کد خبر: ۸۵۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - 02 November 2016
روزنامه آرمان در صفحه خبر درباره رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی به گفت و گو با مصطفی ایزدی پرداخت و نوشت: مجلس روز گذشته در جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی روز پر دردسر و پر از حاشیه اما در نهایت شیرینی را پشت سر گذاشت.

 روزنامه آرمان در صفحه خبر درباره رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی به گفت و گو با مصطفی ایزدی پرداخت و نوشت: مجلس روز گذشته در جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی روز پر دردسر و پر از حاشیه اما در نهایت شیرینی را پشت سر گذاشت.

در این گفت و گو که در شماره چهارشنبه 12 آبان 1395 خورشیدی با فعال سیاسی اصلاح طلب به قلم هستی قاسمی انتشار یافت، می خوانیم: اکثرنمایندگان با وجود برخی مخالفت‌ها و سیاسی‌کاری‌های مخالفان دولت، نشان دادند که حمایتشان ازپاستور نشینان با قوت بیشتری ادامه دارد. 

رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی به خوبی اثبات کرد که مجلس دهم برای تحقق مطالبات عمومی، رفع مشکلات موجود در کشور و جامعه نهایت همراهی و همدلی خود را با دولت دارد. درراستای رای اعتماد بالای مجلس به سه وزیر معرفی شده از سوی رئیس ‌جمهور،«آرمان امروز» با مصطفی ایزدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب به گفت ‌و گو پرداخت که می‌خوانید.

** قبل از جلسه و حتی در روز رای اعتماد مسائل زیادی در جهت مخالفت با سه وزیر روی داد و مطالبی توسط مخالفان در مجلس مطرح شد. چرا مخالفان سعی در ملتهب نمودن فضا دارند؟
طی چند روز گذشته روزنامه‌های به اصطلاح تندرو سعی کردند به دولت بگویند که چرا می‌خواهید وزرای پیشنهادی که توسط نماینده‌های مردم در مجلس گذشته رای نیاوردند دوباره به مجلس معرفی کنید. آنها همواره در تلاش بودند تا بگویند روحانی نسبت به رای مردم بی‌اعتناست. از سویی آنها با ملتهب نمودن فضای سیاسی می‌خواهند به نفع خود بهره ببرند و به مردم القا کنند که انتخابشان درست نبوده است. 

خوشبختانه، با وجود برخی از مخالفت‌ها و حواشی‌ای که در مجلس ایجاد شد در جلسه رای اعتماد وزرا، نماینده‌ها نشان دادند به رای مردم احترام گذاشته و در راستای خواسته عمومی یعنی همراهی خانه ملت و دولت حرکت می‌کنند. بنابراین گرچه آرای دانش آشتیانی نسبت به سلطانی فر و صالحی امیری کمتر بود، اما به هر حال روحانی نشان داد که رای و مطالبه مردم برایش اهمیت دارد. 

عدم کسب رای اعتماد این سه وزیر در مجلس نهم به خاطر عدم توانایی آنها نبود، بلکه به دلایل منافع سیاسی و حزبی مخالفان و مخالفت آنها با دولت بود که آنها موفق به کسب رای اعتماد در آن مجلس نشدند؛ چراکه یک مجلس برای اعلام مخالفت خود به‌طور مستقیم با شاکله و اساس دولت مخالفت نمی‌کند، بلکه برخی از اعضای کابینه را مورد بازخواست قرار داده یا در معرفی وزرا توسط دولت به نحوی مواضع خود را نشان می‌دهد.

** اما چرا سه وزیر پیشنهادی روحانی در این مجلس موفق به کسب رای اعتماد از سوی نمایندگان شدند؟ تفاوت در چیست؟
به هر روی مجلس نهم فضایی داشت که در اختیار اکثریت یک جناح، آن‌هم اصولگرایان بود. در آن دوره چهره‌های سرشناسی از اصولگرایان در مجلس حضور داشتند اما به هر حال کاملا روشن بود که علت مخالفت آنها توانایی و صلاحیت وزرا نبود، بلکه روشن بود آنها بیشتر به دلایل سیاسی با دولت مخالفت می‌کنند. 

به ‌طور مثال در آن دوره مسائلی مطرح می‌شد که اخلاقی نبود، مانند بازگو کردن مساله سال 88 که پس از گذشت چند سال درست نبود و جز دلسرد کردن مردم نسبت به آنها چیزی در بر نداشت. گره‌زدن منافع جناحی با مسائل 88 که غیر اخلاقی است اما آنها از همان آغاز روی کار آمدن دولت مدام بر این مساله اصرار می‌ورزیدند و سعی داشتند در آن دوره با تخریب رقیب از این مساله نفع سیاسی ببرند، زیرا کاندیدای مورد نظر آنها نتوانسته بود در انتخابات ریاست‌جمهوری رای حداکثری را کسب کند. در اسفند 94 همه‌چیز تغییر کرد. 

رویداد بسیار خوشایندی به وقوع پیوست؛ چراکه مردم نشان دادند که علاقه‌‌ای به ورود و حضورتندروها در مجلس ندارند. مردم تصمیم گرفتند که با دولت روحانی همراهی کرده و مجلسی بر روی کار بیاورند که کمک حال روحانی و کابینه او باشد تا در نتیجه گرهی از مشکلات کشور گشوده شود. در رابطه با مجلس دهم کاملا مشخص بود که این مجلس با دولت همراه بوده و در نهایت سه وزیر رای اعتماد کسب می‌کنند؛ چراکه در مجلس دهم نماینده‌های بسیار دلسوزی ورود پیدا کردند که گرفتاری ملت و دولت را به خوبی می‌فهمند. از سویی روحانی در معرفی مجدد وزرا شجاعت به خرج داد در نهایت هم به کسب رای اعتماد آنها منتهی شد. 

در مجموع جلسه دیروز مجلس ضمن اینکه بیانگر همدلی خانه ملت با دولت بود به خوبی نشان می‌دهد که انتخابات مجلس به‌ویژه در تهران بسیار مهم است، زیرا روشن شد که تصمیم و تلاش مردم جهت ایجاد وحدت میان مجلس و دولت کار بسیار با ارزشی بود.

** در صورت عدم کسب رای اعتماد وزرا چه شرایطی پیش روی دولت بود؟
در صورتی که وزرای پیشنهادی روحانی رای نمی‌آوردند سه وزارتخانه کلیدی و حساس کشور بلاتکلیف به حال خود رها شده و مشکلات در آن روز به روز افزایش می یافت و ما در نهایت شاهد هرج و مرج در این وزارتخانه بودیم.

** پیام رای اعتماد مجلس به دولت چیست؟
بدیهی است که مجلس قصد دارد به دولت بگوید ما به وزرای مورد تایید دولت رای دادیم و همراهی خود را با روحانی اثبات کردیم، اکنون زمان آبادانی، سازندگی و رفع مشکلات موجود در سه وزارتخانه مورد نظر، آن‌طور که مردم انتظار دارند، فرا رسیده است. علاوه بر آن همراهی مجلس با دولت نشان می‌دهد که خانه ملت به آینده روحانی برای دوره دوم ریاست‌جمهوری‌اش امیدوار است. 

همچنین به نظر می‌رسد که سه وزیر جدید تنها برای 8 ماه بر روی کار نخواهند بود، بلکه در دولت دوم روحانی نیز شاهد خدمت آنها در کابینه خواهیم بود و مجلس نیز با آگاهی کامل به این مساله به آنها رای داد. در مجموع می‌توان گفت مجلس با همکاری و همراهی خود با دولت نشان داد که در دوره دوم هم همراه و پشتیبان دولت خواهد بود اما به همان اندازه از روحانی انتظار تلاش بیشتر در جهت بهبود امور و رفع مشکلات را دارد.

** اگرچه باز هم فشارها در رابطه با وزارت آموزش و ورزش کمتر است اما در رابطه با وزارت ارشاد شرایط به گونه دیگری است، تصور می‌کنید که آقای صالحی با شرایط کنونی و با وجود فشار مخالفان می‌تواند کاری کند؟

مخالفت ‌ها تنها به دوره جنتی منتهی نخواهد شد، از آنجا که متلاطم‌ترین وزارتخانه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و همواره حساسیت‌های زیادی بر روی آن بوده است، بنابراین صالحی امیری بی‌تردید با فشارهای زیادی روبه‌رو خواهد بود اما با این همه وزیر ارشاد جدید برای رسیدن به نتیجه و تحقق مطالبات جامعه چاره‌ای ندارد جز اینکه روبه‌روی فشارها بایستد؛ چراکه فرهنگ متولیان با نفوذی دارد و مشکلات گذشته همچنان پابرجاست. از سویی آقای جنتی با آن همه پشتوانه خانوادگی و سوابق علمی نتوانست جلوی برخی از مخالفان بایستد. به همین علت کار برای آقای صالحی هم آسان نخواهد بود.
*منبع: روزنامه آرمان 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: