کد خبر: ۹۰۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۲۰ دی ۱۳۹۵ - 09 January 2017
«تحریم و هدفمندی یارانه‌ها دو عامل اصلی رکود اقتصادی»، «گفت‌وگوی ملی؛ راهکار اصلاح‌طلبان برای حل اختلاف» و «نقش ایران در حل بحران سوریه» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه مردم سالاری در شماره دوشنبه 20 دی است.
 «تحریم و هدفمندی یارانه‌ها دو عامل اصلی رکود اقتصادی»، «گفت‌وگوی ملی؛ راهکار اصلاح‌طلبان برای حل اختلاف» و «نقش ایران در حل بحران سوریه» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه مردم سالاری در شماره دوشنبه 20 دی است.

** تحریم و هدفمندی یارانه‌ها دو عامل اصلی رکود اقتصادی
حسن سبحانی اقتصاددان و نماینده ادوار مجلس در گفت‌وگو با «مردم‌سالاری»، تحریم و هدفمندی یارانه‌ها را از جمله عوامل رشد رکود در کشور می‌داند که با برنامه‌های کوتاه مدت حل شدنی نیست. سبحانی سیاست پولی مزاحم، سیاست مالی نامناسب برای تامین درآمدهای دولتها و همچنین فشار به تولید‌کننده را از جمله دلایل تشدید رکود در ایران می‌داند. 

این اقتصاددان تصریح می‌کند که در مقایسه با قبل از انقلاب شرایط ما به این صورت نبود. در آن دوران کانون عملیاتی بانکی ایران با اکنون تفاوت داشت و عدم تعادل در اقتصاد ایران به این وسعت جاری نبود. حسن سبحانی به برنامه‌های توسعه خوشبین نیست به همین دلیل است که می‌گوید اگر بر‌اساس اینکه «گذشته چراغ آینده است» بخواهیم حرکت کنیم، گذشته این برنامه‌ها توان و کارآیی در جهت رفع رکود و تورم را نداشته اند مگر اینکه تحولی اساسی و انقلابی رخ دهد. 

** گفت‌وگوی ملی؛ راهکار اصلاح‌طلبان برای حل اختلاف
محمدرضا عارف نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌و رییس مجمع نمایندگان تهران با انتقاد از رسانه ای شدن اختلاف نظرهای برخی مسئولان، اعلام کرد: «اصلاح‌طلبان مجلس به دنبال طرح گفتگوی ملی هستند.» در مناظره 22 دی 88 در برنامه «رو به فردا» که بین مصطفی کواکبیان و شریعتمداری صورت گرفت، کواکبیان پیشنهاد کرد برای برون رفت از شرایط حاضر همه نخبگان جمع شوند و لویه جرگه (گردهمایی بزرگ قبال) به سبک ایرانی ترتیب دهند. 

این همان گفت‌وگوی ملی است. غلامحسین کرباسچی نیز سال گذشته در برنامه افطاری با رئیس‌جمهوری به او پیشنهاد کرده بود: «یک گفت‌وگوی ملی راه بیندازیم همان‌طور که در عرصه بین‌الملل توانستیم گفت‌وگو کنیم، حال بیاییم و در عرصه داخلی هم گفت‌وگو کنیم.»گفت‌و‌گوی ملی همان چیزی است که زمانی علی شکوری راد، دبیرکل حزب اراده ملت درباره اش گفته بود: «گفت‌و‌گوی ملی را اولین بار من در مجلس ششم مطرح کردم. نطقی دراین باره داشتم و این موضوع را در آن زمان مطرح کردم.» اما سوال این است که این گفت‌وگوی ملی چیست و قرار است چه اتفاقی را برای کشور رقم بزند؟ 

** نقش ایران در حل بحران سوریه
روز گذشته ایران در حالی از سوی محمدبن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان به دخالت در امور سوریه و حمایت از تروریسم متهم شد که مقامات کشورمان همواره به تعیین سرنوشت سوریه توسط مردم این کشور و گفت‌و‌گو‌های سوری-سوری تاکید داشته اند. «بهرام قاسمی» سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان شامگاه شنبه در واکنش به اظهارات محمد بن سلمان درباره جمهوری اسلامی‌ایران گفت: «از جمله بازیگرانی که اصلاح رفتار آن برای صلح و آرامش جهانی ضروری می‌باشد، عربستان سعودی است که با حمایت سازمان یافته از گروههای تروریستی تکفیری منطقه را به آشوب کشانده است.» 

ران سوریه به واسطه اهمیت و نقش این کشور در منطقه و همچنین به وجود آمدن فجایع انسانی به واسطه آن از اهمیت بالایی برای جمهوری اسلامی‌ایران برخوردار است. در این مدت تلاش ایران به عنوان قدرتی منطقه‌ای برای ایجاد آتش‌بس در سوریه و پایان درگیری‌ها در این کشور در مقابل اقداماتی از سوی عربستان سعودی قرار گرفته است که نه تنها اقدامی‌در این خصوص انجام نداده اند بلکه حمایت‌هایی گاه علنی از تروریسم در این کشور به سرکردگی داعش داشته اند. عربستان که سعی داشت با جلب حمایت و توجه ایالات متحده، ضمن درگیر کردن این کشور در مسئله سوریه دست بالا را داشته باشد و به پشتوانه آمریکا تعیین کننده باشد که در این امر نیز موفقیتی کسب نکرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: