کد خبر: ۹۱۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۳۰ دی ۱۳۹۵ - 19 January 2017
«تلگرام، بازار تهران و مشتری‌های برگشتی»، «برجام نبود اقتصاد ایران به زانو در می‌آمد»، «مسئله این است؛ فیزیوتراپی یا پماد الاغ»، «میهمان ناخوانده ای که باید دست به سرش کرد» و «سفره کوچک شده مردم 6 سال پس از یارانه نقدی» از مهمترین عنوان های اختصاصی روزنامه ایران در شماره پنجشنبه 30 دی است.
 «تلگرام، بازار تهران و مشتری‌های برگشتی»، «برجام نبود اقتصاد ایران به زانو در می‌آمد»، «مسئله این است؛ فیزیوتراپی یا پماد الاغ»، «میهمان ناخوانده ای که باید دست به سرش کرد» و «سفره کوچک شده مردم 6 سال پس از یارانه نقدی» از مهمترین عنوان های اختصاصی روزنامه ایران در شماره پنجشنبه 30 دی است.

**تلگرام، بازار تهران و مشتری‌های برگشتی
چند ماهی است تعدادی از بازاریان تهران یک گروه تلگرامی درست کرده‌اند و در این گروه اسم و مشخصات و عکس کسانی را که چک‌‌شان برگشت خورده، همراه با تصویر خود چک در این گروه منتشر می‌کنند تا همکاران‌شان دوباره فریب او را نخورند. محمد آوینی یکی از کسبه بازار و عضو این گروه می‌گوید: «کلاه به کلاه می‌کنند. جیب مارا خالی می‌کنند و برای خودشان زمین و ماشین می‌خرند و به ریش ما می‌خندند» البته طرف حساب بازاری‌ها در این گروه کلاهبرداران حرفه‌ای است؛ آنهایی که حسابی همه را کلافه کرده‌اند. هر بار با اسامی جدید و شکل و شمایل تازه‌ای سر و کله‌شان پیدا می‌شود و... اما این‌بار قضیه فرق کرده و بازاریان دور هم جمع شده‌اند و با یک شبکه موبایلی، کاری کرده‌اند به قول خودشان کارستان.

**برجام نبود اقتصاد ایران به زانو در می‌آمد
بخش عمده نشست خبری رئیس جمهوری به مناسبت یکسالگی برجام به تشریح دستاوردهای اقتصادی این توافق در مدت یک سال پس از اجرای آن اختصاص داشت. کارشناسان در گفت‌و‌گو با «ایران» معتقدند رئیس جمهوری در بیان دستاوردهای برجام نکات خوبی را مطرح کرده و رویه گزارش به افکار عمومی را ادامه داده است. کامران ندری کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر برجام امضا نمی‌شد و تحریم‌ها ادامه پیدا می‌کرد، اکنون با شرایط سخت اقتصادی مواجه بودیم، به «ایران» گفت: آن اثری که برجام باید بر اقتصاد ایران می‌گذاشت، محقق شده است. به طوری که از وخامت اوضاع اقتصادی جلوگیری کرد. 
مهدی پازوکی اقتصاددان نیز گفت: رئیس جمهوری در خصوص دستاوردهای اقتصادی برجام نکات خوبی مطرح کردند. بعد از سال‌ها که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران رفع شد فضای بسیار مناسبی برای فعالیت اقتصادی و کسب و کار به وجود آمده است و می‌توانیم از یک فضای بی‌نظیر برای توسعه اقتصادی صحبت کنیم. 

**مسئله این است؛ فیزیوتراپی یا پماد الاغ
«پماد الاغ اصلی، جهت دردهای روماتیسم، آرتروز، کمردرد، پا درد و دردهای مفصلی.» این پوستر با یک عکس الاغ روی دیوار نصب شده و از متقاضی می‌خواهد پماد را با نشان اصلی خریداری کند. نشان اصلی پماد الاغ. آیا دلیل این همه گرایش بیماران به درمانهای متفاوت وگاه عجیب وغریب بی‌توجهی پزشکان به بیمار نیست؟ پزشکانی که گاه حاضر نیستند، دقایقی به حرف بیمارشان گوش دهند؟ 
مزدک دانشور، انسان شناس پزشکی در گفت‌و‌گو با ما سه عاملی که گرایش به طب حاشیه را بیشتر کرده، این‌گونه دسته‌بندی می‌کند: «بنیاد و پارادایم طب حاشیه پیوستگی و وابستگی بدن انسان به جهان اطراف است. طب مدرن از این پارادایم فاصله گرفته اما عوامل بسیاری در فرهنگ جوامع، این پیوستگی را تأیید می‌کند. عامل دیگر گرایش افراد به طب حاشیه، ناکامی طب مدرن در درمان بیماری های مزمن، طولانی و با انتهای مشخص است. سومین عامل سرمایه‌زده شدن پزشکی مدرن است که موجب شده اعتماد مراجعان به پزشکان سپیدپوش کم شده و در نتیجه طب حاشیه پررنگتر شود و خود بازار بزرگی ایجاد کند.»

**میهمان ناخوانده ای که باید دست به سرش کرد
چنانچه سری به کلینیک‌های مخصوص بیماری‌های زنان بزنید، خواهید دید که شمار بسیاری از بانوان با مشکلات مربوط به کیست تخمدان مواجهند و برای درمان آن مراجعه کرده‌اند. کیست‌های تخمدانی توده‌های کیسه مانندی هستند که از یک جداره و مقداری مایع تشکیل شده‌اند. این میهمانان ناخوانده گاهی بدون ایجاد دردسر، خودبه خود، از بین می‌روند و انگار نه انگار که هرگز بوده‌اند؛ اما گاهی هم میزبان خود را با درد و ناراحتی مواجه می‌کنند و چاره‌ای جز درمان باقی نمی‌گذارند. آمنه سادات حقگو متخصص زنان و زایمان در این باره به روزنامه ایران می‌گوید: کیست‌های تخمدانی که به علل مختلفی ایجاد می‌شوند در بیشتر مواقع خوش‌خیم هستند و بدون درمان دارویی برطرف می‌شوند. 

**سفره کوچک شده مردم 6 سال پس از یارانه نقدی
«گاهی از خیریه‌ها کارهای دستی می‌آورند تا انجام دهم و پول این کارها را می‌گیرم. همه درآمد ما با یارانه هایمان ماهی حدود 800 هزار تومان می‌شود. اگرچه یارانه می‌گیریم ولی به جایی نمی‌رسد. هرکار می‌کنم روزی 20 تومان خرج‌مان می‌شود. قبل از این‌که یارانه بدهند با قیمت‌های آن موقع زندگی‌مان خیلی راحت‌تر بود.» مادری که در محله شوش تهران با شوهری از کار افتاده و سه فرزند زندگی می‌کند، چنین از مخارج زندگی‌شان روایت می‌کند.
15 دی ماه سال 88، مجلس هشتم، لایحه دولت احمدی‌نژاد برای هدفمند کردن یارانه‌ها را تصویب کرد. یک هفته بعد از مجلسی‌ها هم شورای نگهبان مهر تأیید خود را پای آن زد و به این ترتیب لایحه‌ای که خیلی از کارشناسان معتقد بودند چیزی جز گرانی و تورم برای مردم به ارمغان نخواهد آورد، در 16 ماده و 16 تبصره به قانون تبدیل و یک سال بعد هم به طور رسمی عملیاتی شد. حالا 6 سال از آن روزها می‌گذرد و همه چیز عوض شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: