کد خبر: ۸۱۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - 13 September 2016
«انتخابات ریاست جمهوری امریکا روز به روز وضعیت پیچیده تری را به خود می گیرد؛ به گونه ای که سرعت تحولات در این باره هر روز بیشتر می شود و اتفاقات بیشتر و مهم تری رخ می دهد.»
 «انتخابات ریاست جمهوری امریکا روز به روز وضعیت پیچیده تری را به خود می گیرد؛ به گونه ای که سرعت تحولات در این باره هر روز بیشتر می شود و اتفاقات بیشتر و مهم تری رخ می دهد.» این مطلب سرآغاز یادداشتی در روزنامه اعتماد است.

در ادامه این یادداشت که در شماره سه شنبه 23 شهریور به قلم امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل امریکا انتشار یافت، می خوانیم: یکی از مهم ترین تحولاتی که طی روزهای گذشته، انتخابات ریاست جمهوری امریکا را تحت الشعاع خود قرار داده و بخش اعظمی از اخبار رسانه ها را به خود اختصاص داده است، ابهام در وضعیت سلامتی هیلاری کلینتون است. از مدت ها پیش در رابطه با وضعیت سلامتی هیلاری کلینتون حرف و حدیث های بسیاری وجود داشت. او از دو سال پیش، اقداماتی را برای به دست آوردن حمایت حزب دموکرات برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آغاز کرد. 

همین مسائل موجب شده است تا کلینتون بیش از هر زمان دیگری در کانون توجه رسانه ها و در معرض شایعات گوناگون باشد. او در این مدت، سخنرانی های بسیاری انجام داده که در برخی از آنها سرفه های متمادی داشته و در برخی از مواقع در سخنرانی هایش احساس ضعف و بی حالی از خویش نشان داده است. این وضعیت در روزهای اخیر تشدید یافته و همین موجب شده است تا بسیاری معتقد باشند که کلینتون از وضعیت جسمانی مناسبی برخوردار نیست و ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، رقیب جمهوریخواه او نیز ستاد کلینتون را به پنهان کاری در پرونده پزشکی نامزد دموکرات ها متهم کند. در این بحبوحه، اتفاق رخ داده برای کلینتون در سالگرد حادثه 11 سپتامبر موجب شد تا بیماری نامزد دموکرات ها از مرحله پنهانی و شایعات خارج و علنی شود. 

پس از این حادثه، ستاد انتخاباتی حزب دموکرات مجبور شد اعلام کند هیلاری کلینتون طی روزهای گذشته به بیماری ذات الریه مبتلا شده و همین مساله موجب شده تا او آب بدنش را از دست بدهد و گرمای نیویورک در سالگرد حادثه 11 سپتامبر موجب گرمازدگی وی شده است. از سوی دیگر، سران حزب دموکرات تلاش می کنند تا وضعیت کنونی کلینتون را عادی جلوه داده تا اینگونه لطمه ای به فرآیندهای انتخاباتی وارد نشود. 

با این حال، رسانه های محافظه کار با رخ دادن حادثه روز یکشنبه، بر موج حملات شان نسبت به کلینتون افزوده اند و سوالات بیشتری را نسبت به وضعیت سلامتی او مطرح می کنند. حتی آنها پا را نسبت به وضعیت سلامتی کلینتون فراتر نهاده اند و برخی از آنها از احتمال مرگ وی طی کمتر از دو سال آینده سخن گفته اند و در حال القای این تصور هستند که در صورتی که هیلاری کلینتون عهده دار سمت ریاست جمهوری شود،

او نمی تواند دوره چهار ساله ریاست جمهوری را به پایان برساند. 
در واقع، رسانه های محافظه کار نزدیک به جمهوریخواهان درصدد هستند تا با به چالش کشاندن کلینتون، او را از گردانه رقابت های انتخاباتی خارج کنند. طبیعی است در چنین شرایطی، طرح وضعیت سلامتی کلینتون به ابهامات موجود بر صحنه انتخابات ریاست جمهوری امریکا افزوده است. طبیعی است کسی که دچار بیمارهای صعب العلاج باشد یا وضعیت بیماری او اینگونه باشد که این مساله، بر وظایف ریاست جمهوری تاثیر بگذارد، قطعا نمی تواند از حمایت گسترده افکار عمومی برخوردار باشد. رای دهندگان امریکایی به ویژه کسانی که از تعلقات حزبی نیز برخوردار نیستند، در چنین شرایطی به فردی تمایل پیدا خواهند کرد که از سلامت بهتر و بیشتری برخوردار باشد؛ حتی اگر این فرد، کسی همانند دونالد ترامپ باشد که رفتار و گفتار معقولانه ای از خویش در این مدت نشان نداده است و شاید به همین خاطر باشد که ستاد کلینتون همواره درصدد بوده است تا پرونده پزشکی او را مخفی نگه دارد. جمهوریخواهان و رسانه های وابسته و نزدیک به آنها نیز با علم به این مساله درصدد هستند تا از این مساله حداکثر استفاده را بکنند. 

با این وجود، موج حملات و سوالات درباره وضعیت سلامتی هیلاری کلینتون در حال افزوده شدن است. براساس آنچه که ستاد انتخاباتی کلینتون اعلام کرده است، او به بیماری ذات الریه مبتلا است و این بیماری خطر جدی محسوب نمی شود اما در صورتی که وضعیت سلامتی کلینتون نسبت به آنچه اعلام شده، حادتر شود و او توانایی ادامه حضور در کارزارهای انتخاباتی را نداشته باشد، او مجبور به کناره گیری از صحنه انتخابات خواهد بود. 

در چنین شرایطی، براساس قوانین حزب دموکرات، دیگر نیازی به برگزاری انتخابات درون حزبی و مراجعه به آرای عمومی نیست بلکه سران حزب دموکرات با برگزاری نشستی و انجام یک همفکری، هر فردی را تشخیص بدهند که می تواند آرای بیشتری را جلب کند و از اجماع بیشتری در درون حزب دموکرات برخوردار باشد را انتخاب خواهند کرد. در شرایط کنونی افرادی مانند برنی سندرز، تیم کین و جو بایدن مطرح شده اند. سندرز در ایام انتخابات درون حزبی توانست مقام دوم را کسب کند و از حمایت گسترده ای در افکارعمومی هم برخوردار است. 

تیم کین از سوی هیلاری کلینتون به عنوان معاون رییس جمهور پیشنهاد شده و هم اینک در کارزارهای انتخاباتی، حضور فعالی دارد. جو بایدن نیز هم اینک یکی از بزرگان حزب دموکرات محسوب می شود و در مقام معاونت باراک اوباما، از جایگاه ویژه ای در میان دموکرات ها برخوردار است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: