کد خبر: ۸۱۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - 13 September 2016
معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه امسال به منظور افزایش ظرفیت مرز مهران با توافق طرف عراقی قرار است از یک مرز کمکی استفاده شود، گفت: مرز سومار- مندلی در غرب مرز مدنظر ماست که در صورت تکمیل زیرساخت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه امسال به منظور افزایش ظرفیت مرز مهران با توافق طرف عراقی قرار است از یک مرز کمکی استفاده شود، گفت: مرز سومار- مندلی در غرب مرز مدنظر ماست که در صورت تکمیل زیرساخت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش آنا، حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با موضوع آخرین برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته برای برگزاری مراسم اربعین حسینی با بیان اینکه بعد از پایان مراسم اربعین سال گذشته جلسات متعددی را در عراق و ایران برگزار کردیم، اظهار کرد: در این جلسات مجموعه اشکالات و نقدهایی که در برنامه سال گذشته وجود داشت را احصاء و برای رفع آنها برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار دادیم.

وی با بیان اینکه در این زمینه 14 جلسه در ستاد مرکزی و 53 جلسه در کمیته‌ها برگزار شد، افزود: در این جلسات مقرر شد تا در ساختار اداری و امنیتی مراسم اربعین اصلاحاتی انجام شود. همچنین یک کمیته زیرساخت مستقر شد تا مسائل مربوط به زیرساخت‌های برگزاری مراسم اربعین از جمله جاده‌ها و وسایل ترابری مورد بررسی قرار گیرد. همچنین کمیته دیگری به منظور ارائه خدمات بهداشتی تشکیل شد تا پاکسازی محیط از مرز ایران و عراق را به عهده داشته باشد. البته طی این جلسات مقرر شد تا کمیته اعزام از کمیته اسکان و تغذیه جدا شود. همچنین در این جلسات مقرر شد تا ستادهای استانی را تقویت کنیم. به همین منظور امروز قرار است جلسه‌ای با استانداران برگزار شود تا آمایش استان‌ها در داخل و خارج عراق را مورد بازبینی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه خروج از مرز امر مهمی است و بیشتر فشارها برای خروج و ورود به مرز در داخل مرز مهران وجود دارد، اضافه کرد: امسال برای کاهش فشارها بر مرز مهران با کشور عراق به یک توافق اولیه رسیدیم تا در منطقه غرب یک مرز کمکی ایجاد کنیم تا فشار کمتری به مرز مهران وارد شود. البته پیشنهاد ما این است که زائران برای خروج از مرز از شلمچه و چزابه استفاده کنند.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه مرز سومار- مندلی مرز مورد توافق بین ایران و عراق برای تقویت مرز مهران است، توضیح داد: البته استفاده از این مرز به زیرساخت‌هایی نیاز دارد که قرار است امروز و فردا جلسات ویژه‌ای برای این موضوع برگزار شود.

تسهیلات ورود به عراق برای اتباع مجاز در ایران
ذوالفقاری با بیان اینکه یکی از مشکلات در سال‌های گذشته ورود اتباع خارجی به مرز عراق از طرف ایران بوده است، گفت: مدارک این افراد مورد قبول کشور عراق نبوده و برای آنها ویزا صادر نمی‌شد و این موضوع دلیلی بود تا آنها به صورت غیرمجاز وارد عراق شوند. امسال و براساس توافقات صورت گرفته با طرف عراقی، قرار شد تا اتباع خارجی که در ایران به صورت مجاز اقامت دارند بتوانند از کشور عراق ویزا دریافت کنند و در واقع اتباع مجاز در کشور با مدرک قانونی می‌توانند درخواست ویزا کنند.

ارائه ویزا در 4 نقطه از کشور
وی با بیان اینکه قرار شده بود تا دفاتر صدور ویزا در ایران باشد، اما این موضوع با اندکی تاخیر تحقق پیدا کرد، گفت:اکنون در 4 نقطه از کشور برای زائران ویزا صادر می‌شود، البته ابتدا باید زائران در سایت سما که زیر نظر حج و زیارت است، ثبت‌نام کنند. سپس می‌توانند اقدامات برای دریافت ویزا را در سفارت عراق، کنسولگری خراسان رضوی، کرمانشاه و خوزستان به پایان برسانند. همچنین مقرر شد تا با حضور طرف عراقی از 10 تا 15 مهرماه در 12 نقطه دیگر کشور کار صدور ویزا تسهیل شود.

زائران عتبات بیمه می‌شوند
معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور بحث بیمه زائران را یکی دیگر از مشکلات در سال گذشته خواند و ادامه داد: در زمینه بیمه افرادی که به عتبات رفته بودند با مشکلاتی روبه‌رو بودیم و تعدادی از افرادی که در مراسم عتبات سال گذشته دچار سانحه شده بودند، توانستیم از طرف بیمه برای‌شان پول دریافت کنیم. اما این بحث مشکل جدی بود و باید برای آن فکر اساسی می‌کردیم، به همین منظور با چند شرکت بیمه وارد مذاکره شدیم و در نهایت آن شرکتی که بیشترین خدمات، با پایین‌ترین قیمت را ارائه می‌داد مورد توافق قرار گرفت تا کارهای بیمه زائران را به عتبات انجام دهد.
وی ادامه داد: بر این اساس اگر کسی در حین سفر بر اثر حادثه‌ای فوت کند، بیمه کامل؛ برای خدمات بیمارستانی تا سقف 15 میلیون تومان و به منظور خدمات سرپایی تا سقف یک‌میلیون تومان از طرف بیمه به او تعلق می‌گیرد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی درخصوص نرخ بیمه توضیح داد: افراد که قصد دارند به عتبات سفر کنند با مبلغ 25هزار تومان می‌توانند خود را بیمه کنند و با توجه به استقرار مراکز بیمه در بیمارستان‌ها و قرارگاه‌ها می‌توانند از تسهیلات بیمه خود استفاده کنند.

ذوالفقاری با اشاره به میزان هزینه دریافت ویزا عنوان کرد: ما تلاش کردیم تا میزان صدور هزینه ویزا را کاهش دهیم، اما طرف عراقی همچون تمامی سال هزینه 40 دلاری را برای این ایام در نظر گرفت.
به گفته معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور، مدت اعتبار این ویزاها 20 روز است و زائرین می‌توانند از ابتدا تا پایان سفر از ویزای دریافتی خود استفاده کنند.

وی در ادامه توضیح داد: یکی از مشکلاتی که در سال گذشته با آن مواجه بودیم، درخصوص افرادی بود که به صورت گروهی برای آنها ویزا صادر کرده بودند. اگر این افراد به صورت همزمان وارد مرز نمی‌شدند به مشکل برمی‌خوردند، به همین دلیل امسال مقرر شد تا برای کسانی که به صورت گروهی ویزا صادر می‌شود یک برگه جدا همراه با هولوگرام در نظر گرفته شود تا برای ورود به مرز دچار مشکل نشوند.

وی به زائران توصیه کرد که به صورت کاروانی یا شبه‌کاروانی به عتبات سفر کنند و ادامه داد: کسانی که به صورت انفرادی به عتبات می‌روند با مشکلات جدی و امنیتی روبه‌رو می‌شوند. امسال قرار شد بین پلیس ایران و عراق لینک برقرار شود تا زمانی که فرد ایرانی از مرز عبور می‌کند و اسم او در سیستم پلیس ایران ثبت می‌شود، این موضوع به پلیس عراق هم اعلام شود تا در مسیر رفت و برگشت با مشکلی روبه‌رو نباشیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: