کد خبر: ۸۳۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - 05 October 2016
حسن روحانی، رئیس جمهور دیروز پایان عمر نظام سهمیه بندی بنزین و دونرخی بودن این فرآورده انرژی را رسما اعلام کرد و حالا وزارت نفت مکلف شده تا نسبت به جمع آوری کارت های توزیع سوخت بنزین اقدام کند. اقدامی که از نظر برخی کارشناسان و صاحب نظران به معنای پایان دوران شفافیت بنزینی است.
 روزنامه همشهری در شماره چهارشنبه 14 مهر به ابلاغیه رییس جمهوری درباره کارت سوخت اشاره کرد و نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهور دیروز پایان عمر نظام سهمیه بندی بنزین و دونرخی بودن این فرآورده انرژی را رسما اعلام کرد و حالا وزارت نفت مکلف شده تا نسبت به جمع آوری کارت های توزیع سوخت بنزین اقدام کند. اقدامی که از نظر برخی کارشناسان و صاحب نظران به معنای پایان دوران شفافیت بنزینی است.

این روزنامه با انتشار عنوان آشفتگی در بازار کالاهای اساسی، نوشت: با وجود وعده های مسئولان ستاد تنظیم بازار برای تثبیت یا کاهش قیمت شکر، گوشت قرمز، برنج و تثبیت قیمت مرغ، با فراررسیدن ماه محرم نیز آشفتگی بازار و کمبود عرضه این اقلام موجب تداوم سیر صعودی قیمت ها شده و خبری از تحقق وعده های وزارت جهادکشاورزی برای افزایش عرضه یا نظارت بر بازار برای مقابله با گرانی این اقلام نیست. واگذاری تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهادکشاورزی تکلیفی است که براساس قانون انتزاع « تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهادکشاورزی» از اردیبهشت ماه سال 92 اجرایی شد اما ابلاغ این قانون نیز پایانی بر نابسامانی و گرانی این اقلام در بازار نبود. روندی که از ابتدای سال 95نیز با نوسان قیمت گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ، شکر و واردات بی رویه و گرانی برنج تولید داخل و وارداتی در بازار تداوم یافت.

روزنامه همشهری با اشاره به عنوان امنیت، رکن اساسی پیشرفت کشور، آورد: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر روز گذشته به مناسبت روز نیروی انتظامی در دیدار فرماندهان و مسئولان این نیرو، «امنیت» را یکی از ارکان اساسی رشد و پیشرفت کشور خواندند و با تأکید بر نقش مهم نیروی انتظامی در برقراری امنیت خاطرنشان کردند: توانایی ها و آمادگی های نیروی انتظامی و عزم و ایمان کارکنان آن باید روز به روز ارتقاء پیدا کند. حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار، امنیت را به معنای «آرامش روانیِ فردی و آرامش عمومیِ اجتماعی» برشمردند و افزودند: در نبود امنیت، حتی با وجود توانایی و انگیزه در میان افراد یک جامعه، امکان فعالیتهای متنوع اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و خدماتی از بین می رود.

این روزنامه با انتخاب عنوان انتقاد درباره دولتی ها و بخش خصوصی اقتصاد از بدعهدی های برجامی، نوشت: هم وزیر اقتصاد، هم رئیس کل بانک مرکزی و البته رئیس اتاق تهران تأکید دارند که هنوز برخی تحریم ها و به طور خاص تحریم های علیه شبکه بانکی در عمل برطرف نشده است تا 2 عضو کابینه دولت و یک فعال بخش خصوصی بر موانع بانکی تاکید کرده باشند. آیا گره روابط بانکی ایران با بانک های بزرگ اروپایی با مذاکره مقامات آلمانی با همتایان آمریکایی شان باز خواهد شد؟ اوج انتقاد از بدعهدی آمریکا و کشورهای اروپایی طرف مذاکره هسته ای با ایران را دیروز ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی خطاب به معاون پارلمانی وزارت اقتصاد و انرژی آلمان اعلام و تأکید کرد: برجام پایان راه نیست و امیدواریم که به واسطه تفاهم شکل گرفته، زمینه همکاری میان شرکت ها و بانک های غربی و ایرانی فراهم شود.

تب جنگ و لرز هسته ای در روابط آمریکا و روسیه؛ عنوان دیگر روزنامه همشهری به شمار می رود، در این مطلب می خوانیم: ولادیمیر پوتین روز دوشنبه توافقنامه ای که 6 سال پیش با هدف «کاهش ذخایر پلوتونیوم» امضا شده بود را تعلیق کرد؛ توافقنامه ای که در آن زمان از آن به عنوان نشانه ای از تنش زدایی و افزایش همکاری میان آمریکا و روسیه به عنوان 2دشمن قدیمی یاد می شد. رئیس جمهور روسیه دلیل این اقدام را «تهدید ثبات استراتژیک از سوی آمریکا و رفتارهای غیردوستانه این کشور» عنوان کرده است. این اقدام ساعاتی پیش از آن صورت گرفت که آمریکا به طور یکجانبه مذاکرات در مورد جنگ سوریه را به حالت تعلیق در آورد.طی 2سال گذشته، سطح تنش میان 2ابرقدرت سابق به بالاترین حد خود طی سال های پس از جنگ سرد رسیده است. حمایت روسیه از جدایی طلبان اوکراین و سپس الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خود، تحریم های اقتصادی متعددی را برای مسکو به ارمغان آورد. اکنون پوتین برای از سرگیری اجرای توافق کاهش ذخایر پلوتونیوم، پیش شرط هایی را گذاشته که کاملا مرتبط با نقاط اختلاف میان دو طرف است.

این روزنامه همچنین در صفحه نخست عنوان های «40 درصد مجرمان دوباره به زندان برمی گردند»، «سزارین ایرانی ها؛ سه برابر بیشتر از سرانه دنیا»، «وظیفه اجتماعی مساجد؛ توجه به سبک زندگی»، «نظرسنجی یک میلیارد ریالی»، «چهار نسل میزبان یک هیئت»، «ثبت ملی کوچک ترین قوه خانه جهان» و «ماهی های هور از تشنگی می میرند» را برجسته کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: