کد خبر: ۹۰۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۱۳ دی ۱۳۹۵ - 02 January 2017
معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: ۹۵ درصد بخش کشاورزی در ایران به صورت خصوصی اداره می‌شود.

معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: ۹۵ درصد بخش کشاورزی در ایران به صورت خصوصی اداره می‌شود.

به گزارش صدا و سیما ، حسن عباسی معروفان در مصاحبه با  رادیو اقتصاد با بیان اینکه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی موجب افزایش تولید و اشتغال می شود، افزود: این بخش به دلیل ارزش افزوده تولیدی مهمترین بخش اقتصادی کشور است.

وی اظهار داشت : بخش کشاورزی ایران نسبت به سایر بخش ها کمترین تاثیر از تنش های اقتصادی جهانی و تکانه های اقتصادی داخلی را می پذیرد و این مزیت ناشی از مردمی بودن اقتصاد کشاورزی است چون مالکیت و مدیریت بخش کشاورزی بیش از ۹۵ درصد متکی به بخش خصوصی است.

معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: بخش کشاورزی با زیربخش‌های چهارگانه زراعت، دامپروری، شیلات و جنگلداری یکی از مهمترین بخش‌های اقتصاد ایران است. وی با بیان اینکه بخش کشاورزی اقتصادی، اجتماعی و امنیتی فراوانی دارد، افزود: این بخش همواره باید مورد توجه دولتمردان قرار گیرد. عباسی معروفان گفت : بخش کشاورزی به دلیل برخورداری از ویژگی‌های بسیار از جمله چهار فصل بودن می تواند موتور محرکه اقتصاد در کشور تلقی شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حجم ضایعات بخش کشاورزی در کشور بسیار زیاد است، گفت: جلوگیری از دوریزی محصولات کشاورزی به نفع بخش کشاورزی، کشاورز و به مصلحت کشور است. معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران به سختی و مشقت های فراوانی تولید در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود : استفاده از فناوری های روز، توسعه مکانیزاسیون، نگهداری استاندارد و منطقی تولیدات، استفاده از ماشین آلات مخصوص حمل محصولات کشاورزی و سایر موارد از جمله راهکارهای تعدیل ضایعات و به تبع کاهش میزان واردات به کشور است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ضایعات محصولات کشاورزی اتلاف نهاده های گران قیمت همچون بذر، کود، سم و آب را به دنبال است،  اظهارداشت: برغم تمام تحولات تکنولوژیکی پیشرفته ترین کشورهای صـنعتی جهان «توسعه بخش کشاورزی را نه تنها مکمل بخش صنعت می دانند بلکه اهمیت تولید غذا را درپیوند با امنیت ملی خود نیز ارزیابی می کنند.»

عباسی معروفان گفت: اهمیت ضرورت وتوجه به کاهش ضایعات محصولات کشاورزی باید به عنوان یکی از اصول اساسی دستیابی به ارزش افزوده بالاتر در کشورقلمداد شود. وی افزود: توجه به مقوله کاهش ضایعات محصولات کشاورزی به دلیل افزایش بی رویه جمعیت، کاهش منابع طبیعی، امکانات ومنابع محدود بسیار حائز اهمیت است.

معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت : متاسفانه بخش عمده ای از محصولات کشاورزی در فاصله مراحل کاشت تا برداشت از چرخه مصرف خارج می شود که تحت تاثیر کمبود تجهیزات، فرسودگی ماشین آلات کشاورزی، کمبود صنایع فرآوری و بسته بندی استاندارد وغیره است. وی همچنین با بیان اینکه کاهش آستانه ضایعات کمک شایان توجهی به افزایش تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده بالاترخواهد کرد بر ضرورت ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی در کشور تاکید کرد.

عباسی معروفان گفت : ایجاد ارزش افزوده، ایجاد اشـتغال، ایجاد درآمدهای ارزی، اسـتفاده بیشتر و در یک کلام جلوگیری از اتلاف و ضایعات محصولات کشاورزی از جمله اثرات اقتصادی صنایع کشاورزی است.

وی در ادامه با بیان اینکه شفافیت و چرخش اطلاعات به ویژه از نوع مالی در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان بسیار کمرنگ و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار زیاد است، افزود: عملکرد منطقی در تمامی عرصه های اقتصادی به ویژه در حوزه کشاورزی مستلزم شفافیت اطلاعات مالی است.

معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام اینکه تعادل بخشی بین ریسک و منفعت در بخش های اقتصادی افزایش تولید، صادرات، اشتغال و غیره را به همراه دارد، بر ضرورت اعمال الگوی موفق جهانی در حوزه زنجیره عرضه محصولات اساسی بخش کشاورزی در کشور تاکید کرد.

وی همچنین با بیان اینکه چالش های بخش کشاورزی با رویکرد تعاون محوری رفع می شود، گفت: تعاون امروزه اهرم مناسبی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی در بخش کشاورزی و روستایی به شمار می رود که می تواند در بهره وری بهینه از شرایط زندگی، کار و تولید و ارتقای سطح درآمد و وضع اجتماعی جامعه موثر باشد.

عباسی معروفان افزود: بخش تعاون توانایی رفع مشکلات اقتصاد روستایی و کشاورزی را دارد مشروط به اینکه به صورت واقعی در جامعه نمود عملی داشته باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: