کد خبر: ۸۵۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - 05 November 2016
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از تاریخ‌نویسان گفته بود: «یک مقام ارشد امنیتی، در جلسه بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان حضور یافت و به اعضای شورای نگهبان گفت که حضور هاشمی در انتخابات می‌تواند موجب پیروزی قاطع مردم شود که با راه و رسم آنها سازگار نیست؛ بنابراین این شورا را متقاعد کرد که به بهانه شرایط جسمی رأی به احراز صلاحیت‌نشدن بنده دهند».
 روزنامه شرق در شماره شنبه 15 آبان در تشریح تیتر یک در ارتباط با ماجرای رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92، نوشت: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از تاریخ‌نویسان گفته بود: «یک مقام ارشد امنیتی، در جلسه بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان حضور یافت و به اعضای شورای نگهبان گفت که حضور هاشمی در انتخابات می‌تواند موجب پیروزی قاطع مردم شود که با راه و رسم آنها سازگار نیست؛ بنابراین این شورا را متقاعد کرد که به بهانه شرایط جسمی رأی به احراز صلاحیت‌نشدن بنده دهند».

این روزنامه با اشاره به عنوان در سوگ «پدر استقلال»، می نویسد: منصور پورحیدری، یکی از پرافتخارترین چهره‌های فوتبال ایران، مردی که به او لقب «پدر استقلال» را داده بودند، دیروز در ٧١سالگی درگذشت. اسطوره استقلال، چندماهی بود که به‌دلیل بیماری سخت سرطان شرایط چندان مساعدی نداشت و صبح جمعه پس از چند روز بیهوشی، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد. پورحیدری قطعا یکی از چهره‌های تأثیرگذار تاریخ فوتبال استقلال و ایران محسوب می‌شود. او تنها ایرانی است که هم در سمت سرمربی و هم در سمت بازیکن، قهرمان آسیا شده است.

چه‌کسی اصلاح‌طلبان را متهم می‌کند؟، از دیگر عنوان های روزنامه شرق است، در تشریح این خبر می خوانیم: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، روز پنجشنبه در مجموعه سعدآباد، میزبان اعضای هیأت‌رئیسه فراکسیون امید مجلس بود. محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس، در این جلسه با یادآوری نقش اصلاح‌طلبان در وقایع مهم انقلاب از جمله حرکت تاریخی 13 آبان گفت: عده‌ای که خود در مبارزات انقلاب نقشی نداشتند، اکنون اصلاح‌طلبانی را که در بطن مهم‌ترین حوادث انقلاب بودند متهم به سازشکاری با غرب می‌کنند، ولی اگر زمانی بنا به مصلحت، برخی ناگفته‌ها گفته شود، مشخص می‌شود چه کسانی انقلابی و چه کسانی سازشکار بوده‌اند.

این روزنامه با انتخاب عنوان برجام حاصل یک بده‌ بستان سیاسی است، می نویسد: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه یکشنبه (٩ آبان ١٣٩٥) در جمع وابستگان نظامی و نمایندگان دفاعی و انتظامی کشور سخنرانی کرد که متن کامل آن روز پنجشنبه منتشر شد. بخش‌هایی از گفته‌های ظریف در ادامه می‌آید. یک مشکلی که ما در ایران داریم این است که به نگاه و رویکرد دیگران به مذاکرات هسته‏ای و نتیجه آن خیلی توجه نمی‌کنیم. منطقه معتقد است مذاکرات هسته‏ای و برجام یک تحول راهبردی بود. نه اینکه برجام به معنای زانوزدن آمریکا در مقابل ایران است. من هیچ وقت چنین ادعایی را نکرده و نخواهم کرد. برجام حاصل یک بده‌بستان سیاسی است. اما برجام، ایران را از آنچه آنها فکر می‏کردند کارش تمام شده، مجددا به همان قدرت استراتژیک گذشته بازگرداند.

روزنامه شرق با درج عنوان نیازمند روابط راهبردی با ایران هستیم، به نقل از بشار اسد رییس جمهور سوریه، نوشت: هنگامی که درباره مسئله فلسطین، لبنان و رابطه با غرب سخن می‌گوییم و درحالی‌که سوریه از سوی غرب مورد هدف واقع شده است، آیا ایران به‌عنوان یک کشور می‌تواند بر تمامی این پرونده‌ها اثرگذار باشد؟ براین‌اساس ما در سوریه به روابط با ایران در سطح راهبردی نیازمندیم. اینکه این رابطه چگونه و تا چه سطحی باشد، اینها مربوط به جزئیات است. اما درمجموع می‌توان گفت ایران کشوری تأثیرگذار است؛ و بنابراین ما نیازمند رابطه با آن هستیم.

این روزنامه همچنین در صفحه نخست به بررسی عنوان های «سردار سلیمانی: به برجام عمل نکنند آن را به موزه می‌فرستیم»، «بنیاد شهید در بوته نقد فرزندان شاهد»، « ١٠ کشور بر خوان احمدی‌نژاد» و «انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از سیر تا پیاز» پرداخت و در ستون سرمقاله عنوان «ناکارکردن مردم» نوشته احمد غلامی را به چاپ رساند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: