کد خبر: ۸۹۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۰۴ دی ۱۳۹۵ - 24 December 2016
«غول آلودگی هوا دوباره بیدار شد»، «طنازی با مهره سوخته»، «غیر دیپلمات‌ها تحت نظر دیپلمات‌ها عمل کنند»، «تغییر در دقیقه ٩٠» و «ترافیک با چاشنی سیاست» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه شرق در شماره شنبه چهارم دی است.
«غول آلودگی هوا دوباره بیدار شد»، «طنازی با مهره سوخته»، «غیر دیپلمات‌ها تحت نظر دیپلمات‌ها عمل کنند»، «تغییر در دقیقه ٩٠» و «ترافیک با چاشنی سیاست» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه شرق در شماره شنبه چهارم دی است.

** غول آلودگی هوا دوباره بیدار شد
در این گزارش می خوانیم: غول آلودگی هوا دوباره بیدار شد و به آسمان شهر برگشت. روز گذشته با وجود تعطیلی، شاخص کیفیت هوای شهر روی عدد ١٥٣ ایستاد و یکی از بدترین روزهای تهران به لحاظ کیفیت هوا را ثبت کرد. دیروز ششمین روز در سال ٩٥ بود که هوای تهران ناسالم برای همه شهروندان به ثبت رسید. پیش از این بدترین روز تهران به لحاظ آلودگی هوا در ٢٣ آبان ماه بود که شاخص کیفیت عدد ١٥٦ بود.

** طنازی با مهره سوخته
در این گزارش آمده است: می‌گویند دستوری جدید است؛ دستورالعملی تازه برای آسان‌سازی برخی روابط تجاری ایران با ایالات متحده آمریکا؛ روابطی مانند فروش محصولات کشاورزی، دارویی و پزشکی به ایران و فرستادن کارشناس‌های آمریکایی به ایران. این تصمیم، ادامه اجازه‌نامه پیشین اداره کنترل خزانه‌داری آمریکا، برای تجارت دلاری ایران با بانک‌های غیرآمریکایی است. ضلع‌های این مثلث با مجوز فروش ایرباس به ایران تکمیل می‌شود؛ «ایرباس فرانسوی» که «جنرال‌موتورز آمریکایی»، موتورهای آمریکایی‌اش را تأمین می‌کند. اسدالله عسگراولادی، بازرگان عضو اتاق تهران، به «شرق» می‌گوید: این دستورالعمل از پیش وجود داشته است و نکته جدیدی در آن وجود ندارد. تنها برای تبلیغات است که چنین خبری منتشر می‌شود. او معتقد است که موضوع اصلی، اجازه فروش ایرباس با موتورهای آمریکایی به ایران بود که رخ داد؛ شاید آمریکا تنها برای تبلیغات دوباره این خبر را منتشر کرده است.

** غیر دیپلمات‌ها تحت نظر دیپلمات‌ها عمل کنند
سیدمحمد صدر عضو دیپلمات خانواده صدر درباره خاورمیانه بعد از ترامپ به شرق گفت: طبیعتا شرایط تغییراتی کرده و بحران‌های منطقه‌ای یکی از آنهاست. اما نکته مهم‌تر این است که متأسفانه در دوران آقای احمدی‌نژاد سیاست خارجی از دست وزارت خارجه خارج شد و به دست کسانی افتاد که سیاسیون‌شان افراد تندی بودند و غیر سیاسیون هم نقش بیشتری پیدا کردند. این برای سیاست خارجی بسیار مضر بود. در زمان دولت اصلاحات؛ نظامیان حضور داشتند، اما مشورت می‌دادند. درواقع نظامیان تحت نظر سیاست‌مداران و دیپلمات‌ها عمل می‌کردند - همه‌جای دنیا به این صورت است- جایی نظامیان کار سیاسی انجام می‌دهند و استراتژی سیاسی تدوین می‌کنند که حکومت، نظامی باشد، ما که حکومت نظامی نداریم. این سیاست از زمان آقای احمدی‌نژاد متأسفانه ایجاد شد و وزارت خارجه اصلا نقشی در تعیین سیاست‌ها نداشت. باید مقداری در آن تغییرات ایجاد کرد.

** تغییر در دقیقه ٩٠
شهرزاد همتی در این گزارش می نویسد: آنهایی که تصمیم گرفته بودند در کنکور کارشناسی ارشد سال ٩٦ در گرایش فناوری اطلاعات و کامپیوتر شرکت کنند و یک سال گذشته را به خواندن دروسی گذرانده بودند که مطابق برنامه‌های داده‌شده، در کنکور به آنها نیاز داشتند، روز اول دی ماه، با دیدن دفترچه کنکور در تارنمای سازمان سنجش، با اتفاقی روبه‌رو شدند که به قول خودشان تمام رؤیاهایشان را از بین برد. داوطلبان همه گرایش‌ها شوکه شدند؛ فقط چهار ماه به کنکور مانده است و حالا هفت درس جدید به گرایش امنیت و شبکه اضافه شده و یکی، دو درسی که همیشه و در این سال‌ها جزء دروس کنکور بود، حذف شد. موارد آزمونی همه گرایش‌ها شبیه هم شده و داوطلبان دیگر گرایش‌ها باید درس‌هایی را تا چهار ماه آینده بخوانند که حتی در دوران تحصیل در دانشگاه نگذرانده‌اند.

** ترافیک با چاشنی سیاست
در این گزارش که به قلم معصومه اصغری نگاشته شد، می خوانیم: ترافیک در تهران و کم ‌و زیاد شدنش موضوع جدیدی نیست و سال‌هاست اهالی پایتخت به آن خو کرده‌اند. اما سیاسی‌شدن ترافیک موضوعی همیشگی نیست. نگاهی به سابقه خبرهای مرتبط با این موضوع نشان می‌دهد هر چند سال یک بار - و معمولا در آستانه انتخابات‌های ریاست‌جمهوری - ترافیک هم به دستاویزی برای حمله به رقبای سیاسی تبدیل می‌شود. پیش از این و در سال ٨٤ هم محمود احمدی‌نژاد، شهردار وقت تهران، با کنایه‌ای تند و تیز با چاشنی موضوع ترافیک به رئیس دولت اصلاحات حمله کرده بود. ترافیک غیرعادی و بیش از حد زیاد یک ماه اخیر پایتخت هم به نظر می‌رسد قرار است جا پای آن ماجرا بگذارد. چندروزی است که اعضای شورای شهر از مصنوعی و غیرعادی‌بودن ترافیک تهران که برای رسیدن به اهدافی خاص دنبال می‌شود، سخن گفته‌اند. اما واکنش رسانه‌های منسوب به شهرداری تهران و همچنین خبرگزاری‌های شناخته‌شده اصولگرایان که همین موضوع را دستمایه تاختن به دولت قرار داده‌اند، حکایت از ماجرایی دیگر دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: