کد خبر: ۸۸۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۳ - ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - 18 December 2016
«تاثیرپذیری برنامه ششم از جذب سرمایه خارجی»، «تبدیل سامان‌ سرا‌های متکدیان به هتل!»، «اختیارات شهردار صد برابر شده است»، «گدایـی کسب و کار من است!» و «خرج شب یلدا، یک‌هشتم حقوق کارگران» از مهم ترین مطالب اختصاصی روزنامه آرمان در شماره یکشنبه 28 آذر است.
 «تاثیرپذیری برنامه ششم از جذب سرمایه خارجی»، «تبدیل سامان‌ سرا‌های متکدیان به هتل!»، «اختیارات شهردار صد برابر شده است»، «گدایـی کسب و کار من است!» و «خرج شب یلدا، یک‌هشتم حقوق کارگران» از مهم ترین مطالب اختصاصی روزنامه آرمان در شماره یکشنبه 28 آذر است.

** تاثیرپذیری برنامه ششم از جذب سرمایه خارجی
محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات ایران درباره برنامه ششم توسعه و نظام برنامه‌ریزی در ایران به آرمان می گوید: به یاد دارم رئیس‌جمهوری محترم در یکی از سخنرانی‌های خود اشاره داشتند که برای تحقق رشد هشت درصدی، ما نیازمند 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی هستیم. این موضوع دقیقا با مراودات بانکی و حضور بانک‌های خارجی و بین‌المللی و ارتباط آنها با بانک مرکزی ما پیوند مستقیم دارد. لذا اگر این مشکل برطرف شود می‌تواند درصد زیادی را در رسیدن به اهداف برنامه ششم توسعه محقق سازد، ولی در غیر این صورت قطعا رشد اقتصادی به اعداد و ارقام بالاتر نمی‌رسد و اهداف برنامه تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

** تبدیل سامان‌سرا‌های متکدیان به هتل!
سیاوش شهریور مدیر کل اجتماعی استانداری تهران در گفت‌وگو با آرمان درباره متکدیان پایتخت گفت: باید افراد نیازمند به کمیته امداد معرفی شوند و کمیته امداد هم این آمادگی را دارد که نیازمندان را به سرعت تحت پوشش قرار دهد، حتی بهزیستی هم در این راستا کمک می‌کند ولی افرادی که ژولیده‌اند و فقط ظاهر متکدیان را دارند مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهند و از آنها سوء استفاده می‌کنند. ما هم مجبوریم آنها را جمع آوری کرده و به سامان سراها ببریم. ما چقدر می‌توانیم متکدیان را نگه داریم؟ نباید نقش هتل را داشته باشیم و به متکدیان غذا داده و امکانات حمام کردن را برایشان فراهم کنیم تا دوباره بعد از چند هفته آنها به خیابان‌ها بازگردند، چرا که سامان سراها ظرفیت مشخصی دارند و نمی‌توانند متکدیان را مداوم نگهداری کنند.

** اختیارات شهردار صد برابر شده است
احمد حکیمی پور عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران در گفت و گو با آرمان به بررسی عملکرد شهردار تهران پرداخت و اظهار داشت: در موضوع افزایش اختیارات آن‌طور که من دیدم در برخی موارد بالای صدبرابر شده و اختیارات خیلی بالا رفته است. این اختیارات اگر همراه با پاسخگویی و گزارش دهی و شفافیت بود باز قابل توجیه بود و کار درست پیش می‌رفت اما اگر اختیار داده شود و گزارش مالی درستی ارائه نشود و شفافیت نباشد کار سوال برانگیز است. این اختیاراتی که این‌گونه داده شده مغایر با مصوبه هیات وزیران است چون به هر صورت طبق مصوبه هیات وزیران اختیارات مالی شهردارتهران نباید از یک وزیر بالاتر باشد.

** گدایـی کسب و کار من است!
زهرا سلیمانی در این گزارش می نویسد: برخی برآورد‌ها نشان می‌دهد در یک دهه اخیر سطح معیشت ایرانیان تا حدی پایین آمده است. در این بین برخی ناچارند با تکدی گری امورات بگذرانند. اما این روزها برخی افراد تکدی‌گری را شغل خود می‌دانند. اغلب آنها با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی از این راه روزگار را به سختی می‌گذرانند. 37 درصد مجموع متکدیان کشور را زنان تشکیل می‌دهند. در بین متکدیان، افرادی با ملیتی افغانستانی، پاکستان و حتی آفریقایی دیده می‌شوند که به کلانشهرها آمده‌ و گدایی می‌کنند. این در حالی است که 60 تا 70 درصد متکدیان و بی‌خانمان‌ها در تهران، غیرتهرانی هستند. هم اکنون تکدی‌گری در تهران به حدی افزایش پیدا کرده است که در هر گوشه و کنار تهران می‌توان یک متکدی یافت.

** خرج شب یلدا، یک‌هشتم حقوق کارگران
لیلا شاسوندی در گزارشی به مناسبت شب یلدا نوشت: فراهم و تهیه کردن آجیل، شیرینی و میوه از سنت‌های تفکیک ‌ناپذیر شب یلدا در فرهنگ ایرانی است و با اینکه مسئولان وعده داده‌اند که افزایش قیمتی در شب یلدا نداریم، همچنان برآورد خرید این اقلام عدد قابل توجهی می‌شود که بسیاری از خانواده‌ها توانایی مدیریت این‌ گونه هزینه‌ها را ندارند. با توجه به اینکه حداقل دستمزد دریافتی امسال حدود 812 هزار تومان است و از این مبلغ هم حدود 50 درصد به هزینه‌های مربوط به مسکن خانوارها اختصاص دارد، با احتساب خرید اقلام شب یلدا برای یک خانواده چهار نفره ‌به این قرار که 60 هزار تومان برای یک کیلو آجیل، 20 هزار تومان برای یک هندوانه متوسط، انار و میوه‌های دیگر فصل و 15 هزار تومان برای یک کیلو شیرینی‌تر در مجموع رقمی نزدیک به 100 هزار تومان برای برپا کردن سنت یک شب باید هزینه شود که این مبلغ یک چهارم باقیمانده حقوق یک کارگر است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: