کد خبر: ۸۲۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - 19 September 2016
آمریکای جنوبی یکی از حوزه هایی است که این روزها مقصد دیپلمات های ایرانی شده است. دیپلماسی فعال ایران از سفر دوره ای ظریف به این منطقه و دیدار با مقامات این کشورها آغاز شد و تا سفر فعلی روحانی ادامه یافته است.
روزنامه مردم سالاری در صفحه سیاسی نوشت: آمریکای جنوبی یکی از حوزه هایی است که این روزها مقصد دیپلمات های ایرانی شده است. دیپلماسی فعال ایران از سفر دوره ای ظریف به این منطقه و دیدار با مقامات این کشورها آغاز شد و تا سفر فعلی روحانی ادامه یافته است.

در این گزارش که در شماره دوشنبه 29 شهریور 1395 خورشیدی منتشر شد، می خوانیم: دستگاه دیپلماسی با فارغ شدن از مذاکرات هسته ای، به سمت توسعه روابط با سایر کشورها متمایل شد. آمریکای جنوبی یکی از حوزه هایی است که این روزها مقصد دیپلمات های ایرانی شده است.

دیپلماسی فعال ایران از سفر دوره ای ظریف به این منطقه و دیدار با مقامات این کشورها آغاز شد و تا سفر فعلی روحانی ادامه یافته است. کشورهای آمریکای لاتین علاوه بر اهمیت اقتصادی، از نظر سیاسی نیز حائز اهمیت است، تا جایی که گسترش روابط ایران با کشورهای این حوزه نگرانی آمریکا را به دنبال داشته است.

در راستای گسترش روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین، حسن روحانی روز گذشته به دعوت رسمی همتای کوبایی خود به هاوانا رفت تا سومین رییس جمهوری ایران باشد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به این کشور آمریکای لاتین سفر می کند.

حسن روحانی در جریان سفر دو روزه خود به کوبا با رائول کاسترو، رییس جمهور این کشور در ارتباط با مسائل دو جانبه، منطقه ای و بین المللی رایزنی و گفت وگو می کند. پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور چند روز پیش از انجام این سفر اعلام کرده بود، دیدار و گفت وگو با فیدل کاسترو رهبر 90 ساله انقلاب کوبا، رائول کاسترو رییس جمهور این کشور، مذاکرات هیات های عالی رتبه دو کشور و امضای اسناد متعدد همکاری از اصلی ترین برنامه های پیش بینی شده برای رییس جمهور در جریان سفر به کوباست.

اولین سفر روحانی به کوبا و منطقه آمریکای لاتین در حالی صورت می گیرد که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در 31 مرداد ماه به هاوانا سفر کرد و یکم شهریورماه نیز با مقامات این کشور انقلابی دیدار و رایزنی کرد.

وزیر خارجه کشورمان در جریان سفر به هاوانا در فرودگاه این شهر مورد استقبال معاون وزیر خارجه کوبا و کامبیز شیخ حسنی، سفیر ایران در هاوانا قرار گرفت.ظریف که به منظور انجام سفری منطقه ای و ملاقات با مقامات شش کشور به آمریکای لاتین سفر کرده بود به خبرنگاران گفت که «روابط ایران و کوبا در ابعاد سیاسی و اقتصادی حسنه است و تهران و هاوانا در زمینه علمی و فن آوری نیز دارای روابط خوبی هستند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور در جریان این سفر در محل یادبود «خوزه مارتی» رهبر جنبش استقلال کوبا حضور پیدا کرد و با اهدای تاج گل به وی ادای احترام کرد. او در دفتر یادبود این قهرمان کوبایی نوشت «اطمینان دارم که روح انقلابی خوزه مارتی در فرمانده فیدل، دولت و مردم کوبا پایدار است».

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در جریان سفر دو روزه خود به هاوانا با وزیر تجارت خارجی کوبا نیز در خصوص تقویت همکاری های تجاری میان دو کشور به خصوص در حوزه انرژی، نانو و بیوتکنولوژی، بهداشت و درمان و همکاری های بانکی مذاکره کرد. ظریف که به همراه یک هیات اقتصادی 80 نفره به کوبا سفر کرده بود در ادامه سفر خود در مراسم افتتاحیه اولین نشست تجاری مشترک ایران و کوبا حضور پیدا کرد و در ادامه این نشست تفاهم نامه همکاری بین اتاق های بازرگانی ایران و کوبا به امضا رسید.

وزیر امور خارجه هم چنین با حضور در محل وزارت خارجه کوبا با همتای کوبایی خود دیدار کرد. دو دیپلمات ایرانی و کوبایی تاکید کردند، روابط سیاسی دو کشور در سطح بسیار عالی قرار دارد و در عرصه بین المللی و دوجانبه مناسبات خوبی بین دو کشور وجود دارد.

ظریف هم چنین با ریکاردو کابریساس، معاون رییس جمهور و وزیر اقتصاد این کشور که در اواخر مردادماه نیز به تهران سفر کرده بود در خصوص توسعه روابط دو جانبه به ویژه در حوزه های انرژی، بهداشت و درمان، همکاری های بانکی گفت وگو کرد و بر سر برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در آینده تبادل نظر کردند.دیدار دو ساعته با رائول کاسترو، رییس جمهور کوبا آخرین برنامه این دیپلمات ایرانی در جریان سفر به کوبا بود.

**دیپلماسی فعال در ونزوئلا
حسن روحانی عصر شنبه به وقت محلی و در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو غیر متعهدها با مقامات کشورهای عضو جنبش دیدار کرد. اولین دیدار روحانی با رئیس جمهور ونزوئلا بود، روحانی در این دیدار تاکید کرد: باید سطح همکاری های اقتصادی ایران و ونزوئلا نیز همپا با سطح روابط دو کشور در دیگر حوزه ها گسترش و تعمیق یابد.

روحانی همچنین در دیدار با رئیس جمهور هند با اشاره به توافقات گسترده میان دو کشور در جریان سفر اخیر نخست وزیر هند به تهران اشاره کرد و گفت: اجرای سریعتر این توافقات بویژه در ارتباط با تقویت همکاری های بانکی، ریلی و توسعه بندر چابهار می تواند شتابی بیشتر به روابط مشترک بدهد.

حسن روحانی همچنین در دیدار مطان العامره وزیر خارجه الجزایر گفت: ایران و الجزایر همواره در روزهای سخت در کنار یکدیگر بوده اند و امروز بویژه بعد از رفع تحریم های ظالمانه شرایط برای ایجاد شتاب در توسعه روابط دو کشور مخصوصاً در زمینه اقتصادی فراهم است که باید از آن استفاده کرد.
رییس جمهوری اظهار امیدواری کرد حرکت جدیدی در روابط اقتصادی دو کشور به نفع دو ملت آغاز شود. رئیس جمهور همچنین در دیدار «اوو مورالس» با تاکید بر آمادگی ایران اسلامی برای کمک به پیشبرد طرحهای توسعه ای در بولیوی، گفت: علاوه بر بخش های دولتی، بخش های خصوصی دو کشور باید برای سرمایه گذاری و همکاری مشترک تشویق شوند و تقویت همکاری های بانکی می تواند تحرکی در این روند ایجاد کند.
حسن روحانی همچنین با ابراز خرسندی از روابط رو به گسترش ایران و اکوادور گفت: پیوند های عمیق دو ملت و دو دولت و اهداف مشترک آنها در کنار اشتراک نظر فراوان دو کشور در مسایل بین المللی و منطقه ای ، ایجاب می کند که در همه حوزه ها روابط خود را بیش از پیش توسعه دهیم.
روحانی توسعه همکاری های بانکی میان دو کشور را ضروری برشمرد و اظهارداشت: برای ایجاد تحرک در روابط دو کشور بویژه در بخش های خصوصی ، توسعه همکاری های بانکی اهمیت بسزایی دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: