کد خبر: ۸۸۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 08 December 2016
« اولویت‌های بودجه 96»، «خط پایان یک صفر»، « پیروزی در خاکریز دیپلماسی» و ««خانه های نجومی» روی زمین بلاتکلیفی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابنکار در شماره پنجشنبه 18 آذر است.
 « اولویت‌های بودجه 96»، «خط پایان یک صفر»، « پیروزی در خاکریز دیپلماسی» و ««خانه های نجومی» روی زمین بلاتکلیفی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابنکار در شماره پنجشنبه 18 آذر است.

** اولویت‌های بودجه 96
بودجه سال 96 در حالی در مجلس بررسی می‌شود که بعد از اجرای برجام و موفقیت بزرگ ایران در اوپک این اولین لایحه بودجه بوده که به مجلس تقدیم می‌شود و این انتظار وجود دارد که تغییرات چشمگیری در اعتبارات تخصیص داده شده به هر بخش در آن مشاهده شود. 

برغم اینکه برخی معتقدند در لایحه بودجه 96 نیز بخش‌هایی ازجمله فرهنگی همچون سال‌های گذشته مغفول باقی مانده است اما به‌نظر می‌رسد که دولت تلاش خود را بر روی تخصیص اعتبار بیشتر به‌منظور ترمیم بخش‌های اقتصادی کشور متمرکز کرده است. قانونگذاران قبل از بررسی مفاد این لایحه به بخش‌هایی که باید در اولویت بهره‌مندی از بیشترین میزان بودجه 96 قرار گیرد، اشاره کردند. پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی یکی از این موارد بود. البته دولت در متن این لایحه بر ضرورت واگذاری این پروژه‌ها به بخش خصوصی تاکید کرده است تا از این طریق روند اجرای آنها تسریع یافته و بدون وجود دغدغه‌های مالی دستگاه اجرایی به مرحله بهره‌برداری برسد. وکلای ملت بر ضرورت تخصیص اعتبار برای حل معضل بیکاری جوانان تاکید کردند که در شرایط کنونی به مرز بحران رسیده است. 

دولت در لایحه بودجه سال آتی سیاست‌های اشتغال خود را درشش محور مشخص کرده است و علاوه‌بر تخصیص اعتبار به‌منظور اشتغالزایی در بخش‌های روستایی و صنایع دستی به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده تا بخشی از منابع مالی خود را با اولویت طرح‌های اشتغال اختصاص دهند. در متن لایحه بودجه 96 به دولت این مجوز داده شده است تا با مشارکت بخش خصوصی اقتصاد، حداکثرسازی مشارکت اقتصادی، بهره‌گیری موثر از ظرفیت جوانان، زنان و دانش آموختگان دانشگاهی به عنوان ظرفیت‌های عظیم جمعیت فعال کشور، بهره برداری موثر از مزیت های نسبی و رقابتهای مناطق در بهینه سرزمینی ایران اسلامی (با اولویت مناطق روستایی و محروم) نسبت به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مناسب برای ایجاد فرصت های شغلی جدید و پایدار در منطقه و شناسایی قابلیت های مناطق، از طریق حمایت های نهادی، اعتباری و آموزشی و اجرایی، اقدامات زیر را بر اساس سیاستهای مصوب شورای عالی اشتغال انجام دهند.

**خط پایان یک صفر
حذف صفر از پول موضوع تازه ای نیست. در دولت گذشته نیز با کم ارزش شدن پول ملی زمزمه هایی مبنی بر حذف سه صفر از پول ملی شده بود. طرحی که در نهایت به مرحله عمل نرسید. دولت اما دیروز تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان را تصویب کرد، اگر این موضوع از سوی مجلس هم تائید شود، واحد پول ایران دیگر ریال نخواهد بود و همین، سردرگمی کوتاه‌مدت برای مردم را به همراه دارد.هیات دولت در جلسه دیروز خود، تغییر واحد پول ملی ایران از ریال به تومان را تصویب کرد. حال اگر مجلس تصویب کند، یک صفر از پول ملی ایران کاسته خواهد شد. یعنی ده ریال یک ریال می‌شود. اما این تصمیم اقتصادی البته از دید برخی بدون اثر و از نگاه برخی پیش زمینه ای برای اصلاح اساسی در سیستم پولی کشور است.

**پیروزی در خاکریز دیپلماسی
18 آذر ماه رویدادی را در خاطره‌ها و اذهان زنده می‌کند که ریشه در نبردی 8 ساله با تمام تبعات مثبت و منفی آن داشت. روزی که در آن سازمان ملل متحد سرانجام پذیرفت که کشور عراق و رژیم بعثی آن را به عنوان متجاوز جنگ 8 ساله ایران و عراق معرفی کند. تلاش جهت معرفی عراق به عنوان متجاوز خود نبردی دیگر بود که شاید هزینه‌اش کمتر از خود جنگ تحمیلی نبود. این تلاش در هجدهم آذر ماه سال 1370 به بار نشست و ایران توانست با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماتیک و در صحنه نبردی غیرنظامی بر دشمن فائق آید و فصلی تازه را در مناسبات بین‌المللی رقم بزند.این رویداد به اندازه‌ای مهم است که گاه آن را با ماجرای ملی شدن صنعت نفت، گاه با رویداد پذیرش قطعنامه 598 از سوی ایران و گاه هم با موفقیت ایران در مذاکرات هسته‌ای مقایسه می‌کنند. بررسی این صحنه نبرد و شناخت ابعاد آن نیازمند بررسی دقیق و موشکافانه رویدادهای گوناگون مرتبط با آن است.

**«خانه های نجومی» روی زمین بلاتکلیفی
رونده تخلفات شهرداری در خصوص فروش املاک با شرایط خاص و به افراد خاص پس از گذشت چند ماه از رسانه ای شدن هر روز ابعاد جدیدی به خود می گیرد. پرونده ای که با 15 متهم باز شد نه تنها هر روز ابعاد آن گسترده تر می شود بلکه افراد جدیدی را نیز درگیر خود می کند. روز سه‌شنبه 2 شهریورماه سالجاری غلامرضا انصاری یکی از اعضای شورای شهر تهران در جلسه این شورا از یک واگذاری بزرگ و بی ضابطه در شهرداری تهران خبر داد و گفت:«این سازمان تعدادی خانه و ملک را که جزو اموال عمومی است با تخفیف‌ها و تقسیط‌های بسیار زیاد به برخی از افراد خاص واگذار کرده است.» او همچنین از ورود سازمان بازرسی کل کشور به این پرونده نیز خبر داد. پرونده ای که در آن رد پای برخی از اعضای شورای شهر تهران نیز دیده می شد. این اظهارات که از استناد به گزارش سایت معماری نیوز مطرح شد سروصدای بسیاری در رسانه های رسمی و شبکه های مجازی به راه انداخت. لیست اسامی طرف‌های دریافت‌کننده‌ اراضی و املاک واگذار شده شامل اسامی بیش از 100 شخص حقوقی و حدود 150 نفر شخص حقیقی بود که در بین آن‌ها نام چند تن از اعضا و کارکنان شورای شهر تهران نیز به چشم می‌خورد.کسانی که نامشان در لیست دریافت املاک با شرایط خاص بود هر روز با انتشار یک گفت و گوی جدید در رسانه ها منتقدان و منتشر کنندگان را به تهمت و اظهارات خلاف واقع متهم کردند. داستان تا آنجا پیش رفت که حتی به شکایت این افراد از مدیر سایت معماری نیوز نیز کشیده شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: