کد خبر: ۸۳۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - 02 October 2016
توسعه همکاری های ایران و عمان در حوزه صنایع کوچک در آخرین روزهای تابستان امسال گرمای دیگری به خود گرفت.
 روزنامه صمت در صفحه صنعت گزارشی را درباره افزایش تعامل و همکاری های تجاری ایران و عمان منتشر کرد که در بخشی از آن آمده است: توسعه همکاری های ایران و عمان در حوزه صنایع کوچک در آخرین روزهای تابستان امسال گرمای دیگری به خود گرفت.

در این گزارش که در شماره یکشنبه 11 مهر 1395 هجری خورشیدی به قلم زینب عبدی منتشر شد، می خوانیم: تا جایی که بیش از 40 واحد صنعتی کوچک ایران در دو نمایشگاه غذا و نمایشگاه دارویی و سلامت حضور یافته و به ارائه محصولات و خدمات پرداخته اند

اما از آنجا که بخش خصوصی کشور عمان در توسعه زیرساخت های تجاری توانسته موفق عمل کند، مسئولان صنایع کوچک ایران تلاش می کنند با معرفی این ظرفیت ها به صاحبان صنایع کوچک ایران امکان همکاری مشترک بین کنسرسیوم های صادراتی دو کشور را در حوزه عرضه تولیدات صنعتی ایران فراهم کنند. این در حالی است که پیش از این گروهی از صاحبان صنایع کوچک ایران با همکاری سازمان توسعه تجارت و سازمان صنایع کوچک ایران به عمان اعزام شده و با ظرفیت های تجاری و صادراتی این کشور آشنا شدند. 

همچنین در پایان شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های ایران و عمان به ریاست مهندس محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت 5 تفاهمنامه همکاری مشترک در بخش های استاندارد، بیمه، سرمایه گذاری و توسعه صادرات و ورزش امضا شد که در حاشیه آن، نعمت زاده خواستار تهیه نقشه راه 5ساله دو کشور تا 6 ماه آینده شد و مسعود بن علی السنیدی، وزیر صنعت و تجارت عمان خواستار ایجاد دفتری در ایران برای تسهیل در روابط بانکی شد. بنابراین با توجه به اهمیت برقراری و توسعه روابط بانکی و بیمه ای برای توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی، سرمایه گذاری در بخش های لجستیکی بندر چابهار و بندر عباس می تواند چشم انداز مثبتی از همکاری های متقابل باشد.

** حضور صنایع کوچک ایران در نمایشگاه عمان
غلامرضا سلیمانی، معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در گفت وگو با صمت به وجود کمیسیون مشترک ایران و عمان در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عمان اشاره کرد و افزود: این کمیسیون به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت توافق های همکاری بین ایران و عمان را امضا کرد که توسعه همکاری مشترک در حوزه صنایع کوچک می تواند در زمینه این توافق ها بین ایران و عمان انجام شود. سلیمانی همچنین افزود: در اواخر شهریور امسال در کشور عمان نمایشگاه غذا، گردشگری، دارویی و سلامت برگزار شد و حدود 40 واحد صنعتی کوچک از ایران در دو نمایشگاه غذا و دارویی و سلامت کشور عمان حضور یافته و غرفه برپا کرده اند.

 وی ادامه داد: به همین بهانه هیات تجاری شامل مدیران واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی از ایران به کشور عمان اعزام شد. این هیات با همکاری سازمان توسعه تجارت و سازمان صنایع کوچک ایران از مناطق صنعتی، مناطق تجاری و آزاد کشور عمان بازدید کردند تا از فرصت ها و مزیت های همکاری مشترک با فعالان اقتصادی و صنعتی این کشور آشنا شوند. معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران تصریح کرد: عمان برای صادرات کالای ایرانی به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، افریقا و دریچه ای برای ورود به بازارهای اروپایی با استفاده از روابط تجاری کشور عمان، ظرفیت های مناسبی دارد. به گفته سلیمانی، عمان زیرساخت های تجاری مناسبی دارد که بخش خصوصی سرمایه گذاری مناسبی در این زمینه انجام داده و می توان کنسرسیوم های صادراتی صنایع کوچک ایران را برای استفاده از این مزیت ها ترغیب کرد. 

قرار شد تا مراکز فروش کالای ایرانی ایجاد و عرضه کالاهای ایرانی این کنسرسیوم ها در بازار عمان فراهم شود. سلیمانی افزود: بحث همکاری بین صنایع کوچک ایران و عمان در این سفر مطرح شد که برمبنای آن گروه هایی متشکل از ده نماینده واحدهای صنعتی کوچک عمان به ایران سفر کرده و بتوانند شرکای خود را از صنایع کوچک ایران انتخاب کنند. معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران تاکید کرد: با توجه به اینکه ایران و عمان از گذشته نیز همکاری های مشترک داشته اند امضای توافق های اخیر می تواند زمینه ساز سرعت در انجام همکاری های صنایع کوچک دو کشور باشد. سلیمانی یادآوری کرد: مبادله تجربه ها و آشنایی با طرف های تجاری، ملاقات با مسئولان ارشد دولتی، بررسی راهکارهای توسعه تبادلات تجاری بین دو کشور، مذاکرات رودرروی فعالان بخش خصوصی، بررسی ظرفیت های بازار و آشنایی با قوانین و مقررات کشور هدف، بازدید از مراکز تجاری و صنعتی و درنهایت بازدید از نمایشگاه های همزمان و ارزیابی رقبای حاضر در این نمایشگاه ها ازجمله برنامه های اعزام هیات ایرانی در سفر به عمان بود. 

به گزارش صمت تاکید بر افزایش حجم مبادلات میان ایران و عمان به 55میلیارد دلار در سال 2020میلادی در همایش همکاری های تجاری و نشست بازرگانان ایران و عمان در حالی مطرح شد که صادرات ایران به عمان در 4ماه نخست امسال 161 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده است اما برای رسیدن به این هدف باید مناسبات دو طرف بیش از پیش توسعه یابد چرا که مبادلات تجاری دو کشور هم اکنون در سطح مناسبی نیست. هم اکنون با وجود دو پرواز بین ایران و عمان از نظر رفت وآمد و صدور گذرنامه امکانات مناسبی برای صاحبان صنایع کوچک ایران فراهم شده است.
*منبع: روزنامه صمت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: