کد خبر: ۸۵۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۶ - ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - 30 October 2016
بورس کالای ایران برای رونق‌دهی بیشتر و اهمیت عرضه محصولات کشاورزی در بورس، دوره آموزشی برای خبرنگاران کشاورزی برگزار کرده که این دوره‌ها ادامه خواهد داشت.
به گزارش فارس، تاریخچه تشکیل بورس کالا به سال 1848 در شیکاگوی آمریکا برمی‌گردد و اکنون با گذشت بیش از 170 سال تعداد بورس کالایی در جهان به عدد 40 رسیده است. 

بورس کالای ایران نیز از سال 1382 فعالیت خود را با بورس فلزات آغاز کرد و اکنون با توجه به سیاست وزارت جهاد کشاورزی بر مبنای بازار در مقابل بازار، به جای سیاست یارانه‌ای، رونق و عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا دوچندان شده است، تا حدی که طبق اعلام بورس کالای ایران، حجم مبادلات محصولات کشاورزی تا پایان مهر 95 به یک میلیون و 539 هزار تن از نظر حجمی رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 120 درصد رشد داشته است. 

همچنین از نظر ارزش، از ابتدای سال تا پایان مهر امسال 1850 میلیارد تومان کالای کشاورزی در بورس کالا عرضه شده که از نظر ارزشی 123 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. 

بنا به گفته، جواد فلاح سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالا، عدم وجود نظم در بازار، مازاد عرضه محصولات کشاورزی در فصل برداشت، کمبود عرضه در سایر فصول و نوسان شدید قیمت از عوامل شکل‌گیری بورس کالا شده است، در حالی که با استفاده از بورس‌های کالایی می‌توان قیمت‌های کاراتری را با شیوه کشف نرخ در بازار اجرایی کرد، همچنین مدیریت ریسک نوسانات قیمت، ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری،‌ تسهیل در تجارت فیزیکی و گسترش بازارها نیز از دیگر ظرفیت‌های بورس کالا در بخش کشاورزی است. 

به گزارش خبرنگار فارس، دوره آموزشی آشنایی با بورس کالا، امروز با حضور بیش از 20 نفر از خبرنگاران رسانه‌های تخصصی کشاورزی و خبرگزاری‌های کشور در بورس کالای ایران برای آشنایی بیشتر با مفاهیم انواع اوراق بورس و نحوه فروش کالاهای کشاورزی در بورس کالا برگزار شد. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: