کد خبر: ۸۵۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - 30 October 2016
روزنامه ابتکار در شماره یکشنبه 9 آبان به نقل از رییس فراکسیون امید در دیدار جمعی از اصلاح‌طلبان خوزستان نوشت: سیاست‌های کلی انتخابات که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است نتیجه سالها کار کارشناسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام است و می‌تواند در صورتی که به صورت قانون در آید برخی از چالش‌هایی که در گذشته با آن رو به رو بودیم از جمله بحث رد صلاحیت‌ها را حل کند.

این روزنامه در تیتر یک با انتخاب عنوان از فرهنگ امنیتی تا امنیت فرهنگی، می نویسد: سید رضا صالحی‌امیری به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است تا نمایندگان درباره آینده این وزارتخانه و مدیری که جایگزین علی جنتی می‌شود، تصمیم بگیرند. او پیش از این در آغاز کار دولت یازدهم، سرپرستی وزارت ورزش و جوانان را برعهده داشت. با این حال پیشینه او در حوزه امنیت، باعث شده تا نگرانی‌هایی درباره حضور نگاه امنیتی در حوزه فرهنگ و هنر کشور بر سر زبان‌ها بیفتد. 

محمود صادقی،نماینده تهران در مجلس دهم درباره سابقه امنیتی صالحی‌امیری و نگرانی از نگاه امنیتی به حوزه فرهنگ و هنر توضیح می‌دهد: در فراکسیون همین سوال را از او پرسیدم و او توضیح داد که در وزارت اطلاعات هم که بودند بیشتر کارهای فرهنگی می‌کردند و حوزه مطالعات راهبردی مقوله امنیت فرهنگی. شاید بتوانیم بگوییم، نگاه او به امنیت، نگاهی فرهنگی است نه این‌که به فرهنگ نگاه امنیتی داشته باشد. 

هدایت‌الله خادمی، عضو دیگر مجلس شورای اسلامی در رابطه با نگاه امنیتی و سوابق صالحی‌امیری هم توضیح می‌دهد: بالاخره هر کسی سابقه‌ای دارد و از جایی کار خود را شروع کرده است. می‌شود گفت کسی که کار امنیتی کرده است، شاید نگاهش متفاوت باشد ولی همه‌گیر نیست و نباید این مساله را صفر و صد دانست.

روزنامه ابتکار با انتشار عنوان پایداری برجام در گرو عمل ظریف مقابل به همه اصول و تعهدات است، آورد: رییس‌جمهوری در دیدار مسوول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا، توافق هسته‌ای ایران و 1+5 را پایه‌ای محکم و الگویی مناسب برای گسترش همکاری‌های طرفین و حل مشکلات بین‌المللی دانست و با تاکید بر اجرای کامل تعهدات متقابل، گفت: پایبندی کامل به اجرا و ایفای تعهدات و پایداری برجام از سوی طرف مقابل، سبب جلب اعتماد عمومی خواهد شد. روحانی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در اجرای توافق برجام به همه تعهدات خود پایبند بوده و انتظار دارد برای پایداری برجام، طرف مقابل نیز به همه اصول و تعهدات خود به طور کامل عمل کند. روحانی با اشاره به اینکه ایران و اتحادیه اروپا با گسترش همکاری‌ها به عنوان شرکای بزرگ تجاری و اقتصادی در منطقه به شمار خواهند آمد، خاطر نشان کرد: ایران با دارا بودن منابع غنی انرژی می‌تواند در بلند مدت امنیت انرژی را تامین کرده و با استفاده از ظرفیت‌های خود در زمینه راه‌آهن و حمل و نقل جاده‌ای و هوایی به یک مسیر ترانزیتی مطمئن میان شمال و شرق آسیا با اروپا تبدیل شود. 

این روزنامه با درج عنوان کار رئیس جمهور در تغییر وزیران قابل تحسین است، نوشت: محمد علی وکیلی در برنامه متن و حاشیه شبکه سوم سیما گفت: اگر تغییر در دستگاه های اقتصادی هم صورت می گرفت باز هم گلایه ها وجود داشت و از ورزش و فرهنگ انتقاد می کردند.به گزارش ابتکار نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مناظره ای که با حضور وی و نقوی حسینی نماینده اصولگرای مجلس دهم برگزار شد با بیان اینکه ما اگر در سطوح مدیریتی به مطالبه تغییر پاسخ دهیم کار نیکو را انجام داده ایم، اظهار کرد: بنده دوماه پیش در فراکسیون امید اصل تغییر را به گوش رئیس جمهور رساندم.وی کار دولت در تغییر وزیران را قابل تحسین دانست و افزود: باید به استقبال تغییر رفت حتی در دقیقه 90 چرا که احترام به تماشاگر است.کار خوب رئیس جمهور این بود که نگذاشت مدت زمان زیادی یک وزارتخانه بلاتکلیف بماند.وکیلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: نمی دانم تا کی باید فتنه و استفاده از فتنه، سرمایه های اجتماعی را به تیغ ببرد؟ شمشیر فتنه به دست آدم های بی صلاحیت افتاده و برای تسویه حساب سیاسی از آن استفاده می کنند. وی با بیان اینکه تغییرات جدید خوب است اما کافی نیست،یادآور شد: جوانان باید در دولت حضور داشته باشند و سن دولت کمتر شود تا شاهد دولتی چابک تر باشیم.

روزنامه ابتکار با بررسی عنوان نظارت تا تصویب اعتبارنامه نمایندگان، می نویسد: عباسعلی کدخدایی در نشست خبری شورای نگهبان ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) و شهادت امام سجاد (ع) و گرامیداشت روز 13 آبان در ابتدا گزارشی را در رابطه با مصوبات دریافتی از مجلس، دولت و نامه‌های دیوان عدالت اداری ارائه کرد. وی پس از ارائه گزارش در رابطه با مصوبات دریافتی از مجلس و دولت و نامه‌های دیوان عدالت اداری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اخیراً مجلس مصوبه‌ای را به تصویب رسانده که کاندیدای منتخب انتخابات اگر در رسیدگی به صلاحیت موفق شوند شورای نگهبان بعد از توفیق آنها در انتخابات مجدداً نمی‌تواند به صلاحیت آنها ایراد گیرد آیا این مصوبه به شورا آمده و شورای نگهبان آن را بررسی کرده،‌ پاسخ داد: منظور ایشان استفساریه بود که یک بار به شورای نگهبان آمد و اعضای شورای نگهبان آن را دارای ایراداتی و دارای ابهام دانستند. به مجلس اعاده شد و مجلس آن را اصلاح کرد و به شورا فرستاد، ولی هم اکنون در دستور کار ما نبوده و الان نسبت به مصوبه نظر نمی‌دهم. آنچه رویه شورای نگهبان بوده تا قبل از تصویب اعتبارنامه نسبت به صلاحیت‌ها اعلام نظر می‌کرده و این رویه هم اکنون باقی است.

این روزنامه سرمقاله را به عنوان «بازدهی «هیچ» ناامیدسازی» به قلم محمدصادق جنان صفت اختصاص داد.
«به دنبال راه شکست روحانی»، «تلاش دولت برای گردش 20برابری نقدینگی»، «نجومی های قانونی!» و «ترانه را جدی بگیریم» دیگر عنوان های روزنامه ابتکار است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: