کد خبر: ۸۹۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۹ - ۰۶ دی ۱۳۹۵ - 26 December 2016
«تامین فضای شادی برای جوانان»، «اروپا هم در آزمون برجام مردود است»، «آدرس غلط وکیل مدافع تروریست‌ ها»، «سانسور خبری یا جعل خبری؟» و «تداوم و تشدید بحران امنیتی در ترکیه» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه رسالت در شماره دوشنبه 6 دی محسوب می شود.
 «تامین فضای شادی برای جوانان»، «اروپا هم در آزمون برجام مردود است»، «آدرس غلط وکیل مدافع تروریست‌ ها»، «سانسور خبری یا جعل خبری؟» و «تداوم و تشدید بحران امنیتی در ترکیه» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه رسالت در شماره دوشنبه 6 دی محسوب می شود.

**تامین فضای شادی برای جوانان
شادی حلقه‌ مفقوده جوانان امروز ما بوده و شادی را در زندگی کمتر احساس می‌کنند. بر اساس یک دیدگاه می توان ادعا کرد که هر چه شادی در جامعه کمتر باشد آسیب‌های اجتماعی نیز بیشتر می‌شود.هر چه عنصر شادی در جامعه بیشتر باشد آن جامعه را سالم‌تر ارزیابی می‌کنند.توجه به عوامل شادی توجه به تمامی ارزش‌ها و ابعاد سلامت است.

شادی در زندگی جوانان باعث حل مباحث استرس و ناکامی شده و نوع نگاه آنها به مسائل پیرامون و ارتقاء ابعاد باعث افزایش شادی در جوانان می‌شود.فاکتورهای زیادی در احساس شاد کردن دخیل هستند.برنامه‌ریزی درست، احساس شادی در خود فرد، جامعه و فرهنگ‌های صحیح یک جامعه، می‌تواند در ایجاد یک زندگی شاد تاثیرگذار باشد. باید گفت نشاط اجتماعی در جامعه تک علتی نیست بلکه مجموعه‌ای از عوامل فردی و فرافردی است.از عوامل نشاط اجتماعی می‌توان به احساس محرومیت، ارضای نیازها، احساس مقبولیت نزد دیگران، احساس عدالت توزیعی، فضای عمومی جامعه، پایگاه اقتصادی و اجتماعی در تقویت و یا کاهش نشاط در افراد جامعه اشاره کرد.

** اروپا هم در آزمون برجام مردود است
اخیرا دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان از ارسال دو نامه به فدریکا موگرینی مسئول کمیته هماهنگ کننده اعضای 1+5 و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ( در رابطه با کارشکنی اخیر آمریکا) خبر داده است. وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به نقض برجام از سوی آمریکا اظهار نموده: «در حوزه ای که مسئولیت وزارت امور خارجه است، ما تا امروز دو نامه برای مسئول کمیسیون مشترک که خانم موگرینی باشد ارسال کرده ایم، علاوه بر این همکاران من نیز نامه ای را برای همکاران خانم موگرینی ارسال کرده اند. 

یک مورد از این نامه‌ها در اوایل سال یا اواسط سال جاری بود که منجر به تشکیل جلسه وزرای کمیسیون مشترک در حاشیه اجلاس مجمع عمومی در نیویورک شد؛ مورد بعدی زمانی ارسال شد که مجلس نمایندگان آمریکا مصوبه‌ ای علیه ایران داشت، در برجام ساز و کاری طراحی شده تا در مواردی که اقدام یکی از اعضا مغایر با توافق هسته‌ای باشد، این موضوع پیگیری شود.این ساز و کار را بر اساس دستوری که رئیس جمهور دادند، ما از مسئول کمیسیون مشترک درخواست خواهیم کرد.»با این حال به نظر می رسد مقامات اروپایی همچنان قصد دارند به سکوت معنادار خود در راستای تایید رفتار و فعل اخیر دولت و کنگره آمریکا ادامه دهند. در حالی که برجام به صورت رسمی و علنی توسط ایالات متحده آمریکا نقض شده است، تروئیکای اروپایی و شخص مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اساسا قصدی مبنی بر به چالش کشیدن کاخ سفید و کنگره را ندارند.

** آدرس غلط وکیل مدافع تروریست‌ها
هفته گذشته بعد از حدود یک ماه تلاش مداوم در دو حوزه نظامی و دیپلماتیک، بالاخره قفل «حلب» باز شد و ارتش سوریه رسما با انتشار اطلاعیه ای از آزادسازی کامل پایتخت اقتصادی سوریه پس از حدود 5 سال خبر داد.این خبر که البته از چند روز قبل به شکل غیر رسمی اعلام شده بود موجبات شادی گسترده مردم و جبهه مقاومت از یک سو و ناراحتی شدید تروریست ها و حامیان غربی ـ عبری ـ عربی آنها از سوی دیگر فراهم آورد. آزادسازی حلب اما؛ هم از جهت میدانی و راهبردی و هم از جهت رسانه ای و فضای روانی حائز اهمیت ویژه ای است و شکست بزرگی برای همه جنایتکارانی محسوب می شود که بیش از 5 سال است سوریه را به آتش کشیده اند، تا جایی که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه به یکی از مقامات ایرانی از درخواست عاجزانه «جان کری» از وی مبنی بر اجازه حضور دست کم 200 نفر از اعضای النصره در شرق حلب برای کم اثر کردن فشار روانی این رخداد خبر داده بود.

این درخواست عاجزانه در حالی صورت گرفته بود که کمتر از دو ماه پیش «استفان دمیستورا» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در موضوع سوریه در دیدار با برخی مقامات ایرانی در بیانی دیپلماتیک ـ که بیشتر به پیام کاخ سفید به جمهوری اسلامی ایران می ماند ـ گفته بود: «امیدوارم در حلب اتفاقی رخ ندهد، چون حلب خط قرمز آمریکاست و هرگونه خدشه ای به آن موجب دخالت نظامی واشنگتن خواهد شد.» 

** سانسور خبری یا جعل خبری؟
اروپای بعد از انتخاب ترامپ، اروپایی عصبانی، متفرق و تناقض گویی است که به طور رسمی وارد یک وضعیت اضطراری شده است. این اروپا از همه کس و همه چیز می‌ترسد و در زندان توهم توطئه گرفتار شده است. 23 نوامبر امسال، اتحادیه اروپا با اکثریت قاطع، قطعنامه را بر علیه رسانه‌های روسی، یعنی راشاتودی و اسپوتنیک تصویب کرد. در این قطعنامه،خبرگزاری های روس متهم شده اند که اخبار و اطلاعات اشتباه به مخاطبان اروپایی خود منتقل می کنند. نکته طنز آمیز این قطعنامه آنجاست که در متن قطعنامه، شیوه خبررسانی خبرگزاری های روسی با شیوه پروپاگاندای داعش در اروپا، مقایسه شده است! 

البته وحشت سیاستمدار های لابی گر اتحادیه اروپا از رسانه های روسی، چندان امر عجیب و پیچیده ای نیست. انتشار اخبار و تفسیر خبر در اروپا در دست رسانه های لابی قدرت در بروکسل است و این رسانه های جریان غالب در چارچوب اهداف و منافع سیاستمداران بروکسل، خبرسازی می کنند. تصویب این قطعنامه،تلویحا اعلام غیر رسمی آغاز عصر سانسور خبری در اروپاست. اما سیاستمدار های اروپایی برای این که تابلوی آزادیخواهی آنها مخدوش نشود؛ می بایست چراغ خاموش، سانسور خبری را کلید بزنند. از همین رو، لابی های قدرت در اروپا از زمان پیروزی ترامپ، مفهوم خبر جعلی «Fake News»را خلق کرده اند که با سرپوش مقابله با اخبار دروغ، صداهای مخالف سیکل قدرت را کنترل و مدیریت کنند.

** تداوم و تشدید بحران امنیتی در ترکیه
ترکیه از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه، دو دوره نسبتا متفاوت را تجربه کرده است. در دوره اول، به دلیل سیاست های صحیحی که این حزب اتخاذ کرد، ترکیه دوره ای از ثبات و امنیت را تجربه نمود، اما در دوره دوم که تقریبا از سال 2010 و با شدت گرفتن تحولات منطقه خاورمیانه آغاز شد، ترکیه نیز به دلیل اتخاذ سیاست های نادرست و بعضا اشتباه، در دام نا امنی و بی ثباتی گرفتار شد، به نحوی که اینک دولت ترکیه با اتخاذ تصمیمات و اقدامات نسنجیده در حوزه داخلی و خارجی، خود به یکی از عوامل بحران‌زا و بحران‌آفرین در این کشور تبدیل شده است. 

نگاهی اجمالی به سیاست های اخیر دولت اردوغان در بُعد داخلی و منطقه ای به خوبی نشان می دهد که خط مشی سیاسی که حزب عدالت و توسعه در پیش گرفته، نقش مهمی در شکل‌گیری شکاف های سیاسی و رادیکالیزه شدن جامعه ترکیه داشته است. بر این اساس می توان پیش بینی کرد که ترکیه در صورت عدم تغییر خط مشی خود، در سال های آینده نیز با مشکلات کوچک و بزرگی در داخل درگیر خواهد بود. به هر روی سیاست‌های اعمال‌شده از سوی دولت ترکیه در مورد امنیت داخلی مقوله‌ای است که نمی‌تواند جدا از سیاست خارجی این کشور مد نظر قرار گیرد و خواه ناخواه تحت تأثیر همدیگر قرار دارند. 
برچسب ها: شادی ، جوانان ، استرس ، جامعه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: