کد خبر: ۹۰۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۳ - ۱۲ دی ۱۳۹۵ - 01 January 2017
«رد پای یک تفسیر در تبلیغات انتخاباتی»، ««کنیز» موزه ندارد»، «نفت پیروز دوئل با صنعت و اقتصاد»، «زور آزمایی در بازار ارز»، «صدای پای نسل تازه» و «عقیم سازی حواشی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره یکشنبه 12 دی است.
 «رد پای یک تفسیر در تبلیغات انتخاباتی»، ««کنیز» موزه ندارد»، «نفت پیروز دوئل با صنعت و اقتصاد»، «زور آزمایی در بازار ارز»، «صدای پای نسل تازه» و «عقیم سازی حواشی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره یکشنبه 12 دی است.

**رد پای یک تفسیر در تبلیغات انتخاباتی
مدتی است که بازتعریف «رجل سیاسی» به‌عنوان موضوعی ازسوی مدعیان دفاع از حقوق زنان در بوق و کرنا شده است تاجاییکه برخی از آن برای داغ‌شدن تنور برنامه‌های انتخاباتی خود استفاده می‌کنند. پرداختن به این موضوع در حالی به‌نقطه اوج خود رسید که اصولگرایان با تشکیل جبهه‌ای تحت‌عنوان «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» با قراردادن نام مرضیه وحیددستجردی در ترکیب اصلی آن شائبه‌ای را ایجاد کردند مبنی‌بر اینکه این جناح درپی معرفی اولین کاندیدای زن برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری است و یادآوری انتخاب وحیددستجردی به‌عنوان اولین وزیر زن در دولت بهار نیز بر این شایعه قوت بخشید.با وجود اینکه اهمیت این اقدام را نمی‌توان نادیده گرفت اما پاسخ به این پرسش در خصوص اصلاح‌طلبان که چرا این جناح که ید طولایی در زمینه دفاع از حقوق زنان داشته است کمااینکه افزایش سهمیه آنها برای حضور در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی در قالب لیست امید مصداقی بر این ادعاست برای شکستن تابوی حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری پیشگام نبوده است قانونگذاران این مهم را یادآوری کردند که در این مورد نمی‌توان تنها برای تبلیغات قبل از اینکه تفسیر «رجل سیاسی» در چارچوب قانون شفاف شود به این اقدام مبادرت ورزید.

**«کنیز» موزه ندارد
پیش از اینکه نقاش باشد، مادر است. مادر 13 فرزند. 7 پسر و 6 دختر. مادرانه‌هایش را به تصویر کشیده اما حس مادریش سرنوشت فرزندان را به تصاویر خلق کرده بر دیوار ترجیح می‌دهد حتی اگر دیگر نتواند دوباره همانند آنها را به تصویر بکشد. همان تصاویر مادرانه‌ای که استاد می‌گوید حکایت زندگی سخت مادران سرزمین گرم جنوب است. کنیز دیگر موزه ندارد و نقاشی‌هایش پشت خروارها گچ و آهن مدفونند.کنیز را اکثر کسانی که به بوشهر رفته‌اند به سبب نقاشی‌های کودکانه‌ اما زیبایش می‌شناسند. تصاویری از زنان چشم درشت نقاب بر صورت با چادرهای گل‌دار و کوزه‌ای بر دست، تصاویری از نخلستان‌های پر از خرمای جنوب و مردان ماهیگیر تور به دست. با این حال بیش از آنکه کنیز را نقاشی‌های رنگارنگش مشهور کند، داستان زندگی‌اش است که هر شنونده‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهد.کنیز عباس‌پناه، متولد 1336است. تاریخی که کنیز آن را از خاطر برده و برای آنکه سن و سال دقیقش را بگوید به سراغ شناسنامه‌اش می‌رود. کنیز امروز 59 ساله است اما نقاشی‌هایش سن و سال زیادی ندارند.چند سالی می‌شود که کنیز در خانه‌اش به همت استاد نادعلیان موزه‌ای بنا کرده که بعدها با شناخته شدن آن برای توریست‌ها منبعی برای درآمدش شده است. البته 4 یا 5 ماهی می‌شود که کنیز به خانه جدیدش آمده و موزه‌اش پشت گچ‌ها و تیغه‌های آهنی پنهان است. کنیز می‌گوید: «نمی‌توانستم برای همیشه از خانه نگهداری کنم.» او می‌گوید: «گرچه فرزندانم نقاشی‌هایم را دوست داشتند اما فرزندانم به خانه نیاز داشتند. مجبور شدم خانه را به آنها بدهم. با خودم گفتم نقاشی‌هایم را دوباره یک جای دیگر می‌کشم اما فرزندانم نمی‌توانند بی سر پناه باشند.» حالا اما قرار است کنیز دوباره در خانه جدیدش موزه‌ای ترتیب دهد. موزه‌ای که دوباره عصای دستش باشد.

**نفت پیروز دوئل با صنعت و اقتصاد
بهارستان نشینان روز شنبه 11 دی ماه در بررسی کلیات لایحه برنامه ششم توسعه، با موافقت 161 نماینده رای به حذف ماده 53 این لایحه که درخصوص تعیین فرمول جدید برای قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها بود را دادند.در روز مذکور که با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، لایحه برنامه ششم توسعه مورد بررسی قرار گرفت، درنهایت با مجادله زنگنه، نعمت زاده و نمایندگان مجلس، زنگنه برنده این بازی بود.زنگنه در موافقت با حذف این ماده معتقد است که این مصوبه با قیمت حداقل 50 دلار برای هر بشکه نفت، 16 میلیارد دلار بار مالی به دولت تحمیل می‌کند. ازسوی دیگر نعمت زاده نیز در این رابطه مخالف نظارت زنگنه بود، ولی درنهایت با موافقیت اکثریت نمایندگان با زنگنه، این ماده از لایحه برنامه ششم توسعه حذف شد. روز گذشته در جریان بررسی کلیات لایحه برنامه ششم توسعه، بهارستان نشینان ماده 53 این لایحه که درخصوص نحوه تعیین قیمت گذاری خوراک پتروشیمی‌ها بود را از متن برنامه ششم حذف کردند.علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای بررسی این ماده گفت: کسی که می‌خواهد در حوزه پتروشیمی برنامه‌ریزی کند باید بداند با چه سیاستی مواجه است. در اینجا اختلاف نظری بین وزارتخانه‌های نفت و صنعت وجود دارد. وزارت صنعت می‌گوید که این مزیت نسبی کشور است؛ لذا باید آن را ارزان‌تر بدهیم تا سرمایه‌گذاری انجام شود. اما وزارت نفت و سازمان برنامه می‌گویند که تعیین قیمت پایین برای خوراک پتروشیمی‌ها درآمد کشور را کاهش می‌دهد. ما باید راه‌حلی پیدا کنیم که هم از این مزیت نسبتی استفاده شود و تشویق به سرمایه‌گذاری صورت گیرد و به درآمدها فشار نیاید.چندی پیش نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به دلیل سابقه ای که در مدیریت پتروشیمی دارد، همواره در مسائل مربوط به این بخش دخالت کرده و نظرات جالبی را مطرح می‌کند!

**زور آزمایی در بازار ارز
قیمت ارز که تا مرز 4 هزار و 150 تومان هم پیش رفته بود روز گذشته روند نزولی در پیش گرفت تا مجدد نرخ آن در کانال 3 هزار تومان قرار گرفته و تا 3950 تومان هم پایین بیاید. اتفاقی که البته به گفته مسئولان بانک مرکزی پایین تر هم خواهد آمد. طی روزهای گذشته بازار ارز نشانی از روزهای پر التهاب گذشته را در خود دید. روزهایی که قیمت ارز هر روز بیشتر میشد تا اثرات منفی بر اقتصاد کشور بگذارد. طی سه سال و نیم گذشته علیرغم فشارهای اقتصادی مانند کاهش شدید قیمت نفت و کم شدن منابع ارزی باز هم دولت توانست قیمت بازار ارز را کنترل کند. بالا رفتن قیمت طی روزهای گذشته منجر به اظهار نظر های متفاوتی در این خصوص شد. عده ای از کارشناسان دولت را عامل اصلی بالا رفتن نرخ ارز برای جبران کسری های خود می دانستند. در مقابل آن عده دیگر معتقدند هرچند دولت نقش تعیین کننده ای در بازار ارز ایفا می کند اما گاهی معادلات بازار آزاد این نقش آفرینی را برهم زده و کنترل از دست دولت در می رود.

**صدای پای نسل تازه
ک ماه تا زمان جشنواره سی و پنجم فیلم فجر باقی مانده است. تعداد بالای فیلم اولی ها در آخرین جشنواره معاونت سینمایی دولت یازدهم بی سابقه است. به همین خاطر محمد حیدری دبیر جشنواره سی و پنجم اعلام کرد که فیلم های اول در کنار فیلم های بخش اصلی مسابقه سینمای ایران داوری می شوند. به نظر می رسد صدای پای نسل تازه بیشتر از همیشه به گوش می رسد.مشهورترین فیلمساز فیلم اولی جشنواره سی و پنجم مهران مدیری است. مدیری با سابقه ساختن سریالها و برنامه های گوناگون برای اولین بار کارگردانی سینما را هم تجربه کرده است.مانی باغبانی منتقد شناخته شده سینمای ایران بعد از نوشتن چند فیلمنامه که مشهورترینش نهنگ عنبر بود، برای اولین بار پشت دوربین رفته است.اولین ساخته فلورا سام مضمونی اجتماعی دارد و داستان زندگی نویسنده ای را روایت می کند که حین نوشتن آخرین رمان خود پرده از حقایق زندگی اش برداشته می شود.«مادری» اولین فیلم بلند رقیه توکلی محسوب می شود. وی دارای مدرک کارشناسی سینما و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است و ساخت بیش از 30 فیلم کوتاه و مستند را در کارنامه کاری خود دارد که برای آن‌ها جوایز معتبر و متعدد داخلی و خارجی دریافت کرده است.«زرد» اولین فیلم مصطفی تقی زاده است که نگارش فیلم نامه اش را هم خود بر عهده داشته، این فیلم از مضمونی اجتماعی برخوردار است و داستان آن در فضایی شهری روایت می شود.

**عقیم سازی حواشی
پژوهش‌ها نشان می‌دهد در دهه اخیر تعداد زنان معتاد 4 برابر شده است و یک سوم از کارتن‌خواب‌های سطح شهر را این زنان تشکیل می‌دهند، بر اساس آمار رسمی که در سال گذشته منتشر شد،‌ در تهران روزانه چهار نوزاد معتاد به دنیا می آید. این عدد که تنها مربوط به نوزادانی ست که در بیمارستان های تهران متولد می شوند وقتی به آمار تولدهای پنهان این نوزادان در همین شهر و شهرهای دیگر اضافه می شود رقمی قابل توجه می شود. نوزادانی با مشکلات بی شمار جسمی که اغلب از سوی مادران خود رها می شوند.زنان معتاد به دلیل عدم بهره مندی از خدمات بهداشتی و نیز تامین مواد مصرفی خود درگیر بارداری های ناخواسته می شوند. در بیشتر موارد نتیجه این بارداری ها تولد نوزادانی ست که علاوه بر رها شدن از سوی مادر و یا فروش به دلالان با مشکلات متعدد جسمی روبه رو هستند. نوزادانی که از همان بدو تولد معتادند و یا به بیماری هایی چون ایدز و هپاتیت گرفتار. به همین دلیل راهکارهای متعددی برای کاهش تولد نوزادان معتاد از زنان کارتن خواب ارائه شده است.از جمله راهکارهای پیشنهادی در این زمینه عقیم سازی زنان معتاد کارتن خواب بود. موضوعی که سال گذشته همزمان با مطرح شدن آن، از سوی معاونت زنان و وزارت بهداشت منتفی شد. گرچه طرح پیشنهادی مذکور از سوی معاونت امور زنان ریاست جمهوری، وزارت بهداشت، بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر و دیگر ارگان های مرتبط منتفی شد اما حواشی به وجود آمده پس از آن، طرح عقیم سازی را فارغ از درستی یا نادرستی بدون پژوهش رها کرده به حاشیه راند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: