کد خبر: ۸۲۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - 20 September 2016
ساختمان صنعتی است که 75 درصد از مشاغل کشور با آن در ارتباطند و هرنوع تحول و رفع مشکل در این صنعت به نفع تمام مشاغل کشور است.
ساختمان صنعتی است که 75 درصد از مشاغل کشور با آن در ارتباطند و هرنوع تحول و رفع مشکل در این صنعت به نفع تمام مشاغل کشور است.

محمدرضا زهره وندی نائب رئیس سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی ایران در گفت و گو با سایت خبری اتاق تهران گفت: صنعت سیمان از صنایع مرتبط با صنعت ساختمان است و به گفته فعالان این صنعت، وضعیت مناسبی ندارد. صادرات سیمان ایران ضعیف شده است. مصرف داخلی سیمان در دوره ساخت مسکن مهر افزایش یافته بود که در حال حاضر این پروژه به قوت گذشته نیست و به دلیل مشکلات داخلی عراق صادرات ما به این کشور کاهش یافته است. دولت عراق با وضع تعرفه برای واردات سیمان از ایران برای حمایت از سیمان تولید داخل، صادرات ایران به این کشور را محدود کرده است و از سوی دیگر واردات سیمان از ترکیه به عراق برای این کشور راحت تر است. صادرات سیمان ایران به کشورهای آسیای میانه در حال حاضر با ظرفیت محدود دنبال می شود و این ظرفیت در مورد کشورهای حاشیه خلیج فارس با توجه به احداث یک کارخانه سیمان بزرگ در این منطقه کمتر شده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین مشکلات ایران در مورد کارخانه های سیمان و فولاد احداث کارخانه های دستوری است گفت: بسیاری از کارخانجات سیمان و فولاد در سفرهای استانی دولتمردان و با مصوبه دولت بدون در نظر گرفتن شرایط منطقه احداث شده است. باتوجه به این مشکلات دولت برنامه دارد میزان تولید سیمان را افزایش دهد. از سوی دیگر در صنعت سیمان هم مثل دیگر صنایع به تورم نیروی کار دچار هستیم و باتوجه به وضعیت بیکاری در ایران امکان تعدیل نیرو برای صنایع وجود ندارد. در شرایطی که یک کارخانه در کشور های توسعه یافته با 100 پرسنل کار می کند، در ایران و در کارخانه مشابه 600 پرسنل فعالیت می کنند. این مسئله در صنعت سیمان پررنگ است.

زهره وندی ادامه داد: مشکل عدم احداث کارخانه با توجه به ظرفیت های منطقه و نیازهای صنعت در صنایع فولاد هم وجود دارد. کارخانجات فولاد ایران در مناطق مناسبی احداث نشدند وحتی کارخانه ای مثل فولاد مبارکه در حال حاضر از نظر تامین آب در تنگناست. از سوی دیگر قیمت فروش فولاد در ایران به مصرف کننده داخلی 400 دلار است درحالیکه فولاد ایران با قیمت زیر 300 دلار صادر می شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه ساختمان سازی در ایران صنعتی نشده است گفت: در شرایطی که برای ساخت یک مجتمع در ایران یک بازه زمانی 2 ساله در نظر گرفته می شود، همان مجتمع در شش یا هفت ماه در کشورهای دیگر ساخته می شود. صنعت ساختمان در ایران به مشکلاتی از این دست دچار است که به طور غیرمستقیم دیگر بخش های اقتصاد را تحت تاثیر قرار می دهد. ساختمان صنعتی است که 75 درصد از کل مشاغل با آن در ارتباط هستند و هر نوع تحول و رفع مشکل در این صنعت به نفع تمام مشاغل کشور است.
برچسب ها: صنعت سیمان ، صنعت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: