کد خبر: ۹۱۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - 21 January 2017
«مقاومت معاملات آتی در برابر نزول قیمت»، «پشت صحنه اقتصادی فاجعه پلاسکو»، «آینده فولاد 96»، «شروع سرد زمستان بورس» و «شور سکه در ماه منفی دلار» از مهمترین موضوع های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره شنبه دوم بهمن است.
«مقاومت معاملات آتی در برابر نزول قیمت»، «پشت صحنه اقتصادی فاجعه پلاسکو»، «آینده فولاد 96»، «شروع سرد زمستان بورس» و «شور سکه در ماه منفی دلار» از مهمترین موضوع های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره شنبه دوم بهمن است.

**مقاومت معاملات آتی در برابر نزول قیمت
طی هفته گذشته معاملات بازار آتی سکه در تمام سررسیدها به جز آبان 96 که دورترین سررسید در این بازار محسوب می‌شود با کاهش قیمت مواجه شد؛ کاهشی که در دل خود متاثر از شاخص‌های جهانی اعم از شاخص دلار و قیمت طلای جهانی بود. اما نکته‌ای که باید به آن صحه گذاشت این است که با توجه به اینکه در هفته گذشته قیمت طلای جهانی تقریبا ثابت و تا حدودی در برخی مقاطع زمانی صعودی بوده است و از سوی دیگر روند دلار داخلی نزولی بود به این ترتیب با توجه به روند کاهش دلار در بازار داخلی و طلای جهانی که به نوعی واگرایی در این شاخص‌ها را نشان می‌داد، این میزان از افت کمتر از میزان مورد انتظار بوده که آن را می‌توان به مقاومت در بازار آتی سکه و در روند قیمتی سررسیدهای موجود تعبیر کرد.

**پشت صحنه اقتصادی فاجعه پلاسکو
ساختمان 17 طبقه پلاسکو صبح روز پنج‌شنبه فرو ریخت. این ساختمان با قدمت بیش از 50 سال از دیرباز به‌عنوان بورس پوشاک ایران شناخته می‌شد. در این برج، نه‌تنها عرضه‌کننده‌های پوشاک حضور داشتند، بلکه از طبقه 5 تا 15 این ساختمان، کارگاه‌های تولیدی پوشاک در حال فعالیت بوده‌اند. این ضایعه دلخراش، خسارات جانی را برای قهرمانان آتش‌نشانی و برخی از کسبه بر جای گذاشت که قطعا غیرقابل جبران خواهد بود. در کنار ابعاد انسانی و تلاطم‌های روحی این آتش‌سوزی، این حادثه دلخراش، ابعاد اقتصادی را نیز در برداشته است. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که میزان خسارت از 600 میلیارد تومان تا 1200 میلیارد تومان است.

**آینده فولاد 96
صنعت فولاد ایران به‌عنوان نیروی محرکه اصلی برای رونق اقتصادی همواره مورد توجه تصمیم‌گیران، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی بوده است. این صنعت البته برای دستیابی به اهداف خود که در چشم انداز 1404 ترسیم شده با مشکلات و چالش‌هایی روبه رو است که رفع بخشی از آن به عهده سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گذاشته شده است. درخصوص مسائل مختلف این صنعت از جمله امکان دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تنی تولید فولاد، استراتژی ایران برای جذب سرمایه‌های خارجی، تجمیع واحدهای فولادی در کشور براساس الگوهای موفق در دنیا، همچنین چشم انداز صنعت فولاد ایران و جهان با دکتر مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو به‌عنوان یکی از تصمیم‌گیرندگان این حوزه به گفت‌وگو نشسته‌ایم. لازم به ذکر است که این گفت‌وگو در آستانه برگزاری همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار که قرار است در روزهای 26 و 27 بهمن ماه برگزار ‌شود انجام شده است.

**شروع سرد زمستان بورس
روز چهارشنبه پرونده بورس تهران در دی‌ماه سال جاری در شرایطی بسته شد که این بازار پس از ثبت رشد 4.8 درصدی در پاییز، شاهد رکود چشم‌گیری در معاملات خود بود. نماگر بازار سهام که آخرین روز پاییز در سطح 80 هزار و 123 واحدی قرار داشت، در آخرین روز دی ماه در سطح 79 هزار و 382 واحدی قرار گرفت. بر همین اساس و با ثبت زیان 0.9 درصدی شاخص کل در جریان معاملات این ماه، بازار سکه با بازدهی 3.9 درصدی یک بار دیگر در صدر جدول بازدهی بازارهای موازی (سپرده‌های بانکی، بازار ارز و بورس تهران) قرار گرفت. در همین حال، کاهش ارزش معاملات خرد به 100 میلیارد تومان، نشانه‌‌های جدی را از افت قابل ملاحظه نقدینگی در بازار سهام را به نمایش گذاشت.

**شور سکه در ماه منفی دلار
روز پنج‌شنبه در حالی که فضای بازار ارز تحت‌تاثیر حادثه دلخراش آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو قرار داشت، قیمت دلار یک کاهش دیگر را تجربه کرد. در آخرین روز دی‌ماه، شاخص بازار ارز با قیمت 3 هزار و 855 تومان به‌کار خود پایان داد که 15 تومان کمتر از روز چهارشنبه بود. به گفته فعالان، عرضه قوی بازارساز، ضعیف بودن میزان تقاضا، کاهش حجم معاملات و خلوت شدن نسبی بازار به دلیل حادثه ساختمان پلاسکو از جمله عوامل اثرگذار در افت روز پنج‌شنبه بودند. با افت روز آخر، بازدهی دلار در دی‌ماه منفی شد و به 2.8 درصد رسید؛ آخرین بار این ارز در اردیبهشت‌ماه بازدهی منفی را تجربه کرده بود. با این همه سکه بهار آزادی در ماه رکوردزنی منفی دلار، 3.8 درصد رشد کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: