کد خبر: ۹۰۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۱۳ دی ۱۳۹۵ - 02 January 2017
در حال حاضر وضعیت خوبی در زمینه ذخایر آب در سدها نداریم و تمامی سدهایی که با هدف تأمین شرب احداث شده اند، در وضعیت نامناسبی قرار دارند.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب گفت: وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت خوبی در زمینه ذخایر آب در سدها نداریم و تمامی سدهایی که با هدف تأمین شرب احداث شده اند، در وضعیت نامناسبی قرار دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمد حاج رسولیها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: علی رغم مشکلات موجود در سال 95 در پی دریافت اعتبارات برای مجهز کردن 7 هزار چاه کشاورزی به کنتورهای هوشمند ؛ امروز توانستیم 3600 حلقه چاه را به کنتور هوشمند مجهز کنیم که در مجموع از 400 هزار حلقه چاه کشاورزی مجاز در کشور، 54 هزار حلقه چاه تا امروز مجهز به کنتور هوشمند شده اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت خوبی در زمینه ذخایر آب در سدهای زاینده رود، درودزن، دوستی، استقلال و شمیل ونیان نداریم و تمامی این سدها که با هدف تأمین شرب احداث شده اند، در وضعیت نامناسبی قرار دارند.

حاج رسولیها گفت :سال گذشته در سدهای استقلال و شمیل ونیان  66 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده بود، در حالی که اکنون میزان ذخایر آبی این سد 26 میلیون مترمکعب است؛ همچنین میزان ذخایر فعلی اب در پشت سدهای درودزن و ملاصدرا، زانیده رود و سد دوستی به ترتیب 345 میلیون مترمکعب، 225 میلیون مترمکعب و 260 میلیون مترمکعب است در حالی که میزان ذخایر آبی این سدها در زمان مشابه سال گذشته به ترتیب 440 میلیون مترمکعب، 240 میلیون مترمکعب و 356 میلیون مترمکعب بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شهرهای بندرعباس، شیراز، اصفهان و مشهد در سال آینده برای تأمین آب شرب در وضعیت حساس و بحرانی قرار خواهند گرفت؛ ادامه داد: نوار باریک مرزی حوزه شرقی کشور نیز با کاهش قابل توجه بارشها مواجه بوده و مرزنشینان شرقی کشور نیز با مشکل کم آبی و تنش در تأمین آب مواجه می شوند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان این مطلب که مباحث انتقال آب با هدف شرب و با رویکرد حوزه به حوزه است؛ اظهار داشت: انتقال آب از رودخانه های مازندران در ارتفاعات 2 هزار و 3 هزار برای شرب مازندران، البرز و تهران در مرحله شناخت اولیه و مطالعات پایه است که در این مرحله از مطالعات که اسفندماه 94 انجام آن ابلاغ شده است، 25 درصد پیشرفت حاصل شده و پیش بینی می کنیم که تا پایان سال 96 مطالعات پایه به اتمام رسیده و به چشم انداز روشنی از این طرح برسیم.

وی با اشاره به اینکه کارگاه تونل بهشت آباد تعطیل شده و فعال بودن آن صحت ندارد، گفت: در پروژه های برق‌آبی شاهد رکودی هستیم که ناشی از کمبود اعتبارات است و برنامه ریزی شده تا به جز پروژه های برق‌آبی نیز، تمامی طرح های انتقال آب و احداث سدهای بزرگ به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران منتقل شود تا شرکت های آب منطقه ای به مباحث حاکمیتی خود برسند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اعلام این خبر که 180 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در بخش منابع، احداث شبکه و آبرسانی وجود دارد؛ ادامه داد: اگر به گونه ای عمل شود که سالی 6 تا 7 هزار میلیارد تومان بودجه به این پروژه ها برسد می توانیم با اولویت بندی، آنها را یک به یک تکمیل کنیم.

وی در خصوص بازنگری در طرح های سدسازی اظهار داشت: 138 سد بزرگ در ردیف اجرایی قرار داشت که از این تعداد 5 سد متوقف شد و 37 طرح مورد بازنگری قرار گرفت و به دنبال این هستیم که 86 پروژه سدسازی در دست اجرا با سرعت بیشتری تکمیل شده و رد طول برنامه ششم توسعه شاهد بهره برداری از بخشی از آنها باشیم.

حاج رسولیها در پایان خاطر نشان کرد: اولویت بودجه سال 96 که در لایحه بودجه هم مورد تاکید قرار گرفته بحث مهندسی رودخانه و حفظ حریم و بستر رودخانه ها است که در لایجه بودجه سال آینده پیشنهاد شده اعتبار این بخش از 100 میلیارد تومان در سال 95 به 300 میلیارد تومان در سال 96 برسد.
برچسب ها: منابع آب ، کشاورزی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: