کد خبر: ۸۹۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۱۱ دی ۱۳۹۵ - 31 December 2016
امسال که بگذرد، عمرش به نیم قرن ‌می‌رسد. آن روز پدرها و پدربزرگ‌های‌مان ۲، ۳ دقیقه‌‌ای معطلش می‌شدند و امروز ما ساعت‌ها. داستان ترافیک تهران عمری به درازای ۵۰ سال دارد. سال79 نخستین برنامه جامع کاهش آلودگی هوای پایتخت نوشته شد تا نوید از رده خارج‌شدن مهم‌ترین عامل آلایندگی شهر یعنی پیکان را به‌زودی بدهد. حذف سرب از بنزین نیز گام دیگری بود که اجازه نداد ترافیک منجر به آلودگی هوا شود.
روزنامه همشهری در شماره شنبه 11 دی، نوشت: امسال که بگذرد، عمرش به نیم قرن ‌می‌رسد. آن روز پدرها و پدربزرگ‌های‌مان ۲، ۳ دقیقه‌‌ای معطلش می‌شدند و امروز ما ساعت‌ها. داستان ترافیک تهران عمری به درازای ۵۰ سال دارد. سال79 نخستین برنامه جامع کاهش آلودگی هوای پایتخت نوشته شد تا نوید از رده خارج‌شدن مهم‌ترین عامل آلایندگی شهر یعنی پیکان را به‌زودی بدهد. حذف سرب از بنزین نیز گام دیگری بود که اجازه نداد ترافیک منجر به آلودگی هوا شود.

روزنامه همشهری در تیتر یک با انتشار عنوان آتش بس میوه نشست مسکو، نوشت: سرعت تحولات در سوریه روی دور تند افتاده است؛ بعد از آزادی حلب و نشست مسکو، آخرین تحول مهم این حوزه، اعلام آتش بس سراسری در سوریه بود. در همین باره محمد جواد ظریف وزیرامور خارجه کشورمان هم مذاکراتی تلفنی با همتایان ترک و روس خود داشته است. حسین جابر انصاری معاون ظریف نیز آتش بس در سوریه را محصول و میوه نشست مسکو می داند.

این روزنامه با اشاره به عنوان قصه‌ ۲۵ سال اقتصاد به زبان اعداد، می نویسد: اکنون بعد از گذشت نزدیک به دو دهه و نیم، اهداف روزنامه تغییری نکرده اما جامعه هدف آن متحول شده است. اعداد زیر که به مقایسه شاخص‌های اقتصادی - اجتماعی جامعه ایران در اوایل دهه۱۳۷۰ و اواسط دهه۱۳۹۰ می‌پردازد از تحولی قابل توجه و در برخی موارد شگفت‌آور حکایت دارد. حجم کل بودجه سال72، معادل 5هزار و 400میلیارد تومان بوده است که این رقم در شرایط فعلی کمتر از 2‌ماه یارانه نقدی کشور را پوشش می‌دهد. حجم بودجه پیشنهادی برای سال96 از یک هزار هزار میلیارد تومان (یک کوادریلیون تومان) عبور کرده است. در زمان انتشار نخستین شماره روزنامه همشهری تقریبا هیچ مشترک تلفن همراهی در کشور وجود نداشت؛ درحالی‌که اکنون تعداد این مشترکان از 70میلیون نفر فراتر رفته است، تعداد شهرها بیش از دوبرابر و تعداد شهرستان‌ها تقریبا دوبرابر شده‌اند، جامعه سالخورده‌تر شده، از تعداد دانش‌آموزان کاسته شده و در مقابل تعداد دانشجویان بیش از 10‌برابر شده است،

2016، سال شوک و حیرت؛ عنوان دیگر روزنامه همشهری به شمار می رود، در این مطلب می خوانیم: سال 2016 سال غیرمنتظره‌ها بود. از پیروزی یک دلال ملکی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، از چهره‌های عجیبی چون رئیس‌جمهور فیلیپین تا اتفاقات عجیبی چون ترور با تریلی 18 چرخ در اروپا و بمبگذاری با کامیون در شهرهای عراق. جنگ سوریه همچنان به‌عنوان شرمساری بزرگ بشریت ادامه یافت و تصاویر آوارگی و مرگ، بخشی از زندگی روزمره مردم جهان بود. افشاگری‌هایی چون اسناد پاناما و ایمیل‌های مقامات آمریکایی فضایی ایجاد کرد که گویی دیگر هیچ‌چیز قرار نیست پنهان بماند. بعد از امسال شاید دیگر کمتر خبری شما را متعجب کند.

روزنامه همشهری با انتخاب عنوان تأسیس بورس پسته تا یک‌ماه دیگر، نوشت: حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس‌کالای ایران گفت: بازار معاملات پسته حداکثر تا دهه مبارک فجر در شهر کرمان گشایش می‌یابد. با عرضه پسته در بورس‌کالا و انتشار اوراق مالی در بازار این محصول، ایران بار دیگر می‌تواند کنترل بازار جهانی پسته را در اختیار بگیرد. ایران سال‌ها نخستین و بزرگ‌ترین تولیدکننده پسته در سطح جهان بود اما مدتی است که پسته ایران به رتبه دوم جهان تنزل کرده است. به‌گفته سلطانی‌نژاد بورس‌کالادر گام نخست قصد دارد با تاسیس تالار معاملات پسته در کرمان، بازار داخلی این محصول را سر‌و‌سامان دهد و در گام بعدی با استفاده از بازوهای تکنیکی و عرضه ابزارهای نوین مالی در رینگ صادراتی پسته، نقش ایران ‌را در بازار‌های جهانی این محصول پر‌رنگ‌تر کند.

این روزنامه همچنین در صفحه نخست عنوان های «فاصله دو روزه تهران با سلاح گرم»، «لب خطی ها منتظر قطار توافق اند»، «بازخوانی حادثه مرگبار ولنجک»، «نیم نگاهی به 7 هزار شماره بعد» و «گفت و گوی دوباره با دکتر ژاله شادی طلب» را منتشر کرد و در سرمقاله عنوان «راز ماندگاری همشهری» را به قلم مهدی ذاکری مدیرعامل موسسه همشهری به چاپ رساند.

روزنامه همشهری در ستون آینه با عنوان «همشهری شما هستیم» به یادداشت هایی با قلم میرجلال الدین کزازی، جمشید مشایخی، بهروز غریب پور، هادی مرزبان، فریدون جیرانی، علیرضا رییسیان، طاها بهبهانی، اسماعیل امینی، اسماعیل عباسی و امین حیایی پرداخت. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: