کد خبر: ۸۳۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۵ - ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - 08 October 2016
معاون وزیر راه و شهرسازی از افزایش ۴.۴ درصدی تردد جاده‌ای خبرداد و گفت: از این پس، هر راننده بیشتر از ۹ ساعت امکان رانندگی نخواهد داشت.
 داوود کشاورزیان در مراسم آغاز به کار سامانه سپهتن(پایش هوشمند ناوگان حمل و نقل و تردد جاده‌ای) گفت: در حال حاضر ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس مجهز به سامانه سپهتن شده‌اند تا عملکرد ناوگان و رانندگان از این طریق کنترل شود؛ زیرا تاکنون عملکرد رانندگان مسافری تحت نظارت بود؛ اما عملکرد رانندگان باری کنترل نمی‌شد.

رئیس سازمان راهداری افزود: با افتتاح سامانه سپهتن، هر راننده بیشتر از ۹ ساعت امکان رانندگی ندارد و عملکرد وی از طریق این سامانه نظارت می‌شود.

وی با اشاره به وظیفه سازمان راهداری در ساخت پاسگاه‌های کشور، گفت: شاهد افتتاح تیپ جدید پاسگاههای کشور هستیم و تاکنون چند نمونه از این محل‌ها، برای ارزیابی مشکلات موجود به صورت آزمایشی ساخته شده است.

کشاورزان اظهار داشت: در ۶ ماهه سال جاری، شاهد افزایش ۴.۴ درصدی در نرخ تردد جاده‌ای بوده‌ایم که این رقم در ۳ ماهه تابستان به ۷.۶درصد نسبت به مشابه سال گذشته رسیده است.

همچنین در این مراسم، عباس آخوندی با اشاره به اهمیت امنیت جاده‌ها، مسافران و کالاها به همراه افزایش کارایی و کارآمدی اقتصادی گفت: برقراری امنیت جاده‌ها، اقدامی چندوجهی است که باید با همکاری و هماهنگی چندین دستگاه انجام شود؛ به همین منظور سازمان راهداری و پلیس راهور تفاهم‌نامه‌ای را در سال گذشته برای ارتقاء امنیت جاده‌ها امضاء کردند.

آخوندی ادامه داد: برای بهبود امنیت و تسهیل تردد جاده‌ای، کمیسیون ایمنی راهها هر ماهه تشکیل شده و در این زمینه شاهد بهترین نوع همدلی بین تمام دستگاهها هستیم.

وی با اشاره به اهمیت یکپارچگی در مدیریت حمل و نقل گفت: با افتتاح و اجرای سپهتن، امکان تفکیک حمل و نقل برون‌شهری و درون‌شهری وجود ندارد و باید در گام بعدی، با سیستم نظارت درون‌شهری هماهنگ شویم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر ۲۹ میلیون دستگاه وسیله موتوری در جاده‌های کشور تردد می‌کنند که با استفاده از سیستم‌های دستی و سنتی نمی‌توان بر فعالیت آنها نظارت کرد، به همین منظور ۱۸۸۰ سامانه دوربین برای بهبود نظارت بر حمل و نقل در نظر گرفته شده است.

همچنین تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به افتتاح رسمی سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و تیپ جدید پاسگاههای نیروی انتظامی، گفت: از آغاز پروژه سپهتن تاکنون، دو دستگاه از این سامانه توسط سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران مورد تائید قرار گرفته و تا اوایل سال آینده هم، ۲۰ دستگاه دیگر در اختیار ناوگان حمل و نقل کشور قرار می‌گیرد.

وی افزود: اقدامات اجرایی سامانه سپهتن از سال ۹۳ آغاز شده و اعتبارات آن هم تامین شده است؛ اما این سامانه از سال ۹۰ در دستور کار پلیس و سازمان راهداری قرار گرفت و اقدامات اجرایی آن از سال ۹۳ آغاز و اعتبارات آن هم تامین شد.

به گفته مهری، با بهره‌گیری از این سامانه، دیگر نیازی به توقف اتوبوس‌ها در مقابل پاسگاه نیست و اطلاعات مربوط به سرعت، مسیر حرکت، مدت و موقعیت‌های تردد، از فاصله یک کیلومتری پاسگاه در اختیار پلیس راه و سازمان راهداری قرار می‌گیرد.

وی افزود: تاکنون ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس مجهز به این سامانه شده‌اند که این موضوع نظارت پلیس را بر حمل و نقل عمومی افزایش می‌دهد.

به گفته رئیس پلیس راهور ناجا، برنامه‌ریزی برای تیپ جدید پاسگاه نیروی انتظامی هم از ۳ سال گذشته آغاز شده و از سال ۹۴ جانمایی پاسگاهها انجام شده است؛ ضمن اینکه در حال حاضر ۳۰۰ پاسگاه در کشور وجود دارد که بر اساس برنامه و با بهره‌گیری از طرح تیپ جدید پاسگاهها، قرار است ۵۰ پاسگاه تحویل پلیس راه استانها شود و سایر پاسگاهها هم در آینده به پلیس راهور واگذار می‌شود.

وی در پایان به آمار تصادفات جاده‌ای در ۵ ماه گذشته اشاره کرد و گفت: طی این مدت، در مجموعه راههای کشور حدود ۲۰۰ نفر کمتر از مشابه سال گذشته در تصادفات جاده‌ای کشته شده‌اند.

همچنین حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی کل کشور نیز در این مراسم گفت: با اجرای این دو طرح، قدرت نظارت و کنترل پلیس بر تردد ناوگان خودرویی افزایش می‌یابد؛ ضمن اینکه هدف از اجرای طرح سپهتن و تیپ جدید پاسگاهها، ارتقاع ایمنی جاده‌ها و کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای است، همانطور که طی ۵ ماه گذشته هم، شاهد کاهش ۳ درصدی تلفات بوده‌ایم.

به گزارش مهر،وی ادامه داد: در راستای احداث پاسگاههای متحدالشکل در کشور، قرار است ۵۰ دستگاه از تیپ جدید در نقاط مختلف کشور تا پایان سال راه‌اندازی شود.

اشتری افزود: با استفاده از سامانه سپهتن، نظارت هوشمند بر تردد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای افزایش و ظرفیت نظارتی پلیس هم بهبود می‌یابد.
برچسب ها: جاده ، تردد ، حمل و نقل
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: