کد خبر: ۹۰۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۳ - ۱۸ دی ۱۳۹۵ - 07 January 2017
شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، به‌منظور بررسی استعفای مهدی کروبی، دبیرکل این حزب، دیروز تشکیل جلسه داد تا درباره این موضوع، تصمیم‌گیری کنند که در نهایت با رأی 40 نفر از اعضای حزب حاضر در جلسه، استعفای او رد شد.
 روزنامه وقایع اتفاقیه در گفت و گو با محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نوشت: شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، به‌منظور بررسی استعفای مهدی کروبی، دبیرکل این حزب، دیروز تشکیل جلسه داد تا درباره این موضوع، تصمیم‌گیری کنند که در نهایت با رأی 40 نفر از اعضای حزب حاضر در جلسه، استعفای او رد شد.

در ادامه این گفت و گو می خوانیم: 12 روز پیش و بعد از بالاگرفتن اختلافات در سطح شورای مرکزی و قائم‌مقام حزب اعتماد ملی، درحالی دبیرکل این حزب، استعفای خود را در قالب نامه‌ای به شورای مرکزی آن اعلام کرد که در این نامه،‌ تذکراتی هم به اعضای حزب داده است. مهدی کروبی، درخواست کرده بود که آن شورا استعفایش را بپذیرد و جایگزینی را تعیین کند. به‌دنبال این درخواست، شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، ساعت 9 صبح دیروز، جمعه، با حضور 40 عضو، جلسه‌ فصلی حزب خود را با محوریت این موضوع برگزار کرد. محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، درباره علت استعفای مهدی کروبی از دبیرکلی این حزب به «وقایع‌اتفاقیه» می‌گوید: در چند ماه گذشته، وجود یکسری اختلاف‌نظرها درمیان اعضای حزب به دبیرکل منتقل می‌شد و آقای کروبی، علت اصلی این اتفاق را در حصر بودن خود می‌دانستند، زیرا معتقد هستند اگر در حزب حضور مستقیم داشتند، چنین مباحث و اختلاف‌هایی را تجربه نمی‌کردیم.

او درباره جلسه روز گذشته نیز توضیح می‌دهد: همه اعضا دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و البته هدف این جلسه، این بود که صدای واحدی از حزب اعتماد ملی بیرون بیاید و مشکل دیگری شکل نگیرد. در نهایت، استعفای آقای کروبی به رأی گذاشته شد و هر 40 نفر حاضر در جلسه به ادامه حضور ایشان رأی دادند. حق‌شناس با بیان اینکه موضوع استعفای رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب در این جلسه مطرح نشد، اضافه می‌کند: از آنجایی که این استعفا در حیطه اختیارات دبیرکل محسوب می‌شود، دراین‌باره بحثی به‌میان نیامد.

**اتهامی به نام دخالت نیروهای امنیتی در حزب
اما با حواشی ایجادشده برای حزب اعتماد ملی در هفته‌های گذشته، اتهام دیگری هم مبنی‌بر اینکه دلیل بروز این اختلاف‌ها، نفوذ نیروهای امنیتی به این حزب به گوش رسید. عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با رد این خبر از مطرح‌شدن چنین مواردی اظهار تأسف کرده و می‌گوید: اولین‌بار این موضوع دو هفته پیش از سوی کیهان لندن شایعه شد. در واقع، این رسانه با خبر استعفای منتجب‌نیا به‌دنبال این بود تا به طرفین ماجرا، یعنی موافقان با فعالیت مستقل اعتماد ملی از شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و اعضای موافق تعامل با این شورا، برچسب بزند که این ادعا از اساس نمی‌تواند درست باشد، زیرا وقتی دو نظر متفاوت وجود دارد که هر دو سوی ماجرا را متهم به این ارتباط کرده و البته همزمان نیروهای امنیتی را نیز متهم به دخالت در کار حزب کرده، درواقع این حرف بدون پشتوانه فکری عنوان شده است.

**به دنبال تخریب حزب اعتماد ملی هستند
به عقیده حق‌شناس، هدف از انتشار این شایعه، ضربه‌زدن به هر نوع فعالیت حزبی مستقل در کشور است. از سوی دیگر، نیروهای امنیتی را هم متهم کرده که در فعالیت احزاب سیاسی، مداخله‌‌گرایانه پیگیر امور هستند و هر صدای مستقلی که شنیده شود با نگاه آنها تنظیم می‌شود که این موضوع اشتباه است. تأکید این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بر این است که رسانه‌هایی همچون کیهان لندن با شایعه‌پراکنی‌هایی از این‌دست، فقط به‌دنبال تخریب حزب، نیروهای مستقل و تصمیم‌ساز در کشور هستند.

**دبیرکل از حیثیت و آبروی خود هزینه کرد
خبرهای ضدونقیض درباره حزب اعتماد ملی در دو هفته اخیر درحالی نقل محافل خبری شده است که می‌توان گفت، به‌طور جدی، نخستین پایه‌های طرح چنین اخباری از اردیبهشت‌ امسال ریخته شد. زمانی که منتجب‌نیا، خواهان فعالیت مستقل اعتماد ملی از شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان شد اما این خواسته از سوی اکثر اعضا با مخالفت همراه شد تا اینکه دو هفته پیش، خبر استعفایش در رسانه‌های مختلف منتشر شد که البته چند روز بعد، او اعلام کرد که بنده هیچ استعفانامه‌ای ننوشته‌ام و خبر استعفا از سمت قائم‌مقامی حزب اعتماد ملی را تکذیب می‌کنم. همزمان با انتشار این خبرها، استعفای کروبی از دبیرکلی حزب اعتماد ملی به گوش رسید که به‌دنبال آن، منتجب‌نیا توضیح داد که استعفای کروبی به‌هیچ‌عنوان مورد تأیید اعضای شورای مرکزی نیست زیرا ماهیت حزب اعتماد ملی، وابسته به حضور ایشان است.

اظهار تأسف قائم‌مقام حزب اعتماد ملی از این بود که اتفاق‌های اخیر، او را به این نتیجه رسانده است که از دبیرکلی استعفا دهند؛ درحالی‌که این حزب را خود ایشان پایه‌گذاری و از حیثیت، آبرو و مال خود برای آن هزینه کرده‌اند. به‌ گفته منتجب‌نیا، مشکلات و اختلافات درون حزب حل شده و شورای مرکزی به انسجام و اتحاد قبلی خود بازگشته است. در هر تشکلی، یکسری اختلاف دیدگاه وجود دارد و این یک امر طبیعی است.

*منبع: روزنامه وقایع اتفاقیه، 1395.10.18 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: