کد خبر: ۸۷۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - 24 November 2016
دبیرکمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست‌های علم و فناوری شورای عالی عتف از تدوین 5 ساله سیاست‌ها اولویت‌های کشور خبر داد و گفت: تاکنون 850 اولویت علم و فناوری از سوی 11 کمیسیون شورای عتف ارائه شده که این پیشنهادات تا دو هفته آینده برای نظر خواهی در پورتال این شورا بارگذاری می‌شود.

دبیرکمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست‌های علم و فناوری شورای عالی عتف از تدوین 5 ساله سیاست‌ها اولویت‌های کشور خبر داد و گفت: تاکنون 850 اولویت علم و فناوری از سوی 11 کمیسیون شورای عتف ارائه شده که این پیشنهادات تا دو هفته آینده برای نظر خواهی در پورتال این شورا بارگذاری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر فرهنگ فصیحی در حاشیه صد و چهل و هشتمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)در جمع خبرنگاران، با تاکید بر اینکه در آستانه برگزاری جلسه شورای عتف هستیم، اصلاح آئین نامه تاسیس و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری را از موضوعات مطرح در این جلسه عنوان کرد و افزود: این آیین نامه یک بار در سال 89 به تصویب دولت رسیده بود و با گذشته 6 سال از اجرای آن، مواردی از آن نیاز به تصحیح بود که از آن جمله می‌توان به اعتبارات مربوط به طرح های مصوب در مناطق ویژه اشاره کرد.

وی سازوکارهای اجرایی شدن طرح‌ها، ترکیب هیات اجرایی استانی ناظر بر عملکرد هیات عامل مناطق ویژه را دیگر موضوعاتی مندرج در این آیین نامه دانست که نیاز به اصلاح داشته است و خاطر نشان کرد: در این جلسه بر ماموریت مناطق ویژه تاکید شد؛ چراکه در آئین نامه موجود بر نگاه فیزیکی و جغرافیایی این مناطق تمرکز دارد در حالی که خود سازمان عامل این مناطق بیشتر وظیفه نرم افزاری را بر عهده دارند.

فصیحی، ماموریت اصلی مناطق ویژه علم و فناوری ماموریت اصلی مناطق ویژه علم و فناوری را در کنار هم قرار دادن امکانات توانمندی‌های علمی و تکنولوژی، فناوری و نوآوری با مسایل کلیدی آن منطقه به منظور رفع مشکلات دانست و ادامه داد: در حال حاضر این امر در 5 استان در حال اجرایی شدن است ضمن آنکه در جلسه بر تسریع اختصاص منابع مالی و تعریف ساز و کارهای اجرایی طرح‌ها تاکید کردند.

دبیرکمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست‌های علم و فناوری شورای عالی عتف، در خصوص ضرورت ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری در کشور در حالی که پارک‌های علم و فناوری به جایگاه اصلی خود نرسیده‌اند، اظهار کرد: اجرایی که در استان‌ها تشکیل شده ارتباط سازمان یافته‌ای با یکدیگر ندارند و ماموریت اصلی سازمان عامل استقرار مناطق ویژه علم و فناوری که در استان‌ها در حال شکل گیری است، تسهیل‌گری در به کارگیری امکانات و توانمندی‌ها به منظور رفع مسائل و مشکلات استان‌ها است.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال درمنطقه ویژه اقتصادی بوشهر که موضوع نفت و گاز مطرح است پارک علم و فناوری، مرکز رشد و مراکز علمی و تحقیقاتی از یک طرف و از طرف دیگر دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان حضور دارند، اما اینها ارتباط ارگانیکی با صاحبان مساله یعنی وزارت نفت یا سایر نهادها ندارند و این منازق ارتباط بین مجموعه‌های فعال علمی و تکنولوژیکی و همچنین نهادها و سازمان‌هایی که دچار مشکل هستند، ایجاد می‌کند.

فصیحی اظهار کرد:برای این کار سازمان عامل استقرار مناطق ویژه علم و فناوری هم باید ساز و کارهای لازم را پیش بینی کند و هم اگر لازم باشد مشوق‌ها و آموزشی لازم را ارائه می‌دهد.

تامین اعتبارات مناطق ویژه علم و فناوری 

وی درخصوص نحوه تامین هزینه سازمان عامل استقرار مناطق ویژه علم و فناوری در خصوص اعتبارات این مناطق توضیح داد: که تعاریف ارائه شده مقرر شد تا سازمان یک سازمان غیر دولتی باشد و در این جلسه پیشنهاد شد که استانداری از محل منابع استانی و ملی در پنج سال اول برای سازمان عامل استقرار مناطق ویژه علم و فناوری تامین هزینه خواهد کرد و پس از آن از طریق فرآیندهای تسهیل‌گری و قراردادهایی که منعقد می‌کند قادر به درآمدزایی خواهد بود.

به گفته وی پیشنهاد نحوه تامین اعتبارات این مناطق در جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) به تصویب می‌رسد و برای تایید نهایی به هیات وزیران ارسال می‌شود.

تعیین اولویت‌های پنجساله علم و فناوری

فصیحی سیاست‌ها و اولویت‌های علم و فناوری کشور را از دیگر موضوعات مطرح در این جلسه نام برد و با تاکید بر اینکه فهرست اولویت‌های علم و فناوری تهیه شده، امسال منقضی خواهد شد، گفت:برای سال آینده فهرست جدیدی از این اولویت‌ها منتشر می‌شود؛ چراکه لازم است برخی از قوانین و اعتبارات در کشور با مصوبات، سیاست‌ها و اولویت‌های شورای عالی عتف متصل هستند و  دستگاه‌ها باید اعتبارات خود را در راستای سیاست‌ها، اولویت‌ها و مصوبات شورای عالی عتف هزینه کنند.

وی با بیان اینکه از یک سال قبل 11 کمیسیون شورای عالی عتف بصورت تخصصی در زمینه تهیه اولویت‌های علم و فناوری مطالعه می‌کنند، از نهایی شدن فهرست پیشنهادی کمیسیون‌ها برای اولویت گذاری خبر داد. 

به گفته دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست‌های علم و فناوری شورای عالی عتف، از سوی 11 کمیسیون حدود 850 عنوان پیشنهادی برای اولویت علم و فناوری مطرح شده که تا دو هفته آینده برای کسب نظر اعضاء کمیسیون‌های شورای عتف، در پورتال این شورا بارگذاری می‌شود.

فصیحی اضافه کرد: این فهرست در شورای عالی عتف به تایید خواهد رسید.

وی تعیین اولویت‌های علم و فناوری در این دوره را با استفاده از یک روش علمی‌ و دقیق دانست و گفت: در دوره‌های قبل اولویت‌های علم و فناوری دو سالانه تدوین شده است اما امسال به دلیل آنکه در آستانه برنامه ششم قرار داریم، این اولویت‌ها برای یک دوره پنج ساله و منطبق بر برنامه ششم توسعه تعیین خواهند شد.

بررسی وضعیت شاخص‌های علم  و فناوری

فصیحی بررسی آخرین وضعیت پیشرفت شاخص‌های علم و فناوری در کشور را از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست ذکر کرد و ادامه داد: مطالعات مفصلی در دبیر خانه شورای عتف انجام شده و بسته‌ای از شاخص‌های علم و فناوری که قادر است نظام علمی و فناوری کشور را رصد کند، تهیه شده است.

دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست‌های علم و فناوری شورای عالی عتف، با بیان اینکه ارائهه برخی از گزارش‌های مقایسه‌ای وضعیت ایران با سایر کشورها، صحیح نیست، دلیل آن را عدم انطباق  شاخص‌ها با وضعیت کشور دانست و اضافه کرد: بعضی از شاخص‌ها که بر اساس آن جایگاه علمی و تولید علم و فناوری کشورها در نوآوری و تولید علم محاسبه می‌شود با وضعیت موجود در کشور مطابقت ندارد.

وی تعداد نیروی انسانی شاغل در تحقیقات و محققین، نوع فعالیت‌های پژوهشی یا پروژه‌های تحقیقاتی و همچنین اعتبارات را از جمله مواردی در کشور دانست که با شاخص‌های جهانی تطبیق ندارد، یادآور شد: هنگامی که صحبت از تعداد محققین می‌شود تعداد عظیمی از محققین در حوزه علوم انسانی و در حوزه‌های علمیه مشغول به فعالیت هستند که هنوز تکلیف این محققان روشن نیست؛ چراکه گاهی آنها را در شاخص‌های علم و فناوری قرار می‌گیرند و گاهی حذف می‌شوند.

فصیحی با اشاره به اقدامات انجام شده در شورای تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: این شورا برای رصد نقشه جامع علمی کشور مجموعه‌ای از شاخص‌های علم و فناوری را در نظرگرفته است که البته اقدامات عتف در این خصوص یک تحقیق مستقل است و در نهایت ممکن است با مجموعه شاخص‌های شورای انقلاب فرهنگی تلفیق یا بصورت مشترک مورد استفاده قرار گیرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: