حمایت می‌کنیم به این معنی نیست که عملکرد این دولت مطلق و بدون ایراد است. اصلاح‌طلبان با توجه به شرایط موجود کشور بهترین گزینه را آقای روحانی دانسته و می‌دانند. حامیان دولت نباید دست از نقادی بردارند.
اصلاح‌طلبان با انسجام کامل مانند انتخابات 92 و 94 برنامه‌ریزی‌های خود را انجام می‌دهند تا نقش تاریخی خود را ایفا کنند. حزب اعتماد ملی به عنوان یک حزب فراگیر که امتیازات منحصر به فردی دارد، بنا دارد که نقش موثری در کنار شخصیت‌ها و دیگر احزاب اصلاح‌طلب در انتخابات 96 ایفا کند.

**آیا این امکان وجود دارد که آقای ناطق در عرصه سیاست کشور جای آقای هاشمی را بگیرد؟ 
آقای هاشمی به سبب ویژگی‌های منحصر‌به‌فردش قابل جایگزینی نیست. همان طور که آقای ناطق نوری در حد خود ویژگی‌هایی دارد که قابل جایگزینی نیست. لیکن در شرایط خاص باید خیرالموجودین را انتخاب کنیم. ضمن اینکه معترفیم که کسی نمی‌تواند جای آقای هاشمی را بگیرد، اما شخصیت‌های زیادی هستند که می‌توانند در سیاست‌ورزی آینده کشور نقش مهمی ایفا کنند. آقای ناطق یکی از آنهاست و همچنین رییس دولت اصلاحات همچون گذشته می‌تواند در این زمینه نقش ایفا کند. من فکر نمی‌کنم که از میان مجموعه بتوان یک نفر را انتخاب کرد که جایگزین آقای هاشمی باشد. شخصیت‌های محوری انتصابی نیستند. به طور طبیعی و به مرور زمان شخصیتی محبوبیت پیدا می‌کند. از این نظرهمچنان جای آیت‌الله هاشمی در ایران خالی خواهد بود.

**با توجه به فضایی که بعد از رحلت آقای هاشمی به وجود آمده چقدر می‌توان به آشتی ملی دست یافت؟
بارها بزرگان تاکید داشته‌اند که آنچه به صلاح کشور است؛ وحدت ملی، پرهیز از افراط و تفریط، وحدت و صمیمیت است. از سوی هر جناح اعم از اصلاح‌طلبی و اصولگرایی، ایجاد افراط‌گرایی برای جامعه مضر است. باید دست به دست هم دهیم و با هر اندیشه و گرایشی که داریم به وحدت برسیم و با ایجاد وحدت ملی از شقه شقه شدن جامعه جلوگیری کنیم. یکی از رمزهای موفقیت ملت‌ها وحدت ملی است. با شعار و صدور بیانیه این وحدت ممکن نمی‌شود. باید تلاش کنیم اتحاد به وجود‌ آید. گفت‌وگو و تعامل بین دو جناح سیاسی ضرورت دارد. بعد از رحلت امام، مقام معظم رهبری تاکید کردند که جناح‌های مختلف با هم تعامل و گفت‌وگو داشته باشند و جلساتی هم بین جامعه روحانیون مبارز، مجمع مدرسین و جامعه مدرسین تشکیل شد اما به سرانجام نرسید.

**آیا توافق اصلاح‌طلبان روی روحانی به دلیل نداشتن گزینه در جهت معرفی در انتخابات پیش رو است؟ آیا ممکن است که محمدرضا عارف به عنوان آلترناتیو در انتخابات آتی مطرح شود؟ 
اتفاق‌نظر روی یک نفر به عنوان کاندیدا به معنای نداشتن آلترناتیو نیست. ممکن است 10 نفر را صالح بدانیم اما یک نفر در اولویت باشد، بنابراین عقل حکم می‌کند که به آ‌ن فرد رجوع کنیم. اگر روحانی به عنوان نامزد انتخاباتی اصلاح‌طلبان در انتخابات ٩٦ مطرح می‌شود به معنای این نیست که اصلاح‌طلبان نیروی دیگری ندارند ولی با توجه به همه شرایط حاکم در کشور از زمان انتخابات 92 اتفاق نظر روی روحانی به وجود آمد. در انتخابات 96 تصمیم جدی در جلسات شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و احزاب اصلاح‌طلب گرفته نشده اما اصلاح‌طلبان روی کاندیداتوری آقای روحانی اتفاق نظر دارند و تاکید می‌کنم این به معنای نبود نیرو نیست. ضمن اینکه آقای عارف شایستگی‌های خاص خود را دارد اما فعلا نظرها متوجه آقای روحانی برای انتخابات 96 است.

**بعد از رحلت آقای هاشمی برخی از جایگزینی آقای روحانی به عنوان رهبر معنوی اصلاح‌طلبان نام می‌برند. آیا چنین چیزی ممکن است؟ 
اثرگذاری و محوریت شخصیت‌ها در جامعه انتصابی نیست بلکه علل و عواملی دست به دست هم می‌دهد تا هاشمی، هاشمی می‌شود یا حتی خاتمی، خاتمی می‌شود یا آقایان عارف و ناطق را در آن جایگاه‌ها قرار می‌دهد. هر کدام از شخصیت‌ها قلمرو تاثیرگذاری و محبوبیت‌شان در جامعه منحصر به خود آنها است و هر کدام در بین قشر خاصی موثر هستند. این مجموعه باید دست به دست هم دهد. شخصیت‌های محوری اصلاح‌طلب و اعتدالگرا از جمله آقایان روحانی، ناطق، خاتمی، عارف و دیگرانی امروز هستند. وحدت و انسجام بزرگان اصلاح‌طلب و اعتدالگرا می‌تواند محوریت و وحدتی را شکل دهد.

**انتقاداتی نسبت به شورای عالی سیاستگذاری وجود دارد. ارزیابی شما از این انتقادات چیست؟
شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب ترکیبی از بسیاری احزاب اصلاح‌طلب است. دبیران کل احزاب در جلسات شورای هماهنگی شرکت می‌کنند و این مساله سابقه‌دار است. از زمان حیات حضرت امام این شورا به عنوان شورای هماهنگی نیروهای خط امام معروف بوده است اما بعد از دوم خرداد اسم آن تغییر کرد. شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب آیین‌نامه دارد و در سراسر کشور فعالیت خود را انجام می‌دهد. در عین حال سال 94 دوستان به این نتیجه رسیدند که تعدادی شخصیت‌ اثرگذار در کشور داریم که در قالب احزاب نمی‌گنجند اما در شهرها و استان‌ها بسیار تاثیرگذاری دارند. بنابراین باید اقدامی کرد تا همه آنها جمع و جذب شوند و طرح شورای عالی سیاستگذاری را از سوی شورای هماهنگی مطرح شد. بنابراین بود که محوریت احزاب در شورای عالی سیاستگذاری حفظ شود و گلایه‌ای که وجود داشت و هنوز هم پابرجاست که به شخصیت‌های حقیقی بیش از اندازه بها داده شده است. این گلایه از سوی احزاب به ویژه اعتماد ملی مطرح شد و امروز کارهایی انجام شده که تا حدی این روند تعدیل شود. اکنون درصد حضور شخصیت‌های حقوقی و احزاب در این شورا بیشتر است. ضمن اینکه این گلایه‌ها وجود دارد اما همه احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب متفق القول هستند که بتوانند با وحدت کار را پیش ببرند. بنابراین شورای هماهنگی در جای خود فعال است و شورای سیاستگذاری و احزاب هم محوریت را به‌عهده خواهد داشت. حزب اعتماد ملی فعالیت‌های مستقل حزبی خود را انجام داده و می‌دهد. آقای رسول‌پناه اکنون رییس کمیته انتخابات هستند و شورای مرکزی و کمیته‌های تعامل و دفاتر فعال هستند. برای اینکه ارتباطی بین حزب اعتماد ملی و شورای سیاستگذاری به وجود بیاید کمیته‌ای به عنوان کمیته تعامل شکل گرفته که این ارتباط‌ها در آنجا برقرار می‌شود و در جلسات حزب مقرر شد که حضور پررنگ در این کمیته داشته باشیم. از آقای اسماعیل گرامی مقدم درخواست کردیم که عضو ثابت در کمیته تعامل باشد و هر وقت هم که بنده توانستم در آنجا حضور پیدا کنم. وقتی بنای ما بر حسن‌نیت و اجماع و اتفاق است، می‌توان هویت و جایگاه احزاب را حفظ کرد و در عین حال به وحدت و اجماع رسید.

**بعد از رحلت آیت‌الله هاشمی سازوکار اصلاح‌طلبان برای انتخابات خبرگان چیست؟ آیا کاندیدایی در این زمینه معرفی می‌کنید؟ 
قطعا اصلاح‌طلبان هم همچنان که در زمان حیات آیت‌الله هاشمی وارد فعالیت می‌شدند، نامزدی معرفی خواهند کرد اما با توجه به اینکه هنوز زمان انتخابات میان‌دوره‌ای مشخص نیست باید توافقی بین شورای نگهبان و وزارت کشور برای برگزاری انتخابات صورت گیرد و در موعد مقرر اصلاح‌طلبان وارد صحنه خواهند شد و کاندیدای مورد نظر خود را معرفی خواهند کرد.

**آیا اعلام انصراف دبیرکل مربوط به انتقادات این حزب به شورای عالی سیاستگذاری است؟ 
سلسله انتقادهایی به شورای عالی سیاستگذاری در سال 94 برای انتخابات مجلس وجود داشت و این مساله موجب شد تا به بحث بنشینیم که در انتخابات سال 96 حزب اعتماد ملی چگونه باید مناسبات خود را با شورای عالی سیاستگذاری تعیین کند. دوستان ما تاکید داشتند که باید جایگاه احزاب در شورای سیاستگذاری ویژه باشد تا احزاب بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشند اما نحوه ارتباط مورد اختلاف‌نظر بود. این اختلافات در هر جمعی طبیعی است و برای حزبی با چنین دامنه و وسعتی مانند اعتمادملی که دارای 65 عضو اصلی، علی‌البدل و بازرس است و مسوولیت‌هایی کلیدی بعد از انقلاب داشته طبیعی است که بین تعدادی اندیشمند و صاحب‌نظر اختلاف‌نظر به وجود‌ آید. متاسفانه نمی‌دانم این اختلاف‌نظرهای خانوادگی و درونی از چه طریقی به رسانه‌ها کشیده و دیدیم که تیتر بسیاری از روزنامه‌ها شد. باید تاکید کنم که نباید اختلافات داخلی احزاب و گروه‌ها به رسانه‌ها کشیده شود. بنابراین این مساله باعث نگرانی من شد و از دبیرکل حزب تقاضا کردم که فکری برای این موضوع کنند. دبیرکل حزب اعتماد ملی مصلحت دید که طی نامه‌ای انصراف دهد و اختیار را به اعضا بسپارد تا آنها تصمیم‌گیری کنند. آن گونه که برای من نقل شد ایشان به این نتیجه رسیده بود که اگر اختیار را به اعضای حزب بسپارد و حزب دبیرکل حاضر در جلسات داشته باشد این اختلافات به وجود نمی‌آید. استعفای آقای کروبی و نامه تاریخی ایشان که بسیار پرمغز بود، اعلام شد. شورای مرکزی با حضور اعضای این شورا جلسه‌ای برگزار کرد که در آن حدود 44 نفر حاضر بودند و به اتفاق، استعفای او را رد کردند. بالطبع بنده به عنوان قائم‌مقام حزب، جایگزین ایشان هستم. یعنی با رای شورای مرکزی، تاکید شد بنده و آقای کروبی به کار ادامه دهیم.

**فقدان آیت‌الله هاشمی به عنوان حامی مهم اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان تا چه حد می‌تواند بر آرای روحانی در انتخابات آتی تاثیرگذار باشد؟ 
به طور طبیعی دولت و نظام با رحلت آیت‌الله هاشمی یک پشتوانه قابل اتکای خود را از دست داده است ولی اینکه آیا نبود آقای هاشمی تاثیر منفی بر رای آقای روحانی تاثیر منفی یا مثبت می‌گذارد به مدیریت سیاسی کشور به خصوص اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان بستگی دارد. چه بسا همین فوت و رحلت جانگداز اگر خوب مدیریت شود بتوان از آن برای افزایش رای آقای روحانی استفاده کرد. امیدواریم بزرگان چنین کاری را انجام دهند. این روحیه که در مردم به وجود آمده اگر به خوبی مدیریت شود در انتخابات ٩٦ می‌توان برای حضور گسترده‌تر مردم استفاده کرد و هم به نفع آقای دکتر روحانی می‌توان از آن بهره‌برداری کرد.

**صحبت‌هایی مبنی بر کاندیداتوری آقای مسعود پزشکیان در انتخابات آتی مطرح می‌شود. آیا این اخبار را تایید می‌کنید؟
ضمن ادای احترام به پزشکیان که از نیروهای خوب اصلاح‌طلب هستند تمام این بحث‌ها گمانه‌زنی افراد و برخی از رسانه‌هاست. تا این لحظه مجامعی که نسبت به کاندیداها بررسی‌هایی باید انجام دهند، هنوز حمایت از آقای روحانی را هم مصوب نکرده‌اند. در عین حال همه اصلاح‌طلبان در این امر متفق هستند که اولویت شماره یک آقای روحانی است.

**آیا اصلاح‌طلبان برای انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز برنامه‌ریزی دارند یا خیر؟
در سال ٩٦ دو انتخابات مهم برگزار می‌شود که برای هر دو انتخابات باید برنامه‌ریزی کرد. انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها دامنه‌های متفاوتی دارند. در انتخابات ریاست‌جمهوری تصمیمی در مرکز گرفته می‌شود و در سراسر کشور نیز از آن تبعیت می‌کنند. در شهرهایی چون تهران و شهرهای بزرگ عامل سیاسی در انتخابات شوراهای شهر و روستا اثرگذار است لیکن در حوزه‌های کوچک عوامل کوچک مثل قومیت دخیل است. لذا باید با همه این عوامل بررسی‌ها را انجام داد. حزب اعتمادملی و شورای عالی سیاستگذاری برای هر دو انتخابات برنامه دارد.

**با توجه به اتفاقات اخیر حزب اعتمادملی شما آمادگی پذیرش مسوولیت دبیرکلی حزب اعتمادملی را دارید؟ نامه دوم شما به آقای کروبی چه محوری داشت؟
شناسنامه حزب اعتمادملی به نام آقای کروبی ثبت و ضبط شده است. دبیرکل محترم این حزب وقتی وارد صحنه شدند و آن را تاسیس کردند همه مسوولیت‌هایی که داشتند، کنار گذاشتند. حیثیت اجتماعی، سرمایه مادی و معنوی صرف کردند تا این حزب را تاسیس کنند. ایشان با تاسیس حزب اعتماد ملی در نظر داشت که خدمت بزرگی به ایران اسلامی و جامعه کنند. آن زمان یکی از بزرگان اشاره کرده بود که آقای کروبی کار مهمی را انجام داد و واقعا کار بزرگی در تاسیس این حزب انجام گرفت. دبیرکل حزب اعتماد ملی همچنان آیت‌الله کروبی است و همه افتخار می‌کنیم که چنین شخصیتی دبیرکلی این حزب را بر عهده دارند. در جلسه شورای مرکزی از اعضای حزب خواستیم نظرات‌شان را ابراز کنند همه به اتفاق به دبیرکلی ایشان اذعان داشتند و استعفای ایشان پذیرفته نشد. نامه‌هایی که بین من و ایشان ردو بدل شده که البته خیلی از آنها شفاهی بوده است. بنده ١١ سال است که قائم‌مقام ایشان هستم و از ابتدای تاسیس حزب ایشان لطف کرد و بنده را به این سمت معرفی کرد. با ایشان زمانی که حصر نبود مشورت و تبادل‌نظر می‌کردیم. ایشان که به حصر رفتند این ارتباط با محدودیت مواجه شد؛ با این حال پیام می‌دادیم و پیام می‌گرفتیم. اواخر نیز که اختلاف نظر پیش آمده بود، بنده مسائل را به ایشان منتقل کردم. در پیام‌ها و نامه‌ها ایشان تمام نقطه نظرات بنده را تایید کرد. لیکن تاکید داشت که فضا به خوبی مدیریت شود که اختلاف نظرهایی به وجود نیاید. بنده و آقای کروبی هیچ گونه اختلاف‌نظری نداشته و نداریم. ایشان تاکید اکید داشته و دارد که همه سلایق مختلف را در حزب حفظ کنیم. نامه اخیر ایشان یک نامه تاریخی بود که برای جامعه و نه فقط برای حزب بسیار تاثیرگذار است.

**چه ارتباط مدونی با دبیرکل دارید؟ آیا همه تصمیماتی که در حزب گرفته می‌شود به تایید ایشان می‌رسد؟
هر حزبی باید در زمان مناسب کنگره‌ای برگزار کند. به دلیل مشکلاتی که اشاره شد و حصر دبیرکل محترم از زمانی که باید کنگره برگزار شود عقب افتادیم اما در شرایط قبل از انتخابات تشکیل کنگره را مناسب نمی‌بینیم. در آینده باید کنگره تشکیل شود. ضمن اینکه با واسطه خانواده دبیرکل در تماس هستیم و اگر پیامی دارند به حزب منتقل می‌شود اما اساسنامه کار ما را آسان‌تر کرده است. در اساسنامه آمده است که دبیرکل حزب اعتمادملی، قائم‌مقامی را تعیین می‌کند و همه اختیاراتش را به قائم‌مقام تفویض می‌کند. ما چون در خدمت دوستان هستیم مشکلی از این باب وجود ندارد. تصمیمات به تصویب شورای مرکزی می‌رسد. مثلا در بیانیه آخری که دبیرکل داد نظراتی وجود داشت که برای همه ما بسیار مفید و ارزشمند بود.

**درخواست درباره رفع حصر
خواسته و مطالبات جدی حزب اعتمادملی رفع حصر از محصورین است. آقای روحانی در انتخابات این وعده را به مردم دادند و دلخوش بودیم که این کار انجام می‌شود بنابراین در خواست داریم که حصر این سه عزیز شکسته شود و آنها به زودی به آغوش جامعه بازگردند. زمامداری آقای روحانی موجب تغییراتی در فضای سیاسی فرهنگی و بین‌الملل شده است. برجام نقطه عطفی در تاریخ کشور ما است که البته تصمیم کلی نظام بود که با همت و پیگیری دولت یازدهم و گروه مذاکره‌کننده انجام شد. انتظار داریم که دولت برای احزاب فضای بیشتری را مهیا کند و از نمایندگان درخواست داریم که یارانه برای احزاب در نظر بگیرند.

*منبع: روزنامه اعتماد، 1395.11.3 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: