کد خبر: ۹۱۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - 21 January 2017
«اکران کمدی ترامپ»، «سوگ سیاووشان»، «سیاسی بازی با پلاسکو»، «تاریخ و روایت آن» و «انتخاب های جنجالی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره شنبه دوم بهمن به شمار می رود.
 «اکران کمدی ترامپ»، «سوگ سیاووشان»، «سیاسی بازی با پلاسکو»، «تاریخ و روایت آن» و «انتخاب های جنجالی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره شنبه دوم بهمن به شمار می رود.

** اکران کمدی ترامپ
دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا سوگند یاد کرد اما این مراسم تنها بخشی از این فستیوال بود. مراسم رسمی متعددی به مناسبت این گذار قدرت در داخل و اطراف واشنگتن برگزار می‌شود که از یک روز قبل از مراسم آغاز و تا روز بعد از تحلیف ادامه دارد. درحالی مردم آمریکا مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید را جشن می‌گیرند که افراد زیادی به حرفها و سیاستهای ترامپ معترضند و حتی در زمان برگزاری این مراسم هم به تظاهرات خود ادامه دادند. همچنین بسیاری از سیاستمداران و هنرمندان هم مراسم تحلیف ریاست جمهوری را بایکوت کردند.

تدارکات برای مراسم تحلیف ترامپ هم مانند نامزدی او برای انتخابات ریاست جمهوری پر حاشیه بوده است. مسئولان برگزاری این مراسم بعد از دعوت از هنرمندان و ستاره‌های مشهور برای اجرا و حضور در این مراسم با موجی بی‌سابقه از جواب رد این هنرمندان مواجه شدند. اما تنها هنرمندان و ستاره‌های هالیوود نیستند که دست رد به سینه دعوت‌کنندگان این مراسم زده‌اند. عده زیادی از قانون‌گذاران حزب دموکرات آمریکا هم اعلام کرده‌اند که در مراسم شرکت نخواهند کرد و حتی دستگاه‌های تلویزیون خود را هم برای تماشای این مراسم روشن نخواهند کرد. بسیاری این شکاف را در جامعه و فضای سیاسی آمریکا کم‌سابقه خوانده‌اند. دونالد ترامپ تمام 21 عضو کابینه خود و شش مقام دیگر دولتش که صلاحیت آنها باید در مجلس سنا تایید شود را به سنا معرفی کرده‌است. 

**سوگ سیاووشان
یکی چاقو می زد، دیگری جان می داد و باقی هم تماشا می کردند. از 6 آبان ماه سال 89 که در خیابان کاج سعادت آباد تهران مردم به جای نجات جان نیمه جان «یزدان» 30 ساله از زیر ضربات متعدد چاقوی «یعقوب» تنها به تماشا ایستادند و به جای کمک به تصویربرداری از ماجرا پرداختند، از روزی که به روز سیاه تهران معروف شد، 6 سال گذشته اما مردم همان هستند که آن روز بودند. مردمی که یک بار دیگر و با فروریختن ساختمان 54 ساله و نماد مدرنیته تهران نه تنها روز سیاه دیگری را رقم زدند بلکه مرزهای اخلاقی را یک بار دیگر فرو ریختند.

پس از حادثه فرو ریختن ساختمان پلاسکو و تا دقایقی پس از ماجرا گزارش ها و اخبار بسیاری مخابره شد. یکی از گزارش ها اما بیش از حادثه فروریختن ساختمان17 طبقه پلاسکو و نماد مدرنیته تهران تاسف را در پی داشت؛ ازدحام مردمی که از نقاط مختلف شهر و بدون هیچ دلیلی در محل حادثه جمع شده بودند. تجمعی که روند امدادرسانی را به آتش نشانان آسیب دیده کند کرد. مردم با این حضور بی موقع نه تنها مانع از امدادرسانی به موقع به حادثه دیدگان شدند بلکه با ساختمان شعله ور پلاسکو و سپس آوار آن سلفی گرفتند و به سرعت در شبکه های مجازی به اشتراک گذاشتند.

**سیاسی بازی با پلاسکو
آتشی به پا شد و ساختمانی بر سر تعدادی آتش‌نشان و مردم بیگناه فرو ریخت و صحنه‌ای با دو زاویه اجتماعی و سیاسی ایجاد شد. زاویه اجتماعی از این نظر که وقتی بروز این حادثه نه‌تنها تعداد زیادی خانواده بلکه یک شهر و در نگاهی کلی یک کشور را به سوگ نشاند باعث شد کارشناسان و قانونگذاران بخش عمرانی و اجتماعی به این فکر بیفتند که ساختمان‌هایی غول‌آسا با بافت‌های فرسوده در این شهر وجود دارند که از ایمنی لازم برخوردار نبوده و هر لحظه امکان دارد درگیر حوادثی مشابه شوند ضمن‌اینکه تهران روی گسل وجود داشته و هر زمان احتمال وقوع زلزله وجود دارد که در این شرایط وقتی ستاد مدیریت بحران و ستادهای امدادرسان برای مهار آتش یک ساختمان 15 طبقه آمادگی نداشته‌اند چگونه می‌توانند درجهت رفع آسیب‌های ناشی از وقوع زلزله در پایتخت که برج‌های بلند بسیاری در آن بنا شده خدماتی را ارائه دهند و اینجاست که باید برای آن تدابیری اندیشیده شود.

زاویه سیاسی هم برای سیاستمداران و مدیرانی رقم خورده که بر اساس اخبار منتشرشده احتمال کاندیداتوری آنها در انتخابات ریاست جمهوری آتی وجود دارد و یا به آرای مردم و محبوبیت جریان سیاسی متبوعشان نیاز دارند؛ بنابراین با وجود اینکه بخشی از دلایل ایجاد این حادثه ناشی از سوءمدیریت بخش‌های تحت پوشش آنها بوده اما سعی می‌کنند با پنهان‌کردن آن بخش از خطاهای خود با حضور در صحنه امدادرسانی به آتش‌نشانان مظلومی که هر زمان بی‌منت و چشمداشت برای نجات حیات دیگران جان خود را به‌خطر می‌اندازند، حضور یابند.

** تاریخ و روایت آن
تاریخ چیست؟ تاریخ را به طور خیلی رسمی می توان گذشته انسان و روایت منسجم آن تعریف کرد. البته ما می توانیم از گاه شماری وقایع غیر انسانی مانند تاریخ منظومه شمسی یا تاریخ محیط زیست زمین در یک گستره بیلیون ساله صحبت کنیم، اما مسائل مهم فلسفه تاریخ فقط در روایت ما از گذشته انسان آشکار می شوند. این نکته در کتاب فلسفه تاریخ کالینگوود مورد تاکید قرار گرفته است. تاریخ برای ما جذاب است زیرا به گفته مارکس: «انسانها تاریخ خود را می آفرینند اما نه بر پایه انتخاب خودشان.» از این گفته چنین برمی آید که تاریخ هم درکاربودن (انتخابهای افراد و گروه ها) را نشان می دهد و هم ساختار و شرایط جبری را. به همین خاطر نتایج تاریخی از لحاظ علّی نه حتمی هستند و نه کاملا نامعین و اتفاقی. 

بنابرین مورخ می تواند شرایط تاریخی ای را کشف کند که انسانها را به یک راه خاص وادار و مقید می کنند و از این طریق باعث بوجود آمدن نتیجه تاریخی خاصی می شوند. شاید بتوانیم در آغاز تاریخ را این چنین تعریف کنیم: زنجیره منظم و زمانمندی از وقایع و جریانها که رفتار انسان را نشان می دهد، مفاهیم علیت، ساختار و رفتار در آن با هم مرتبط هستند و تاثیر اتفاق، امکان و نیروهایی بیرونی در آن دیده می شود. ممکن است بگوییم چیزی تحت عنوان «تاریخ کلی» وجود ندارد. چنین چیزی درست است اما این تعریف تنها تصویرگر مجموعه ای قابل فهم از جریانهای تاریخی است که ممکن است به عنوان یک تاریخ انسانی «فراگیر» نگریسته شود. تاریخ انسانی فراگیر یعنی مجموعه کاملی از مسائل رشد جمعیت، شهرنشینی، نوآوری فناورانه، تغییر اقتصادی، رشد دانش، فرهنگ و غیره. اما این تعریف بسیار گمراه کننده است زیرا تاریخ را دارای نظم و ساختاری می داند که در عالم واقع دارای آنها نیست. باید گفت فقط تاریخ های خاص وجود دارند، یعنی تاریخ شرایط و اوضاع مختلف و مورد نظر ما.

** انتخاب های جنجالی
هرروز حاشیه جدیدی از روند انتخاب فیلمهای جشنواره سی و پنجم ایجاد می شود. اخیرا برخی فیلمها به دستور دبیر جشنواره در لیست دوم و نهایی مسابقه سینمای ایران اضافه شد. محمد حیدری در گفت وگویی تلویزیونی از احتمال اکران تک سانسه «کاناپه» برای اهالی مطبوعات خبر داد و این احتمال هم منتفی شده است. وقتی وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره به کار خود اطمینان دارند، چرا تناقض ها روز به روز بیشتر می شود؟ در گزارش پیش رو به ماجراهای عدم انتخاب فیلم «کارت پرواز» به عنوان یکی از نمونه های اخیر و حرفهای اخیر وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی درباره حاشیه های تازه جشنواره پرداخته شده است.

کارگردان فیلم «کارت پرواز» در پی اظهارات اخیر دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر تاکید کرد که من به استناد صحبت‌های اخیر عماد افروغ در گفت‌وگو با فریدون جیرانی صحبت می‌کنم.مهدی رحمانی که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد،ادامه داد: آقای عماد افروغ به عنوان یکی از اعضاء هیات انتخاب فیلم فجر در گفت‌وگویی در برنامه‌ی اینترنتی 35 لیستی را در راستای فیلم‌های بخش مسابقه فجر قرائت کردند که در آن لیست اسم فیلم من به عنوان فیلم انتخاب شده توسط هیات انتخاب برای شرکت در بخش مسابقه آمده است.او با اشاره به اظهارات اخیر دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر که «کارت پرواز» برای بخش خارج از مسابقه انتخاب شد اما دست‌اندرکاران آن نپذیرفتند، ادامه داد: بحث جدیدی که آقای حیدری درباره‌ی فیلم‌های خارج از مسابقه دارند،بحث دیگری است و به مقطعی برمی‌گردد که اسامی فیلم‌های بخش مسابقه اعلام شد و اسم فیلم ما نبود، سپس دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر از ما خواستند که فیلم ما در بخش چشم‌انداز (خارج از مسابقه) باشد که ما نپذیرفتیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: