کد خبر: ۸۹۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۰۴ دی ۱۳۹۵ - 24 December 2016
«روابط گرم منطقه ای در زمستان سرد»، «ضایعات میوه از شمال تا جنوب»، «طرح پاد؛‌ گامی برای مدارس بدون دخانیات» و «تنفس در فضای منطق و عقلانیت با کرسی های آزاد اندیشی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره شنبه چهارم دی است.
 «روابط گرم منطقه ای در زمستان سرد»، «ضایعات میوه از شمال تا جنوب»، «طرح پاد؛‌ گامی برای مدارس بدون دخانیات» و «تنفس در فضای منطق و عقلانیت با کرسی های آزاد اندیشی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره شنبه چهارم دی است.

** روابط گرم منطقه ای در زمستان سرد
روزنامه جام جم در گفت وگو با کارشناسان به واکاوی سفر رییس جمهوری به سه کشور آسیای میانه و قفقاز پرداخت و نوشت: رئیس‌جمهور کشورمان عصر دیروز پس از سفری فشرده که به امضای چندین سند همکاری و یادداشت تفاهم میان ایران و کشورهای میزبان منجر شد به تهران بازگشت. سعدالله زارعی، کارشناس مسائل منطقه در ارتباط با سفر اخیر رئیس‌جمهور ضمن بیان این‌که توسعه روابط با همسایگان به عنوان یکی از اولویت‌های سیاست خارجی ایران همیشه از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است، عنوان کرد: بر همین اساس تقریبا می‌توان گفت که ایران نسبت به بقیه کشورهای منطقه، بهترین ارتباط را با همسایگانش دارد.

محمدحسن اختری سفیر پیشین ایران در سوریه نیز در گفت‌ وگو با جام‌جم با اشاره به این‌ که داشتن روابط خوب و تقویت روابط دوجانبه بین ایران و کشورهای دیگر، همواره در اولویت روابط بین‌المللی و سیاسی ایران بوده است، تصریح کرد: این اهمیت بخصوص نسبت به کشورهای همسایه‌‌ای که روابط دوستانه‌ای با آنها داریم، وجود دارد و امروز ایجاد روابط قوی و دوستانه بین ایران و آسیای میانه یکی از اولویت‌های نظام و دولت است.

** ضایعات میوه از شمال تا جنوب
عماد عزتی در این گزارش نوشت: در هفته‌های اخیر در شمال و جنوب کشورمان شاهد افزایش ضایعات محصولات باغی و جالیزی به دلایل مختلف از جمله سوءمدیریت و حوادث غیرمترقبه بوده‌ایم؛ این در حالی است که اگر سیاست‌ های اقتصاد مقاومتی در توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی اجرایی شده بود، این اتفاقات تلخ تکرار نمی‌شد. بر اساس برآوردهای کارشناسی به دلیل نبود صنایع تبدیلی مناسب، الگوی کشت غیرکارشناسی و سیاست‌های مقطعی در مقابله با حوادث طبیعی، حجم ضایعات محصولات کشاورزی ایران به 30 درصد کل تولیدات کشاورزی رسیده است، اما با توجه به سرمای بی‌سابقه استان مازندران و همچنین مازاد تولید محصولات جالیزی در استان‌های جنوبی کشور، احتمال روند افزایشی ضایعات محصولات کشاورزی در سال جاری بسیار جدی است.

** طرح پاد؛ ‌گامی برای مدارس بدون دخانیات
مریم خباز در گزارشی نوشت: تقریبا هیچ‌کس نمی‌داند از آن 60 میلیارد نخ سیگاری که سالانه درکشورمان دود می‌شود، از آن چندصد نخ سیگاری که روی کاغذ سهم هر ایرانی است، کودکان و نوجوانان ازچه تعدادش کام می‌گیرند! نه آماری، نه مطالعه‌ای، نه پیمایشی درسطح ملی، هیچ چیز در دسترس نیست، فقط آنقدر می‌دانیم که زیر 18 سال‌ها نیز سیگار می‌کشند. سقوط آزاد سن مصرف سیگار شاید باب میل مسئولان نباشد که در رسانه‌ها درج شود، ولی حقیقتی است که خود بر آن باور دارند و اجرای آزمایشی طرح‌ «پاد» سند قطعی آن است. پاد، مخفف طرح پیشگیری از دخانیات در مدارس است که چندسالی است درباره آن شنیده می‌شود، ولی از آبان امسال در شهر ورامین کلید خورده است . خبر آغاز این طرح را علی طاهری، مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات به جام‌جم می‌دهد و تشریح می‌کند که کار در یک مدرسه پسرانه شش کلاسه (متوسطه اول) آغاز شده و بزودی در یک مدرسه دخترانه 12 کلاسه ادامه می‌یابد.

** تنفس در فضای منطق و عقلانیت با کرسی های آزاد اندیشی
روزنامه جام جم با درج گزارشی به قلم مینا مولایی می نویسد: «ما به آزاد‌اندیشی احتیاج داریم.»؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی، بهمن 81 با همین جمله کوتاه از ضرورت آزاد‌اندیشی گفتند و بیانات‌شان در دیدار با اعضای انجمن اهل قلم، نقطه شروع مبحثی شد که حالا 14 ساله است. کرسی‌های آزاد‌اندیشی از همان زمان مورد توجه دانشگاهیان قرار گرفت، اما از آن سال تا امروز، آزاداندیشی همچنان که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند، هنوز در جامعه ما یک شعار مظلوم است. با این‌که طی سال‌ها تلاش‌های بسیاری برای محکم کردن پایه‌های کرسی‌های آزاداندیشی در مراکز مختلف علمی کشور بخصوص مجامع دانشگاهی انجام شده، اما این کرسی‌ها هنوز فاصله زیادی با آنچه رهبر معظم انقلاب در بیانات‌شان به آنها اشاره کرده‌اند، دارند؛ فاصله‌ای که به تعابیر مختلف از آزاد‌اندیشی برمی‌گردد. با وجود تاکید فراوان رهبری، کرسی‌های آزاداندیشی هیچ‌گاه نتوانستند نقشی پررنگ در جامعه علمی کشور داشته باشند. فضای آزادی که قرار بود منبع و منشأ ایده، نقد و بررسی باشد، هیچ‌وقت به اندازه کافی مورد توجه متولیان آموزش عالی قرار نگرفت و بالطبع به دغدغه استادان و دانشجوها هم تبدیل نشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: