کد خبر: ۸۳۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - 10 October 2016
10 میلیون اوراق مرابحه گندم به ارزش 10 هزار میلیارد ریال امروز (دوشنبه) در جریان پذیره نویسی اوراق مرابحه در بازار ثانویه بورس عرضه و تمام آن به فروش رفت که درآمد آن به حساب گندمکاران واریز می شود.
به گزارش ایرنا، شرکت بازرگانی دولتی از امروز برای تسویه نهایی مطالبات گندمکاران، 43 هزار میلیارد ریال اوراق مرابحه منتشر کرده که در فاز اول 10 هزار میلیارد ریال آن در فرابورس پذیره نویسی شد.

بدین ترتیب این اوراق با نام و قابل معامله در فرابورس، در نماد «گندم 9707» و سررسید 24 ماهه و سود 20 درصدی، وارد بازار سرمایه شد.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهادکشاورزی در این باره گفت: درآمد حاصل از فروش این اوراق روز شنبه (26 مهر) به عنوان بخشی از طلب گندمکاران کشور از طریق بانک کشاورزی به حساب آنان واریز می شود.

عبدالمهدی بخشنده با اشاره به مصوبه دولت و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی در پرداخت هرچه سریعتر مطالبات گندمکاران، افزود: با واریز این مبلغ جمع وجوه پرداختی به کشاورزان به 11 هزار و 500 میلیارد تومان بالغ می شود.

بنا بر اعلام وزارت جهادکشاورزی، وی گفت: با واریز این مبلغ 80 درصد از کل مطالبات گندمکاران پرداخت می شود و امید می رود بقیه مطالبات این قشر نیز ظرف هفته های آینده تامین و پرداخت شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز با بیان اینکه تاکنون بیش از 10 هزار و 500 میلیارد تومان بابت خرید تضمینی گندم به حساب کشاورزان واریز شده، از پرداخت یکهزار میلیارد تومان دیگر از مطالبات گندمکاران تا پایان این هفته و نهایتا تا روز شنبه هفته آینده خبر داد.

علی قنبری اظهار کرد: کل ارزش گندم خریداری شده از کشاورزان، بیش از 14 هزار و 600 میلیارد تومان است که تاکنون 105 هزار میلیارد ریال آن پرداخت شده و 10 هزار میلیارد ریال دیگر آن نیز تا شنبه آینده به گندمکاران پرداخت می شود، 

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با عذر خواهی از کشاورزان به دلیل تاخیر در پرداخت مطالبات خرید گندم، افزود: با واریز این مبلغ، حدود 30 هزار میلیارد ریال از مطالبات کشاورزان باقی می ماند، که تلاش می کنیم این مبلغ را نیز هرچه سریع تر از محل فروش 43 هزار میلیارد ریال اوراق مرابحه تامین و به گندمکاران پرداخت کنیم.

«بهنام محسنی» معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس نیز درباره فروش این اوراق به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) گفت: در پذیره نویسی اوراق مرابحه در سمت خریداران هیچ محدودیتی از جهت خریداران حقیقی و حقوقی مد نظر نبود و با توجه به شرایط این اوراق در مدت زمان پذیره نویسی و دوره بازگشایی نماد تمامی این اوراق به طور کامل به فروش رفت.

این مقام مسئول درباره انتشار اوراق مرابحه برای کالاهای دیگر گفت: مصوباتی از سوی هیأت وزیران در این خصوص وجود دارد اما انتشار اوراق به تشخیص سازمان برنامه و بودجه و هیأت دولت بستگی دارد که پس از اعلام، فرابورس اقدامات لازم را در خصوص درج و پذیره نویسی آن انجام می دهد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: