کد خبر: ۸۴۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۲ - ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - 17 October 2016
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در دیدار وزیر اقتصاد لوکزامبورگ، پیشنهاد کرد دو کشور، یک برنامه اقدام با زمان بندی مشخص، برای فراهم کردن زمینه گسترش همکاری ها تدوین کنند.

به گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی، «علی طیب نیا» امروز (دوشنبه) بعد از دیدار با همتای لوکزامبورگی خود در محل وزارت اقتصاد، با ابراز علاقه مندی دولت جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری های مالی و تجاری با این کشور، تمرکز فعالیت های مالی بین المللی در لوکزامبورگ را زمینه مناسبی برای توسعه اینگونه همکاری های دوجانبه توصیف کرد.

وزیر اقتصاد کشورمان با بیان اینکه کشورهای حوزه «بنلوکس» (بلژیک، هلند و لوکزامبورگ) از شرایط بسیار خوبی برای برقراری رابطه با ایران برخوردارند، سطح روابط ایران با لوکزامبورگ را بسیار پایین تر از انتظار توصیف کرد.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به قابلیت های لوکزامبورگ، ارتباط بین بانک های دو کشور می تواند بسیار سازنده و مناسب باشد.

وی با بیان اینکه پس از رفع تحریم های بانکی ایران، هنوز موانعی در برقراری روابط کارگزاری بین بانکی ایران با بانک های بزرگ از سوی آمریکا وجود دارد، افزود: در مذاکرات هفته های اخیر با رئیسان صندوق بین المللی پول و بانک جهانی و نیز وزیران اقتصاد آلمان، ایتالیا و فرانسه، همه تاکید داشتند که نهایت تلاش خود را برای حل هر چه سریعتر مشکلات موجود و برقراری روابط کارگزاری بانکی ایران انجام خواهند داد.

طیب نیا، حوزه مناسب دیگر توسعه همکاری های دوجانبه ایران و لوکزامبورگ را «نهادهای مالی و بازار سرمایه» دو کشور برشمرد و گفت: شرکت های بزرگ ایرانی می توانند اوراق بدهی خود را در بازار لوکزامبورگ منتشر کنند.

وی با بیان اینکه رابطه بین نهادهای مسئول بازار سرمایه دو کشور نیز می تواند در این زمینه بسیار کارساز باشد، ادامه داد: اکنون بیشترین بازدهی و کمترین ریسک سرمایه گذاری در منطقه، مربوط به ایران با نرخ تورم هشت درصدی و سود اوراق نزدیک به 18 درصدی است که چنین نرخ بازدهی را در هیچ کجای جهان نمی توان یافت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: دولت و شرکت های ایرانی از سابقه بسیار خوبی در جهان برخوردارند و در طول زمان، هرگز شاهد نکول* از سوی آنها نبوده ایم.

* در اصطلاح کارکنان مالی، اگر طرف قرارداد نتواند در قبال قراردادی که بسته است به همه یا بخشی از تعهدات اش، خواسته یا ناخواسته، عمل کند، گویند که 'نُکول' انجام داده است.
وی اضافه کرد: به دلیل سود بالای سرمایه گذاری در کشور، شاهد حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران نیز هستیم.

** توسعه همکاری های بین بانکی دو کشور
برپایه این گزارش، «اتی اشنایدر» معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد لوکزامبورگ نیز در سخنانی در جریان این دیدار، اظهارکرد: آینده بسیار درخشانی برای توسعه همکاری ها، فعالیت ها و قراردادهای دوجانبه ایران و لوکزامبورگ تصور می شود؛ بویژه قرارداد حمایت از سرمایه گذاری متقابل دو کشور که قرار است در پایان همین ماه میلادی به امضا برسد.

وی ابراز علاقه مندی کرد در زمینه قرارداد «اجتناب از اخذ مالیات مضاعف» نیز مذاکراتی برای همکاری های بیشتر دو کشور انجام شود.

اشنایدر ادامه داد: دو کشور می توانند اقدام های موثری درباره همکاری بین دانشگاه ها و مراکز فناوری که دستاوردهای زیادی در این زمینه دارند، انجام دهند.

وزیر اقتصاد لوکزامبورگ افزود: توسعه همکاری های شرکت های تجاری ایران و لوکزامبورگ از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل، برای نخستین بار نمایندگان بخش های تجاری مختلف لوکزامبورگ به ایران آمده اند تا بتوانند با همکاران خود در بخش تجارت ایران، دیدار و رایزنی کنند.

وی با بیان اینکه لوکزامبورگ، سالیانه بیش از 3500 میلیارد یورو از محل فعالیت ها و معاملات مالی و بانکی کسب درآمد می کند، تصریح کرد: توسعه همکاری های بین بانکی دو کشور برای ما مهم است و بسیار تمایل داریم با مقام های ایرانی در این زمینه همکاری داشته باشیم.

به گزارش ایرنا، آذرماه سال گذشته نیز وزیر خارجه لوکزامبورگ و رئیس کل بانک مرکزی بر برقراری ارتباطات کارگزاری بانکی میان دو کشور تاکید کرده بودند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: