کد خبر: ۹۰۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۲۲ دی ۱۳۹۵ - 11 January 2017
می گویند یکی از استوانه های نظام بود، ستون اعتدال و نادی ثبات در کشور بود. همواره در طول حیات خود برای حفظ مشی امام و رهبری مجاهدت کرد و بی مهری ها را با سکوت خود به جان خرید.
 روزنامه نوآوران در گزارشی نوشت: می گویند یکی از استوانه های نظام بود، ستون اعتدال و نادی ثبات در کشور بود. همواره در طول حیات خود برای حفظ مشی امام و رهبری مجاهدت کرد و بی مهری ها را با سکوت خود به جان خرید.

در این گزارش که به قلم بهناز لطفعلی زاده انتشار یافت، آمده است: یار دیرین امام راحل و رهبری بود و در تمام مقاطع حساس کشور یکی از تاثیرگذارترین افراد انقلاب و نظام بود. آیا تمام این ها هاشمی رفسنجانی بود؟ نه او فراتر از یک مجاهدت، یک یاری و یک اندیشه بود. امیر کبیر زمانه نامیدنش که در سالروز رحلت او جان به جان آفرین تسلیم کرد. هاشمی رفسنجانی هرچه بود مردم به خوبی او را شناختند و همین حضور میلیونی که یار دیرین انقلاب را رهسپار خانه ابدی کرد به خوبی مؤید این شناخت و سلوک بود. فقدان آیت الله در همین یکی دو روز جامعه را به واکنش برانگیخت، واکنشی که به اعتقاد کارشناسان آمیخته با یک ترس با یک نگرانی است؛ نگرانی از چطور سپری شدن روزهای بدون او.

** احساس امروز نسبت به هاشمی در زمان حیاتش نبود
حجت الاسلام مصطفی درایتی، مشاور رئیس جمهوری دولت اصلاحات به نوآوران گفت: امروز که آیت الله هاشمی دیگر در میان مردم و جامعه نیست نبودن او بیشتر از آن هنگام که بود احساس شده و می شود. فعالان عرصه سیاسی و اجتماعی با علم بر آثار فراوان بودن و نبود او امروز که نیست، بیش از آن روزهایی که هاشمی در قید حیات بود به او اهمیت می دهند.

او افزود: آیت الله هاشمی در طول حیات خود همواره برای حفظ مشی تعادل در جامعه کمر همت را بسته بود و تلاش می کرد تا جهت گیری ها در مسیر اصلی در حرکت کند. درایتی با بیان این که شخصیت هایی همانند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جامعه بسیار محدود هستند، ادامه داد: آیت الله هاشمی رفسنجانی در بسیاری از مناصب گوناگون کشوری نقش آفرینی کرده و دارای اندیشه ای برجسته در نظام بوده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: آیت الله هاشمی شخصیتی صاحب فکر، دلسوز جدی مردم و نظام و دارای درک درستی از مسائل سیاسی و اجتماعی زمانه بود. هاشمی در طول حیات خود همواره تلاش می کرد تا در مدار اعتدال حرکت کند و راه برای توسعه و اعتلای کشور گشوده باشد.

مشاور رئیس جمهوری دولت اصلاحات حضور گسترده مردمی در تدفین پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی را حاصل آگاهی مردم به تلاش همه جانبه این روحانی بلندمرتبه در گذشته دانست و افزود: امیدواریم راه هاشمی همواره در کشور حفظ شود و نبود او ثلمه ای عظیم به کشور وارد نکند.

درایتی ادامه داد: امروز احساس مشترکی در میان افراد جامعه حتی آنان که در زمان حیات هاشمی نسبت به او بی مهری های بسیاری را روا داشتند، وجود دارد و آن هم عبارت است از نگرانی از آینده کشور بدون هاشمی رفسنجانی.

به گفته او این نگرانی عمیق ریشه در تأثیر عمیق هاشمی در مشکلات متعدد و مناصب گوناگون کشور و نقش او در تمام برهه های زمانی دارد.

** حضور و تلاش هاشمی در ذهن ها باقی خواهد ماند
رسول منتجب ‌نیا قائم‌ مقام حزب اعتماد ملی و فعال سیاسی اصلاح طلب با اظهار تأسف از رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی و با بیان این که امیدواریم روح بلند و پاک او با ارواح انبیاء و اولیا محشور باشد، گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی در تمام ادوار از جمله شخصیت های مهم و تأثیرگذار نظام پس از بنیان گذار کبیر انقلاب بودد. با توجه به نقش مؤثر هاشمی در عرصه های مختلف کشور و با توجه به سیاست ها و مشی او می توان گفت که او تا آخرین لحظه ‌های حیات خود برای احیای خط امام (ره) و در جهت اعتلای نظام تلاش و کوشش کرد.

او همچنین افزود : هاشمی رفسنجانی از یک سو قبل از آغاز نهضت امام خمینی (ره) در عرصه‌های سیاسی حضور داشت و از سوی دیگر جزو کسانی بود که در آغاز نهضت انقلاب اسلامی ایران مشاور حضرت امام (ره) بود. به گونه ای که می توان اظهار داشت هاشمی همواره یکی از مهمترین همراهان امام راحل بود.

منتجب ‌نیا ادامه داد: آیت الله هاشمی رفسنجانی به دلیل تلاش و شخصیت برازنده ای که داشت به عنوان پشتوانه نهضت انقلاب اسلامی در همه ادوار بود و با یادآوری تاریخ روزهای انقلاب متوجه می شویم که او آن هنگام که انقلاب به سرانجام رسید و حتی پیش از آن همواره در کنار مردم مسلمان و حامی آن ها بود.

او با بیان این که هاشمی رفسنجانی در زمان برنامه ‌ریزی‌ ها برای تشکیل شورای انقلاب و تاسیس جمهوری اسلامی نیز نقش بسزایی داشت، گفت: حضور و تلاش های مؤثر هاشمی در کنار امام (ره) و دیگر بزرگانی نظیر شهید بهشتی نیز در حافظه ایران باقی مانده و خواهد ماند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه به نقش و فعالیت های آیت الله هاشمی رفسنجانی در تدوین قانون اساسی و تاسیس نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: خدمات ارزنده او به جامعه آن قدر والا است که نمی ‌توان نقش موثر او را در سه دوره مجلس شورای اسلامی و همچنین دو دوره ریاست جمهوری و نیز در دوران دفاع مقدس به عنوان فرمانده جنگ و بعدها در دوران تشکیل و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام نادیده گرفت.

قائم‌ مقام حزب اعتماد ملی معتقد است که شخصیت آیت الله هاشمی به گونه ای بود که می توان گفت که او در هر سمتی که قرار می‌گرفت به بهترین نحو وظیفه خود را انجام می‌داد و آن جا را به اوج عزت خود می رساند.

او در ادامه افزود: می‌توان گفت که در همه عرصه‌ ها و دوره‌ ها او پس از امام خمینی (ره) یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های نظام و انقلاب بود و تا آخرین لحظه ‌های حیات خود برای احیای خط امام (ره) و تقویت نظام تلاش و کوشش کرد.

قائم ‌مقام دبیر کل حزب اعتماد ملی در بخش دیگری از اظهارات خود یکی از عوامل پیروزی دولت روحانی را حمایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از او دانست و گفت: درهفته های گذشته نیز از فحوای اظهارات او متوجه حمایت آتی آیت الله از آقای روحانی در انتخابات آینده می شویم.

**همواره اندیشه ثبات در کشور را در سر داشت
آذر منصوری، عضو حزب اتحاد ملت و فعال سیاسی اصلاح طلب نیز گفت: امروز بهترین کار برای قدردانی از خدمات ارزنده آیت الله هاشمی رفسنجانی برای کشور این است که از گسترش دو قطبی‌ ها پرهیز کرده و راه او را در ایجاد ثبات و حفظ تعادل در جامعه ادامه داد.

او همچنین درباره ویژگی ‌های شخصیتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، افزود: آیت‌الله هاشمی در دوران حیات خود همواره ثبات کشور را در نظر داشت و آن گونه برای این امر اهتمام می ورزید که گویا ثبات کشور یک دغدغه بزرگ او است. این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که ثبات کشور مقدمه هر تلاشی برای رسیدن به توسعه و پیشرفت است، ادامه داد: آیت الله هاشمی رفسنجانی شخصیتی با تدبیر و آگاه به مسائل بود و به خوبی می دانست و همواره تأکید می کرد که اگر خللی در ثبات کشور ایجاد شود گام‌ های دیگر برداشته نخواهد شد.

منصوری معتقد است با نگاهی به تاریخ متوجه می شویم که تلاش در جهت حفظ ثبات در کشور از ابتدای انقلاب اسلامی تا زمان رحلت ایشان یکی از ضرورت ها و دغدغه اصلی آیت‌الله هاشمی بوده است. به گفته او چنین دغدغه ای باید مهمترین میراث به جا مانده از آیت الله هاشمی رفسنجانی برای همه دغدغه مندان و دلسوزان منافع کشور باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به این که آیت الله هاشمی پس از فوت‌ نیز در جامعه ایران تاثیرگذار خواهد بود، ادامه داد:‌ شخصیتی همچون او هم در زمان قید حیات و هم پس از رحلت دارای نقش های تأثیرگذاری خواهد بود. 

منصوری با بیان این که اندیشه هاشمی رفسنجانی زنده است و مورد استفاده و استقبال همه علاقمندان به منافع ملی قرار می گیرد، بیان کرد: همه کسانی که مشی و منش آیت الله را قبول دارند باید تلاش کنند تا کشور در مسیر توسعه، ثبات و عدالت بخشی گام بردارد. این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و با بیان این که پس از رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی باید توجه بیشتری نسبت به مسئله ایجاد دو قطبی در کشور داشته باشیم، ادامه داد: باید تلاش کنیم تا هر چه به انتخابات سال 96 نزدیک ‌تر می‌ شویم آرامش بیشتری در کشور حکمفرما باشد.

به گفته منصوری وجود آرامش، تعادل و ثبات در کشور خصوصاً در آستانه انتخابات بسیاری از نگرانی ها در خصوص آینده را از بین می برد و در واقع قدم بر همان مسیری است که هاشمی رفسنجانی نیز بر آن تاکید می ‌کرد. او با اشاره به حضور حداکثری مردم برای رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود:‌ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همواره تأکید داشتند که گسترش عقلانیت در کشور به نفع همه مجمع ‌های سیاسی خواهد بود و مردم آگاه امروز جامعه همانطور که با حضور خود در بزنگاه های حساس نشان داده اند که طرفدار عقلانیت هستند، اجازه نمی ‌دهند که بار دیگر کشور در مسیر سراشیبی قرار گیرد.

** قدردان تلاش و مجاهدت بی وقفه هاشمی هستیم
حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: او به عنوان یار دیرین انقلاب و رهبر معظم انقلاب در طول حیات خود برای پیروزی انقلاب اسلامی در کنار بنیانگذار کبیر انقلاب همواره تلاش کرد، سالیان زیادی به زندان افتاد و زجر های فراوانی کشید.

او همچنین افزود: مردم آگاه امروز کشور همواره قدردان تلاش و مجاهدت بی وقفه آیت الله هاشمی رفسنجانی هم در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و هم در استمرار آن هستند، چراکه اگر به تاریخ مراجعه کنیم متوجه می شویم که هاشمی رفسنجانی عمر خویش را برای ترویج انقلاب و برای پیروزی اسلام صرف کرد و برای آن تلاش کرد.

این نماینده مجلس در ادامه به مناصب با اهمیت و کلیدی آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار کرد: او در مسندهای اصلی و گوناگونی همچون مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، رئیس مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام به کشور خدمت کرد.

وی بیان کرد: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی مورد اعتماد امام بودند و بعد از امام نیز، مقام معظم رهبری به ایشان اعتماد داشت و مراودات وی با رهبری پیوسته باقی بود. سلیمی ادامه داد: آیت الله هاشمی رفسنجانی همانطور که خود بارها اعلام کرده بود عاشق امام و رهبری بود و برای خدمت به نظام اسلامی همواره در تبعیت و پیروی از ولی فقیه از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرد.

به گفته او خدمات ارزنده آیت الله هاشمی به انقلاب و جامعه در نزد دوست و دشمن قابل انکار نیست و به عنوان یک چهره شناخته شده و مورد اعتماد داخلی و بین المللی در میان جهانیان دارای شأن و جایگاه والایی بود.

*منبع: روزنامه نوآوران 1395.10.22
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: