کد خبر: ۸۵۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - 07 November 2016
شمارش معکوس برای انتخابات آمریکا در حالی آغاز شده است که بازارهای مالی که پیش از این نوسانات زیادی را پشت سر گذاشته‌اند؛ حالا منتظر برگزاری یکی از انتخابات مهم دنیا هستند؛ انتخاباتی که می ‌تواند سرنوشت این بازارها را رقم بزند.
 روزنامه فرهیختگان در صفحه بازار در گفت و گو با کارشناسان به نوسانات بازارهای مالی به دلیل انتخابات آمریکا اشاره کرد و نوشت: شمارش معکوس برای انتخابات آمریکا در حالی آغاز شده است که بازارهای مالی که پیش از این نوسانات زیادی را پشت سر گذاشته‌اند؛ حالا منتظر برگزاری یکی از انتخابات مهم دنیا هستند؛ انتخاباتی که می ‌تواند سرنوشت این بازارها را رقم بزند.

در این گفت و گو که در شماره دوشنبه 17 آبان 1395 خورشیدی با محمد کشتی آرای رییس اتحادیه طلا و جواهر و حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه، منتشر شد، آمده است: در این میان بازار سرمایه، بیش از سایر بازارها چشم ‌انتظار است؛ تاجایی که از چهارشنبه گذشته تاکنون افت‌ های زیادی را پشت سر گذاشته است؛ افت ‌هایی که از نگاه کارشناسان بازار سرمایه بی ‌تاثیر از احتمال برنده شدن ترامپ نیست.

این دسته از کارشناسان، در گفت ‌وگو با «فرهیختگان» عنوان می ‌کنند که سرمایه‌ گذاران به دلیل دیدگاه‌ ها و سیاست ‌های ترامپ درباره تعاملات بین ‌المللی و اجرای برجام از پیروزی او در انتخابات هراسانند و همین موضوع موجب شده تا واکنش ‌های منفی به انتخاب او افزایش یابد. از نگاه این کارشناسان با توجه به برنامه کاندیدای ریاست ‌جمهوری آمریکا به‌نظر می‌ رسد انتخاب هیلاری کلینتون تاثیر مثبتی بر بازارهای مالی از جمله سرمایه داشته باشد تا ترامپی که برنامه‌ هایش هنوز مشخص نیست.

علاوه‌بر بازار سرمایه، ‌بازارهای مالی دیگر چون سکه، طلا و دلار نیز از این انتخابات بی ‌نصیب نخواهند بود. بر اساس گفته‌ های کارشناسان، هرچند بازار سکه تاثیر چندانی از این انتخابات نخواهد برد، اما نزدیک شدن به آن، نوساناتی را در این بازارها ایجاد خواهد کرد. در بازار ارز نیز وضعیت تا حدودی شبیه بازار سرمایه است؛ اگر کلینتون پیروز انتخابات شود ارزش دلار روند صعودی را طی می‌ کند، اما در غیر این صورت شاهد افت نرخ دلار خواهیم بود.

**نگاه کارشناس/ بازار سکه فعلا آرام است
بازار سکه و طلا این روزها نوسانات جزئی و مقطعی دارد، اما در مجموع دادوستدها آرام است و مقداری کاهش تقاضا در بازار وجود دارد. به عبارتی کسادی مقطعی در این بازار سایه افکنده است و وضعیت فعلی بازارنشان می ‌دهد که فعلا بازار آرامی در پیش داریم.

در کنار این موضوع، بحث انتخابات آمریکا مطرح است؛ هر چند این اتفاق در روزهای گذشته تاثیری بر بازار سکه و طلا نداشته است، با نزدیک شدن به آن شاهد نوساناتی در این بازارها خواهیم بود؛ نوساناتی که هم می‌ تواند موجب گران ‌شدن و هم ارزان شدن طلا و سکه شود. اما موضوع مهم این است که بازار سکه و طلا با انتخابات آمریکا راه نمی‌ افتد، چراکه شرایط اقتصادی کشور ایران با کشور آمریکا متفاوت است. بازار سکه و طلا بعد از ماه صفر راه می ‌افتد، چرا که هم ‌اکنون این بازار در رکود مقطعی به سر می ‌برد که علت آن هم ماه محرم است. این ماه که تمام شود، دادوستدها در این بازار نیز شروع می ‌شود.

**نگاه کارشناس/ تلاطمات بازار سرمایه
انتخابات آمریکا قطعا بر بازار سرمایه تاثیرگذار است؛ تا جایی که هم ‌اکنون این بازار به استقبال این انتخابات رفته است و تاثیر منفی خود را از چهارشنبه با توجه به احتمال برنده شدن ترامپ در نتایج نظرسنجی ‌های انجام شده، گذاشته است. با توجه به برنامه کاندیدای ریاست ‌جمهوری آمریکا مطمئنا با توجه به نظر فعالان بازار سرمایه به‌نظر می ‌رسد انتخاب هیلاری کلینتون در کوتاه ‌مدت تاثیر بهتری داشته باشد. 

این تاثیرگذاری چه به لحاظ اجرای برجام، چه به لحاظ تعاملات بین‌ المللی و چه تداوم سیاست ‌ها در دولت قبلی آمریکا برای بازار سرمایه شناخته شده است تا ترامپی که برنامه‌ هایش هنوز مشخص نیست. علاوه‌ براین انتخاب آمریکا می‌ تواند هژمونی سیاسی و اقتصادی در دنیا را مورد تغییرات بزرگ قرار دهد. بنابراین هنوز آثار و ابعاد انتخاب ترامپ مشخص نیست، ولی فعالان بازار سرمایه واکنش مثبتی به افزایش احتمال برنده شدن ترامپ ندارند و در روزهای اخیر شاهد این تاثیرگذاری منفی بر بازارها از جمله سرمایه بودیم.

**هیاهو برای هیچ
محسن حسینی جمهوری ‌خواهان بدبین آمریکایی هم گمان نمی ‌کردند که یک روز مانده به انتخابات آمریکا در صفوف به ظاهر متحد از کسی مثل دونالد ترامپ حمایت کنند. کسی که سابقه فعالیت سیاسی نداشته و در کار اصلی خود یعنی تجارت نیز در سال ‌های اخیر بارها و بارها شکست خورده است. ترامپ برنامه‌ های انتخاباتی خود را با حمله به سیاست‌ های اوباما در مورد ایران و منطقه آغاز کرده بود و از وعده پاره کردن برجام آغاز کرد و امروز به ادعای کنترل ایران در منطقه رسیده است. 

اگر چه شعارهای تبلیغاتی او آنقدر از واقعیت دور بودند که نباید چندان به آنها اعتنا کرد، نکته ‌ای که باید به آن توجه کرد این است که در صورت پیروزی احتمالی او چه عواقبی برای ایران و منطقه به وجود می ‌آید. کارشناسان و تحلیلگران آمریکایی از او به ‌عنوان پوپولیست نام می‌ برند؛ کسی که پیش از آنکه برنامه منسجمی برای ریاست داشته باشد، سودای حضور در کاخ سفید را در سر می ‌پروراند. دونالد ترامپ، اوباما را به ملاحظه‌ کاری متهم می‌ کند و برجام را بدترین توافق ممکن در تاریخ آمریکا می ‌خواند. اما از سویی او اعتقادی به نقش رهبری آمریکا در جهان ندارد. ترامپ بر این باور است که ایران در پی توافق هسته‌ ای با کشورهای 1+5 تبدیل به قدرتی ثروتمند و بانفوذ شده است. او پرداخت پول نقد به ایران را نمادی از ضعف آمریکا خوانده و بر همین اساس کمپین رقیبش، هیلاری کلینتون را به‌عنوان دنباله ‌رو سیاست ‌های فعلی خوانده است.

کاندیدای جمهوری ‌خواهان در انتخابات آمریکا خود را فردی متبحر در قرارداد بستن می‌ نامد و از همین رو اعلام کرده است در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بر اجرای مفاد توافقنامه هسته‌ای ایران، به سختی نظارت خواهد داشت. ترامپ پیش از اجرایی شدن توافقنامه و زمزمه ‌های پرداخت پول به ایران، پیش ‌بینی کرده بود که بورس ایران صعود خواهد کرد. در این رابطه او با کنایه گفته بود: «پول ‌تان را در بورس ایران سرمایه‌ گذاری کنید، چراکه بعد از توافقنامه و سرازیر شدن سرمایه ‌ها به ایران، بورس ایران صعود بی‌ سابقه‌ ای خواهد داشت.»

چیزی که مسلم است اینکه تمام اظهارات ترامپ در مورد ایران معطوف به برنامه هسته ‌ای و توافق میان ایران و قدرت ‌های جهانی است. او اگرچه در مورد بحران‌ های منطقه ‌ای نیز سخنانی را مطرح کرده است، اما تمرکز او در مورد ایران در رابطه با برنامه هسته ‌ای است. در فضایی که کارشناسان و تحلیلگران انتخاب کلینتون را به نفع ایران می ‌دانند برخی صاحب ‌نظران بر این باورند که ترامپ می ‌تواند گزینه مناسب ‌تری نسبت به رقیب دموکرات باشد. 

علی بیگدلی گفت: «در فاصله یک روز مانده به انتخابات نیز نمی‌ توان پیش ‌بینی کرد چه کسی به ریاست ‌جمهوری می ‌رسد، اما باید در نظر داشته باشیم که سیاست ‌های کلان در ایالات متحده موجب شده است هر کدام از این دو رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا باشند، تداوم سیاست موجود علیه ایران را شاهد خواهیم بود.» تغییر رئیس ‌جمهوری در کوتاه‌ مدت می ‌تواند تغییراتی را در جزئیات برای ایران در پی داشته باشد، چراکه به اعتقاد بیگدلی، دو کاندیدای مطرح خاستگاه‌ های درونی و بیرونی متفاوتی دارند. به‌عنوان مثال هیلاری کلینتون فردی ماجراجوست که از نظرات شخصی خود پیروی می‌ کند. او نگاه ویژه ‌ای به طبقات متوسط رو به پایین دارد و همچنین موفق شده است بخشی از رای سیاه‌ پوستان را با خود داشته باشد. البته بنابر گزارش ‌های موجود و آن ‌طور که شبکه سی ‌ان ‌ان اعلام کرده است در این دوره از انتخابات ممکن است تنها 20 درصد سیاه ‌پوستان رای بدهند. از نظر خاستگاه‌ های بیرونی نیز کلینتون در محافل عرب و لابی‌ های یهودی دارای نفوذ است و این موضوع می ‌تواند در صورت انتخاب او، به ضرر ایران تمام شود. 

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد :«از سوی دیگر با وجود اینکه ایران با جمهوری ‌خواهان رابطه مناسبی نداشته است و در دوران بوش پدر و پسر شاهد سیاست ‌های خصمانه آن دو نسبت به ایران بوده‌ ایم، ترامپ به ‌طور کلی رابطه مناسبی با لابی ‌های صهیونیستی آمریکا ندارد. در سخنرانی ‌های او نیز شاهدیم که تا چه اندازه او ضدعرب است.» بیگدلی در ادامه اعتقاد دارد که سخنان ترامپ در مورد برجام و برنامه‌ های هسته ‌ای ایران طی ماه‌های گذشته تعدیل شده و می‌توان از آنها به ‌عنوان بلوف تبلیغاتی انتخاباتی نام برد.

**امید ترامپ به ایالت‌ های دموکرات
فرهیختگان کمتر از 48 ساعت به جنجالی ‌ترین انتخابات آمریکا باقی ‌مانده و هیلاری و ترامپ دست به هر کاری برای جلب آرای بیشتر و سبقت گرفتن از رقیب می‌ زنند. هیلاری کلینتون نامزد دموکرات ‌ها که با فاصله کمی نسبت به ترامپ در صدر قرار دارد در تازه‌ ترین سخنرانی خود لبرون جیمز، ستاره بسکتبال آمریکا و بیانسه، خواننده معروف آمریکایی را با خود همراه کرده بود و تلاش داشت تا با استفاده از محبوبیت این دو ستاره، آرای بیشتری از سیاه ‌پوستان و لاتین ‌تبار‌ها را به سوی خود جلب کند.

در آن‌ سو هم کمپین دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری ‌خواهان بدون حاشیه نبود. ترامپ که در آخرین روزهای کارزار انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا، سفرهای ایالتی خود را افزایش داده تا شاید بتواند فاصله کمتر از دو درصدی خود با هیلاری را جبران کند. در جریان کمپین روز شنبه ترامپ در ایالت نوادا، مقام ‌های امنیتی با استناد به گزارش ‌هایی از وجود سلاح‌ گرم در میان جمعیت در سالن سخنرانی، ترامپ را ناگهان از صحنه خارج کردند. اما دقایقی بعد او به محل سخنرانی بازگشت. گفته شد که فردی مظنون در این رابطه بازداشت شده و ساعتی بعد هم مقام‌ های امنیتی اعلام کردند که اثری از اسلحه‌‌ در محل یافت نشده است. دو ایالت مهم و تعیین‌ کننده فلوریدا و کارولینای‌ شمالی در روزهای گذشته میزبان کمپین‌ های انتخاباتی ترامپ بودند و در یک روز باقی مانده هم ایالت‌های آیووا، مینه ‌سوتا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویرجینیا میزبان کمپین ترامپ خواهند بود.

پنسیلوانیا، میشیگان و مینه‌ سوتا ایالت ‌های دموکراتی هستند که در چند دهه اخیر، همواره به نامزدهای ریاست ‌جمهوری حزب جمهوری ‌خواه پشت کرده‌اند. از سال 1972 تاکنون مینه‌ سوتا در هیچ کدام از انتخابات‌ ریاست ‌جمهوری به نامزد جمهوری‌ خواهان رای نداده است. او در یک سخنرانی در کارولینای شمالی خطاب به هوادارانش گفت: «تنها سه روز دیگر مانده ‌است تا تغییری که در تمام زندگی منتظر آن بودید، رخ دهد.» هوادارانش هم با شعار «دیوار بکش» از سخنان ترامپ حمایت می ‌کردند. همزمان اعلام شد که در رای ‌گیری‌های زودهنگام در ایالت ‌های فلوریدا، آریزونا، و نوادا ، لاتین‌ تبار‌ها حضور پررنگ‌ تری دارند. بر این اساس میزان مشارکت لاتین ‌تبارها در پای صندوق حتی بیشتر از انتخابات2012 است. این خبرها می ‌تواند برای دموکرات ‌ها خوشحالی به همراه داشته باشد چراکه آمریکایی‌ های لاتین ‌تبار در چند دهه اخیر معمولا از نامزدهای دموکرات حمایت کرده ‌اند. دیگر موضوعی که امید هواداران هیلاری را افزایش داده استقبال از او در ایالت مهم نواداست. براساس تازه ‌ترین نظر سنجی ‌ها هیلاری در این ایالت از ترامپ سبقت گرفته و در صدر قرار دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: