کد خبر: ۹۱۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۷ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - 21 January 2017
تامین آب شرب با توجه به بحران آب یکی از اولویت های اصلی کشور به حساب می آید و در این میان استان فارس به دلیل موقعیت اقلیمی و کاهش بارندگی از شرایط وخیمتری رنج می‌برد.
تامین آب شرب با توجه به بحران آب یکی از اولویت های اصلی کشور به حساب می آید و در این میان استان فارس به دلیل موقعیت اقلیمی و کاهش بارندگی از شرایط وخیمتری رنج می‌برد.

به گزارش میزان، بحران آب در کشور به همراه کاهش سالیانه بارندگی ها یکی از دغدغه های اصلی کشور و مسئولین به حساب می آید، به گونه ای که بحث آب و تامین آن در سه اولویت نخست کشور در بودجه سال 96 گنجانده شده است.

در این میان برخی از استان ها به دلیل اقلیم و شرایط آب و هوایی از وضعیت وخیم تری رنج می برند و تامین آب در این مناطق با کم رنگ کردن و یا حذف گروه کشاورزان و صنایع تنها به شرب محدود شده است. 

استان فارس یکی از مناطق خشک ایران به حساب می آید که به گفته رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب تامین آب شرب در صورت بارش های نرمال نیز در این استان مشکل است.

با این شرایط در سال آبی جاری بر اساس آمار ایستگاه‌های باران سنجی در حدود 29 میلیمتر بارش داشته که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 83 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

حمیدرضا دهقانی مدیرعامل آب منطقه ای فارس در گفت و گو با میزان در خصوص شرایط فعلی منابع آبی استان فارس گفت: حجم قابل استفاده آب پشت سدها 167 میلیون مترمکعب برای هفت سد این استان است که این رقم نیز تنها به یکی از سدها( سد سلمان فارسی) باز می‌گردد و شش سد دیگر با حجم آب صفر و منفی درگیر است.

دهقانی با اشاره به اینکه آب ذخیره شده سدها در سال گذشته در این ایام 290 میلیون متر مکعب بوده خاطر نشان کرد: از حدود 3 میلیارد متر مکعب مجموع حجم سدهای استان، در حال حاضر فقط 7 درصد از حجم آب سدها قابل استفاده است.

این وضعیت از منابع آبی برای استان فارس با توجه به اتمام فصل پاییز و عبور از اولین ماه فصل زمستان این سوال را در ذهن تداعی می کند که تامین آب شرب در فصل گرما به امید کدام منابع آبی تامین خواهد شد؟

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس در خصوص برنامه های این شرکت برای تامین آب تابستان 96 گفت: هر 15 روز جلساتی با حضور مدیران بخش آب و آب و فاضلاب به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس برای تامین آب شرب شهرهای این استان در فصل گرم برگزار می‌شود و مقرر شد تمام شرکت‌های فوق تلاش خود را برای به حداقل رساندن مشکلات آب شرب صورت دهند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب به دنبال شناسایی منابع جدید در اطراف شهرها و روستاها این استان است تا در صورت لزوم از آنها استفاده کند، همچنین با مشترکین آب پرمصرف نیز برخورد خواهد شد.

این مسئله را از وزارت نیرو نیز پیگیر شدیم تا از تامین آب شرب ساکنین این مناطق مطلع شویم.

رحیم میدانی در این خصوص  به خبرگزاری میزان گفت: اقدامات متنوعی برای حل این مشکل در این استان باید صورت بگیرد که از جمله آنها می توان به تغییر الگوی کشت استان فارس،‌ افزایش بهره وری آب در این استان، اجرای پروژه های بزرگ و بلند مدت همچون انتقال آب از خلیج فارس به شهرهای جنوبی و خط دوم درودزن به شیراز و اجاره چاه های کشاورزی و استخراج از آبهای زیرزمینی و افزایش ایستگاه پمپ پاژ اشاره کرد.

همچنین برای تامین آب شرب شهرهای جنوبی استان فارس فراخوانی برای شیرین سازی آب دریای عمان و انتقال آب به این منطقه صورت گرفته است.

**شرایط مشابه در استان هرمزگان

علاوه بر مشکلات تامین آب استان فارس، در استان های دیگری همچون هرمزگان نیز شرایط مشابه گزارش شده، به گونه ای که آب منطقه ای این استان پس از پیگیری های متوالی از شرایط منابع آبی و برنامه های پیش رو برای تامین آب شرب، سکوت را پاسخ تمام سوال های ما دانست.

گفتنی است محمد حاج رسولی ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تامین آب شرب شهرهای اصفهان، شیراز، بندرعباس و مشهد برای سال آینده سخت پیش‌بینی کرده است.

تامین آب شرب شهرها همواره یکی از اولویت های کشور به حساب می آید و در این راستا اقدامات متنوعی نیز صورت خواهد پذیرفت اما نکته قابل توجه در این میان مدیریت مصرف از سوی مشترکین آب است تا این مایه حیات را که با تلاش فراوان به دستشان می رسد را با نکته سنجی بیشتری مورد استفاده قرار دهند.  
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: