کد خبر: ۸۵۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - 07 November 2016
آ رییس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها مستقر در استان یزد از آغاز اجرای طرح باروری ابرها در هشت استان کشور خبر داد.
آ رییس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها مستقر در استان یزد از آغاز اجرای طرح باروری ابرها در هشت استان کشور خبر داد.

محمدمهدی جوادیان زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هواپیماهای باروری ابرها از 10 آبان ماه برای اجرای این طرح آماده و تجهیز شده، گفت: این طرح تا 10 اردیبهشت سال آینده ادامه خواهد داشت. 

وی افزود: باروری ابرها در استان های آذربایجان شرقی و غربی، کرمانشاه، چهارمحال وبختیاری، اصفهان، فارس، خراسان جنوبی و یزد اجرا می شود. 

جوادیان زاده با بیان اینکه در صورت فراهم بودن شرایط جوی، نسبت به اجرای باروری ابرها در استان های یاد شده اقدام می شود، اظهار کرد: در هفته گذشته به دلیل نبود سامانه مساعد برای بارورسازی ابرها در این استان ها، امکان بارورشدن ابرها فراهم نشد. 

وی تصریح کرد: به علت اینکه تاکنون هیچ گونه عملیات باروری در استان خراسان جنوبی انجام نشده و راهداری و هواشناسی نیز در منطقه مورد نظر در این استان برای باروری ابرها، وجود ندارد امروز نخستین پرواز آزمایشی با هدف شناسایی در این استان انجام شد. 

رییس مرکزملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها مستقر در استان یزد با بیان اینکه تعداد سورتی پرواز بر فراز ابرها بستگی به سامانه بارشی دارد، گفت: هزینه هر پرواز یک میلیارد و 200 میلیون ریال برآورده شده که علت این هزینه بالا کرایه هواپیما، سوخت مصرفی و مواد بارور کننده ابرهاست. 

جوادیان زاده اجرای طرح بارورسازی ابرها را نیازمند تامین اعتبارات دانست و تصریح کرد: در صورت تامین نشدن اعتبارات لازم، ممکن است ادامه اجرای عملیات بارورسازی ابرها در کشور امکان پذیر نشود. 

رییس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها تعداد هواپیمای ویژه باروری ابرها را 2 فروند ذکر کرد و گفت: برای توسعه ناوگان هواپیمایی باروری ابرها به صورت بدون سرنشین و با سرنشین در کشور برنامه ریزی اولیه صورت گرفته است. 

جوادیان زاده اظهار کرد: باروری ابرها بین 10 تا 15 درصد در افزایش بارندگی تاثیر دارد و این رقم طی 10 سال گذشته به همین میزان بوده است. 
این مسوول گفت: نباید این رقم را اندک دانست زیرا همین میزان بارش در مناطق کوهستانی و کویری بسیار موثر است. 

جوادیان زاده زمان تاثیر مواد باروری را 20 دقیقه تا 1.5 ساعت پس از زمان تزریق و دامنه آن را در صورتی که شلیک ها به صورت تصادفی انجام شود تا 200 کیلومتر از محل تزریق مواد باروری اعلام کرد. 

وی اظهار کرد: ارتفاع، گستردگی، تراکم، رطوبت، درجه حرارت و میزان آب موجود در ابر و مناسب بودن سمت و سرعت حرکت آن از شرایط لازم برای باروری ابرهاست. 
عملیات باروری ابرها در 42 کشور جهان اجرا می شود و سابقه این عملیات در برخی کشورها 40 ساله اما نخستین پرواز باروری ابرها حدود 70 سال قبل انجام شده است. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: