کد خبر: ۸۳۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - 05 October 2016
ایران به عنوان کشوری در حال توسعه، پس از برجام و باز شدن دروازه های تبادلات تجاری خود، توانست با قدرت با پیشرفته ترین کشور های دنیا بر سر میز مذاکره بنشیند.
روزنامه عصر اقتصاد در شماره چهارشنبه 14 مهر در سرمقاله ای به قلم مژده پورزکی نوشت: ایران به عنوان کشوری در حال توسعه، پس از برجام و باز شدن دروازه های تبادلات تجاری خود، توانست با قدرت با پیشرفته ترین کشور های دنیا بر سر میز مذاکره بنشیند.

در ادامه این مطلب می خوانیم: مذاکراتی که از سوی کشور های دیگر با رویکرد صادرات محصولات آن ها برگزار شد و خواستار مصرف گرا شدن ملت شریف ایران بودند. اما از همان ابتدا، ایران معادلات آنان را بر هم زد و توانست مسیر مذاکرات را در جهت سرمایه گذاری های مشترک تغییر دهد.

دولت و بخش خصوصی توانستند تشویق کشور ها به سرمایه گذاری را به عنوان هدفی مشترک برای مذاکرات خود برگزینند و در این مسیر موفق بودند.

اما همه آنچه که برای موفقیت در مذاکرات لازم است، علم اقتصادی و مهارت مذاکره نیست. ایران در حال توسعه ما نیازمند توسعه یافتگی از جهات مختلف است تا بتواند سرمایه گذاران خارجی را متقاعد کند.

به عنوان مثال، امنیت ایران در خاورمیانه که توسط سپاه و ارتش برقرار شده است، موجب علاقمندی هیات های خارجی به سرمایه گذاری در ایران شده است اما، مشکلات مالی، قوانین، فرهنگ، شهرداری، هتل سازی و ... نیز به برد ایران در مذاکرات تجاری کمک می کند و تاثیر آن، چنان است که اگر در هر کدام از عرصه ها، دچار ضعف باشیم، قدرت مذاکره کنندگان ایرانی در نشست های تجاری، زیر سوال می رود.

به قول معروف، یک دست صدا ندارد و برای رفع مشکلات اقتصادی نمی توان تنها به مقوله های اقتصادی اکتفا کرد. برای رسیدن به جایگاهی مناسب شأن و شخصیت ملت ایرانی، باید برنامه ریزی هایی جامع داشت که خوشبختانه یا متاسفانه با صرف هزینه هایی سنگین، برنامه های بسیاری در این زمینه نوشته شده است. حال وقت آن است که همتی همه جانبه در اجرای برنامه ها داشته باشیم.

وحدت در میان ملت ایران همواره یکی از بارزترین ویژگی های ملت ایران بوده است. مثال آن طرح حمایت از محصولات با کیفیت ایرانی است که با همت جامعه در حال پیش رفتن است. کافی است اولویت های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، آنچه که مورد نیاز عزم همگانی است برای مردم به روشنی تشریح شود تا دستور مقام معظم رهبری به اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی اجرایی شود.
*منبع: روزنامه عصر اقتصاد، 14 مهر 1395
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: