کد خبر: ۸۱۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - 17 September 2016
رهبران 27کشور عضو اتحادیه اروپا منهای بریتانیا در براتیسلاوای اسلواکی گرد هم آمدند تا بتوانند دوباره هدف مشترک خود از ایجاد اتحادیه اروپا را بازیابی کنند و در مورد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به بحث و بررسی بپردازند.
 روزنامه اعتماد در صفحه جهان نوشت: رهبران 27کشور عضو اتحادیه اروپا منهای بریتانیا در براتیسلاوای اسلواکی گرد هم آمدند تا بتوانند دوباره هدف مشترک خود از ایجاد اتحادیه اروپا را بازیابی کنند و در مورد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به بحث و بررسی بپردازند.

در این گزارش که در شماره شنبه 27 شهریور 1395 خورشیدی منتشر شد، می خوانیم: همچنین رهبران این اتحادیه طبق برنامه در خصوص بحران مهاجرت و همچنین مشکلات اقتصادی اتحادیه اروپا به بحث و تبادل نظر پرداختند.

اگرچه این نشست بدون حضور ترزا می، نخست وزیر بریتانیا برگزار شده است اما بسیاری به این امید به براتیسلاوا آمدند که رهبران اتحادیه به نقشه راه جدیدی برای اروپا دست پیدا کنند، تا اتحادیه از شوک به وجود آمده از رفراندوم بریتانیا به طور کامل خارج شود و برنامه های خود را بدون بریتانیا به پیش ببرد.

رابرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی که میزبانی این نشست را برعهده دارد در حاشیه آن به خبرنگاران گفت: ما می خواهیم وحدت را نشان دهیم و این یک پروژه منحصر به فرد است و ما نیاز به ادامه آن داریم.

فرانسه و آلمان کشورهای محرک اتحادیه اروپا از زمان آغاز روند این اتحادیه در حدود نیم قرن پیش با یکدیگر در حال همکاری هستند و به شدت تلاش کردند تا این اتحادیه را در ریل خود نگه دارند و حتی ماه گذشته سران این دو کشور به ایتالیا و در کنار نماد موسس اتحادیه اروپا رفتند تا نشان دهند به آرمان های تاسیس این اتحادیه کماکان پایبند هستند.

با این وجود هرچند نشست روز گذشته بدون حضور بریتانیا برگزار شد، اما آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در این نشست تاکید کرد که ما در یک وضعیت بحرانی به سر می بریم. 

وی تاکید کرد که من امیدوارم که براتیسلاوا مخفف این واقعیت است که ما می خواهیم باهم کار کنیم و می خواهیم مشکلات اروپا حل شود. مرکل در ادامه در خصوص برنامه ریزی ها در خصوص اقتصاد اتحادیه اروپا نیز گفت: ما باید از طریق اقداماتی که ما را بهتر نشان دهد وارد عمل شویم.
فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه نیز گفت: نقشه راه براتیسلاوا در راستای کمک به بازگرداندن اعتماد به شهروندان در پروژه اروپای متحد است.

اولاند برنامه آینده اروپا را به سه بخش تقسیم و عنوان کرد: بخش اول برنامه ها حفاظت از امنیت اروپا، بخش دوم آماده سازی برای آینده اروپا که ما را قادر می سازد تا بتوانیم یک قدرت بزرگ در مقیاس جهانی از نظر اقتصاد و ایجاد اشتغال شویم و در بخش آخر امید به جوانان است.

چند هفته پیش از اجلاس سران براتیسلاوا رهبران برخی کشورهای اتحادیه اروپا جلسات منطقه را با رهبران اروپا به صورت محدود برگزار کردند تا بتوانند به نگاهی مشترک در آینده اجرای برنامه های اتحادیه دست پیدا کنند، به خصوص بحث پناهندگان که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که بحث پناهندگان تبدیل به محل اختلاف اصلی میان کشورهای اتحادیه اروپا شده است. 

کشورهای شرق اتحادیه از جمله مجارستان، اسلواکی، جمهوری چک و تعداد دیگری از کشورها با راه حل های پیشنهادی از سوی بروکسل مخالف هستند و عملابا برخی کشورهای دیگر وارد یک درگیری جدی شده اند به گونه ای که لوکزامبورگ از اعضای اتحادیه خواسته بود مجارستان را به دلیل نوع برخورد و رفتار با پناهجویان از عضویت در اتحادیه تعلیق یا اخراج کنند.

علاوه بر این موضوع مشکلات اقتصادی نیز دامن اتحادیه اروپا را گرفته است. جای یونان در یورو واحد پولی اتحادیه اروپا زیر سوال رفته است و یک شکاف عمیق بین کشورهای طرفدار ریاضت اقتصادی به رهبری آلمان و کشورهایی با تفکر دولت رفاهی به وجود آمده است.

با این حال مارک روته، نخست وزیر هلند اصرار دارد که همواره این نزاع ها وجود داشته است. وی افزود من به عنوان رهبر یک کشور موسس اتحادیه اروپامی دانم که تفاوت در تمام دوران وجود داشته حتی در دوره ای که اتحادیه کار خود را با شش کشور آغاز کرد نیز این مشکلات وجود داشت. ولی ما باید مطمئن شویم که می توانیم به راه حلی مناسب دست پیدا کنیم.

دونالد توسک، رییس شورای اروپا از اعضای اتحادیه اروپا خواسته است که بی رحمانه و صادقانه به دنبال رفع مشکلات این اتحادیه باشند. توسک، با تایید این مساله که اتحادیه اروپا دچار بحران است، گفت: «ما باید کاملا در اینجا، در براتیسلاوا اطمینان پیدا کنیم که بعد از این نشست، شهروندان ما در اروپا درس های لازم را از تجربه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا آموخته اند و ما قادر هستیم که ثبات و امنیت را حاکم کنیم.

دیپلمات های نزدیک به دونالد توسک امیدوارند که کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به تقویت مرزهای اتحادیه اروپا را قانع کنیم. یکی از این موارد ارسال 200 نیروی کمکی اضافه به همراه 50 خودرو برای محافظت از مرزهای بلغارستان است.

گفتنی است سال آینده در کشورهای قدرتمند اتحادیه اروپا، یعنی آلمان، فرانسه و هلند انتخابات سراسری برگزار می شود و رهبران این سه کشور علاوه بر اینکه به دنبال قدرتمندتر کردن اتحادیه اروپا هستند، نگران آرای شهروندان خود در این انتخابات هم هستند. نظرسنجی های قبل از انتخابات نشان می دهند که بسیاری از شهروندان آلمان و فرانسه خواهان فاصله گرفتن از اتحادیه اروپا هستند.

با این وجود این روزها هر تصمیمی در اتحادیه اروپا اتخاذ شود، شاید با توجه به تغییر رهبران اصلی اتحادیه اروپا در سال آینده تمام آن را تحت تاثیر قرار دهد. اندرو داف، عضو سابق پارلمان اروپا می گوید: رهبران آلمان، فرانسه و هلند به شدت تحت تاثیر احزاب پوپولیست در انتخابات ملی سال آینده خود هستند. ایتالیا و اسپانیا نیز بیشتر به سمت سیاست های ملی سوق پیدا کرده اند.

اکنون 27 عضو با چند استثنا اکثرا ضعیف هستند. هرکسی اگر بخواهد دنبال طرحی بزرگ برای آینده اتحادیه اروپا در نشست اسلواکی باشد نا امید خواهد شد. زیرا امیدی برای یک جهش بزرگ روبه جلو برای اتحادیه اروپا در نشست براتیسلاوا نیست. شاید صحبت از تغییر معاهده یا اصلاحات عمده نهادی اتحادیه اروپا وقتی دیگر مطرح شود.
*منبع: روزنامه اعتماد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: