مشاور عالی رئیس جمهوری میگوید "آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) نقطه تعادل نظام بودهاند و فقدان ایشان کمبود بسیار بزرگی برای کشور به حساب می آید که ممکن است به جابجا شدن نقطه تعادل نظام بینجامد".
اکبر ترکان که در دو دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) طی سالهای ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ به عنوان وزیر دفاع و وزیر راه و ترابری مشغول به فعالیت بود در گفتوگو با ایسنا و در ارتباط با درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره)، عنوان کرد: نقشهای آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) در هر مقطع تاریخی انقلاب به ضرورت آن برهه زمانی بوده است که میتوان به نقش ایشان در سالهای قبل از پیروزی انقلاب و یاری حضرت امام خمینی(ره) در سالهای پیروزی انقلاب اشاره کرد.
وی ادامه داد: در کنار امام بودن برای استقرار و تثبیت نظام اسلامی و شکل دادن ارکان نظام طی سالهای انقلاب و پس از آن از جمله فعالیت های آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) بود و پس از آن نیز طی دوره زمانی جنگ فرماندهی بینظیر ایشان به یاری کشور آمد. علاوه بر این مدیریت کشور پس از اتمام جنگ مسئله بسیار مهمی بود که به خوبی این نقش توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) بر عهده گرفته شد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه با اشاره به اینکه پس از جنگ سیاستهای کشور به منظور بازسازی باید تدوین میشد اظهار کرد: طی دورهای که آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) به عنوان رئیس جمهوری فعالیت داشتند، جلساتی در دفتر مقام معظم رهبری به همین منظور شکل گرفت تا سیاست بازسازی کشور پس از جنگ که مربوط به بازسازی ویرانهها و نیز بازسازی اقتصاد کشور بود، در دستور کار قرار گیرد.
ترکان افزود: بنابراین آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) در دوران ریاست جمهوری خود لباس جنگ را از تن خارج کرد و به جای آن لباس کار به تن کرد تا به عنوان سردار سازندگی نام گیرد. در دوران جنگ و پس از آن نیز بازسازی کشور از جمله نقشهای ایشان بود که در جایگاه خود قابل بررسی است. در دورهای که ایشان پس از جنگ به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به فعالیت خود ادامه دادند، تدوین سیاستهای کلی را مدنظر قرار داده و تدوین سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی به عنوان یکی از نقشهای اثرگذار ایشان مطرح بود.
وی گفت: بسیار مهم بود که چگونه باید از سیاستهای کنترل شده زمان جنگ به سمت اقتصاد متکی به بازار حرکت میکردیم. در زمان جنگ اقتصاد کشور با تشکیل ستاد بسیج اقتصادی به سمتی حرکت کرد که باید نیازهای مردم تامین میشد تا بتوانیم کشور را در دوران جنگ مدیریت کنیم. بنابراین با دفترچههایی به عنوان دفترچههای بسیج اقتصادی کار خود را پیش بردیم تا بر اساس آنها ارزاق عمومی مردم تامین شود.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه پس از دوران جنگ باید در مسیر باز کردن اقتصاد و خصوصی کردن فعالیت هایی که تا آن زمان دولتی بود حرکت میکردیم، خاطرنشان کرد: بسیار مهم بود که چگونه از یک اقتصاد بسته به اقتصادی باز برسیم. هرچند بخشهایی وجود دارد که هرگز نمیتوان انر ابه بازار سپرد چرا که در بخشهایی با انحصار طبیعی مواجه ایم و زمانی که چنین مسئلهای را پیش رو داریم، سازوکار بازار عمل نمی کند و اصطلاحا شکست بازار اتفاق میافتد.
مشاور عالی رئیس جمهوری ادامه داد: اقتصاد ایران باید مسیر خود را طی میکرد اما با توجه به محدودیتها برای مردمی کردن اقتصاد و خصوصی سازی آن به دلیل اصل ۴۴ قانون اساسی مسکوت مانده بود. چرا که اصل ۴۴ بخش مهمی از اقتصاد را دولتی کرده بود و اگر قصد داشتیم این مسئله را حل کنیم باید قانون اساسی اصلاح میشد یا تفصیر موثقی از این اصل قانون اساسی به دست میآمد که در نهایت به عنوان سیاستهای کلی اصل ۴۴ توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد و به خدمت مقام معظم رهبری رسید تا در نهایت ابلاغ گردد و در مجلس به عنوان قانون سیاستهای کلی اصل ۴۴ تبدیل شود و اقتصاد ایران را در مسیری قرار دهد که نقش محدودی را برای دولت در زیرساختهای اقتصادی رقم بزند.
ترکان همچنین به دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد اشاره کرد و افزود: در دوره احمدی نژاد اقتصاد ایران در مسیر دیگری قرار گرفت که به قول برخی دوستان بهترین نام برای آن اقتصاد چاوزی است که متکی بر یارانه نقدی، مسکن مهر، سهام عدالت و غیره بود که همه اینها ویژگیهای اقتصاد چاوزی است. بنابراین کشور در این دوره زمانی شرایط کاملا متفاوتی را تجربه کرد و اقتصاد ایران در این دوره با سایر ادوار متفاوت بود.
وی همچنین در مورد ریاست جمهوری روحانی عنوان کرد: در این دوره مجددا کشور به مسیر عقلانیت بازگشت و در مسیری قرار گرفت که در دوره ریاست جمهوری آیتالله هاشمی رفسنجانی (ره) و دوره خاتمی بود. در تمامی این ادوار آیتالله هاشمی رفسنجانی (ره) نقشهای اثرگذار خود را برای نظام ایفا کردند که قطعا بر هیچکس پوشیده نیست و نمیتوانیم شخصیتی را همچون ایشان پیدا کنیم.