برخی از شرکتهای بزرگ خودروسازی اروپا که اتفاقا حضور چشمگیری در بازار ایران دارند، تا کنون نتوانستهاند در بازار بزرگ چین موفق عمل کنند.
به گزارش میزان، از گوانجو، شرکتهای بزرگ خودروسازی اروپا و به خصوص فرانسویهایی که شریک خودروسازان ایرانی هستند، تاکنون نتوانستهاند حضور پر رنگی در بازار چین داشته باشند.
بر اساس این گزارش، رصد خیابانهای شهرهای مختلف چین، از شانگهای و پکن گرفته تا گوانجو و دیگر شهرها، نشان میدهد که خودروسازان اروپایی و به خصوص فرانسویهای پررنگ در بازار ایران، توفیق چندانی در بازار بزرگ چین نداشتهاند.
اکثر خودروهای در حال تردد در خیابانهای شهرهای بزرگ چین، آئودی، فولکس واگن، بنز، ب ام و، فورد و هوندا است و خودروهای فرانسوی، از رنو گرفته تا پژو و سیتروئن حضور بسیار کمرنگی در چین دارند.
نکته قابل توجه در بازار خودروی چین، استقبال کم مردم از خودروهای چینی است و آنها تا میتوانند از خودروهای وارداتی استفاده میکنند و کم کسی خودروی چینی زیر پای خود دارد.
البته این نکته ناگفته نماند خودروسازان چینی دست کم در شهر خود بازار خوبی دارند و از روی خودروهای چینی حاضر در خیابانها میتوان حدس زد کدام خودروساز چینی در این شهر تولید دارد.
بر اساس این گزارش، شرکتهای خودروساز فرانسوی که تقریبا بازار ایران و شمال آفریقا را قبضه کردهاند، نه تنها در بازار بزرگ چین حضور پر رنگی ندارند بلکه در نمایشگاههای خودرو این کشور هم فقط برای حضور و اینکه نامشان در لیست شرکت کنندهها باشد حضور پیدا میکنند و نسبت به رقبای آلمانی و ایتالیایی خود بسیار محدودتر و کمرنگ تر در نمایشگاههای چین حاضر میشوند.
در این بین رنو حضور پر رنگتری را نسبت به پژو و سیتروئن داشت اما باز هم در مقابل رقبای دیگر خود در قاره سبز، با تمام قوا به میدان نیامده بود.
البته شرکای چینی خودروسازان بخش خصوصی ایران، حضورشان دست کم در نمایشگاههای خودروی چین(شانگهای، پکن، گوانجو) پررنگ بود و گاهی محصولاتی را به نمایش گذاشته بودند که هنوز در بازار ایران عرضه نشده است و قرار است به زودی بلیط سفر به ایران را بگیرند.