کد خبر: ۸۱۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - 13 September 2016
موزه سینما 21 شهریور و در روز ملی سینما میزبان گردهمایی اهالی سینما بود که آمده بودند تا 116 سالگی سینما در ایران راجشن گیرند. این جشن با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت ا...ایوبی رییس سازمان سینمایی، مسئولان سازمان سینمایی، اهالی سینما، هنرمندان، چهره های برجسته سینمایی برخی مدیران و اهالی رسانه برگزار شد.
 روزنامه خراسان در صفحه گزارش به مناسبت روز ملی سینما با تهیه گزارشی از مراسم و گردهمایی اهالی سینما پرداخت و نوشت: موزه سینما 21 شهریور و در روز ملی سینما میزبان گردهمایی اهالی سینما بود که آمده بودند تا 116 سالگی سینما در ایران راجشن گیرند. این جشن با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت ا...ایوبی رییس سازمان سینمایی، مسئولان سازمان سینمایی، اهالی سینما، هنرمندان، چهره های برجسته سینمایی برخی مدیران و اهالی رسانه برگزار شد.

در ادامه گزیده ای از این گزارش را که در شماره سه شنبه 23 شهریور 1395 خورشیدی به قلم احمد صبریان انتشار یافت، می خوانیم: در این جشن شهرام ناظری و پسرش حافظ ناظری قطعاتی را اجرا کردند و ایوبی، جنتی و جمشید مشایخی سخن گفتند. عزت ا... انتظامی نیز پس از از مدت ها در یک مراسم عمومی شرکت کرد. فارغ از سخنرانی های رسمی وزیر و معاون امور سینمایی اش، آنچه بیشتر به چشم می آمد حضور پررنگ سینماگرانی از نسل ها و طیف های گوناگون بود. جشن 116 سالگی سینمای ایران شامگاه یکشنبه (21 شهریور) در موزه سینما و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی برگزار شد.

همچنین شامگاه شنبه 20 شهریور ماه آیین بزرگداشت و تجلیل هجدهمین جشن سینمای ایران از 4 چهره سینمایی با حضور هنرمندان و اصحاب رسانه در تالار ایوان شمس برگزار شد و با اهدای جایزه سیف ا... داد و تندیس خانه سینما از سید محمد خادم، علیرضا رضاداد، منوچهر محمدی و فاطمه معتمدآریا با حضور هنرمندان و اصحاب رسانه در تالار ایوان شمس تقدیر شد.

** وزیر ارشاد: جوانان در صف فیلم های سینمای ایران می ایستند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما ادعایی نداریم به همه اهدافی که پیش از این ترسیم کرده بودیم رسیده ایم، ولی قدم های بلندی برداشته ایم. به گزارش مهر علی جنتی افزود: در عرصه فرهنگ با همه کارشکنی ها، گام های بلندی برداشته شده و دیوار بلند بی اعتمادی بین هنرمندان و دولت برچیده شده و مدیران کنار هنرمندان هستند. 

جنتی با اشاره به این که امروز بخش خصوصی در حال ساخت 100 سالن سینماست بیان کرد: به عنوان فردی که همه عمرش را برای انقلاب گذاشته به علما و ائمه جمعه و روحانیون و قضات و نمایندگان مجلس می گویم سینمای ایران باافتخار پرچم اعتلای فرهنگ ایران اسلامی را در دست گرفته است و اگر سینماگران نبودند جوانان ما هم مانند دیگر کشور ها مصرف کننده محصولات هالیوود بودند. این روز ها جوانان ماهواره ها را خاموش کرده و در صف فیلم های سینمای ایران می ایستند.

وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: اینجا اعلام می کنم که به هیچ دستگاه و یا افرادی اجازه نخواهم داد در شورای پروانه ساخت و نمایش که ترکیب آن ها به تازگی تغییر کرده است هیچگونه دخالتی کنند و از انتخاب های آنها دفاع می کنیم. وی تاکید کرد: فیلم هایی که با اخذ مجوز ساخته می شوند را حمایت خواهیم کرد. البته اگر فیلمی خط قرمز واقعی، نه توهمی را رد کرده باشد موضوعش جدا ست. به گزارش ایلنا جنتی افزود: من دست همه سینماگران متعهد را می بوسم. امروز سینماگران پای پرچم مقابله با تهاجم فرهنگی ایستاده اند و مردم به جای دیدن فیلم های هالیوودی به تماشای لانتوری، فروشنده وایستاده در غبار می نشینند.

** ایوبی: روز های با شکوه در انتظار سینمای ایران است
رئیس سازمان سینمایی با بیان این که سینمای کشور حرکت پرشتاب خود را آغاز کرده است گفت: ما با هژمونی آمریکا مخالفیم و گرچه آن ها در عرصه های مختلف سیطره خود را گسترش داده اند اما سینماگران ایرانی توانستند مرز های آنها را به عقب برانند.به گزارش ایسنا، حجت ا... ایوبی افزود: سینمای ایران با افتخار پرچم هویت ملی و اسلامی را برافراشته است. امروز ملت بافرهنگ ایرانی صدوشانزدهمین سال سینمای خود را که به شیوایی و زیبایی با آن سخن می گویند، جشن می گیرد. 

سینماروز های خوبی را می گذراند اما نوید می دهم روز های بهتری هم در راه است. سینمای ایران حرکت پرشتاب خود را آغاز کرده و دهه90 دوران درخشانی و شکوفایی سینمای ایران خواهد بود. سینما سال گذشته نام ایران را در جهان بلندآوازه کرد و دشمنان گفتند شهاب حسینی و «شهاب حسینی ها» خطر های بزرگی برای شما هستند و راست هم می گفتند؛ شما خطر های بزرگی برای آنان هستید. وی با بیان این که «آشتی مردم با سینما تحقق پیدا کرده است» اظهار کرد: سالن های باشکوه سینمایی در تهران و سایر شهر ها در حال ساخت است و «نهضت تولید محتوا» نیز آغاز شده و روز های باشکوهی در انتظار سینمای ایران است.

** هنرمندان حاضر در جشن روز سینما
عزت ا... انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی،جمشید هاشم پور، کیومرث پوراحمد، سیروس ابراهیم زاده، مهتاب کرامتی، فرهاد اصلانی، کتایون ریاحی،رضا فیاضی، جوادهاشمی، افسانه بایگان، شمسی فضل اللهی، ابوالحسن داوودی، ملکه رنجبر، رویا تیموریان، مسعود رایگان، سیروس گرجستانی، مجید مظفری، حبیب اسماعیلی، کامران قدکچیان، نرگس آبیار، مهناز افشار، منوچهر محمدی، جهانگیر کوثری، رخشان بنی اعتماد، داریوش اسدزاده، سامان مقدم ،جمشید گرگین،محمد نیک بین، منیژه حکمت،احترام برومند،علیرضا خمسه، محمود عزیزی، فریال بهزاد، کامبوزیا پرتوی، حبیب رضایی، محمد رحمانیان، تهمینه میلانی، مهدی فقیه، بیوک میرزایی، عبدالرضا اکبری، رضا رویگری، امین حیایی، دانیال حکیمی و سروش صحت از جمله هنرمندان حاضر در این جشن بودند.

** خادم در سینماداری فردی موجه بود
در نخستین بخش از این آیین محمد متوسلانی در تجلیل از محمد خادم سینمادار قدیمی گفت: خادم یکی از افراد خوب روزگار است که در مدیریت هم بسیار موفق بود. او سه دوره رئیس فدراسیون کشتی و عضو تیم ملی و مدیر قدیمی ترین سینماهای ایران بود. 

خوشحالم خانه سینما یکی از ارکان نمایشی ایران را ارج می نهد زیرا سینما پلی میان مردم و هنرمندان است. عبدا... علیخانی نیز در سخنانی بیان کرد: خادم در سینماداری یک فرد موجه بود و سینمای او پاکیزه بود، هیچگاه از او جز محبت و بزرگمردی ندیدم.سپس سید محمد خادم به صحنه آمد و گفت: امروز بر من منت گذاشتند که چنین مراسمی برای من تدارک دیدند. از همه تشکر می کنم.

** واکنش شهرام ناظری به شلوغی و بی نظمی
در بخشی از مراسم جشن سینما نوبت به اجرای شهرام و حافظ ناظری رسید تا دو قطعه از آلبوم «ناگفته» را برای حاضران اجرا کنند.در میانه اجرای قطعه اول بود که علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراهانش وارد مراسم شد و عکاسان خبری نیز دور او حلقه زدند که این شلوغی و بی نظمی با ناراحتی شهرام ناظری همراه شد؛ تاجایی که وسط اجرا پشت میکروفون گفت: «آقا بگویید این عکاس ها این جلو را خلوت کنند!» پس از رفع بی نظمی قطعه دیگری نیز اجرا کرد که با استقبال شدید حاضران همراه شد.

شهرام ناظری گفت: در حقیقت ما مهمان شما هستیم و این برنامه که به همت خانه سینما و دیگر سینماگران به خصوص دکتر ایوبی برگزار شد، باعث شد در خدمت شما باشیم.

** هیچگاه از رضا داد رنجیده نشدم
ابوالحسن داوودی نیز درهنگام اهدای جایزه سیف ا... داد به علیرضا رضاداد گفت: آقای رضاداد از معدود مدیرانی است که همواره حتی وقتی برای کار های من مانعی ایجاد می کرد او را دوست داشتم. ما با یکدیگر چالش هم داشتیم اما این چالش ها با اعتماد و احترام همراه بود، من هیچگاه از او رنجیده نشدم. 

در ادامه علیرضا رضادادگفت: از اعضای هیئت مدیره خانه سینما که من را شایسته دریافت جایزه سیف ا... داد دانستند تشکر می کنم. وی افزود: قریب2 ماه پیش بود که خانم بنی اعتماد برای تماشای مستند «آی آدم ها» از ما دعوت کرد. آن روز به حال ایشان که از خود عبور کرده است غبطه خوردم، به خصوص این که در 10 سال گذشته برای منافع مردم بسیار تلاش کرده است. از همین جا از همه می خواهم که تصمیم بگیریم تا هر کداممان یکی از اکران های «آی آدم ها» را به عهده بگیریم.

** کودک درون منوچهرمحمدی همیشه زنده است
در ادامه محمدمهدی عسگر پوردر تجلیل از منوچهر محمدی گفت: افرادی که منوچهر محمدی را از دور می بینند فکر می کنند او فردی است که اصلا نمی خندد و همواره جدی است اما کودک درون او همیشه زنده است. او در زمینه های مختلف مانند فیلمنامه نویسی، تهیه کنندگی، مدیریت و کارگردانی بسیار خوب عمل کرده است. 

هر کسی که با او همکاری کرده باشد می داند او تسلط زیادی بر همه اجزای فیلم دارد، به طوری که همه بی صبرانه منتظر آمدن او به صحنه هستند. جهانگیر کوثری نیز اظهار کرد: هر چند منوچهر محمدی از نظر سنی از من کوچکتر است اما از نظر تدبیر و شعور سیاسی موتور حرکت ما بود. او یکی از مهره های وسط بود که هرچند کمتر دیده شد اما به واقع سکان دار ما بود. به گزارش سینما پرس حجت الاسلام محمود دعایی سخنانش را با لحن طنز آمیزی شروع کرد و گفت: ممنونم که اجازه دادید در جشن شما حضور پیدا کنم.

** معتمد آریا چقدر زود پیشکسوت شد
سپس علی نصیریان، آتیلا پسیانی، همایون اسعدیان، رخشان بنی اعتماد و علی ربیعی برای تجلیل از فاطمه معتمد آریا به صحنه آمدند. علی نصیریان در سخنانی اشاره کرد: معتمدآریا از برجسته ترین بازیگران خلاق است.

عده ای فکر می کنند بازیگری حرفه ای ساده است اما برای رسیدن به این سادگی مسیر خلاقانه ای وجود دارد که شاید همه نتوانند به آن برسند، خلاقیت یکی از امتیازات معتمدآریا است. او نشان داده هنرمندی ممتاز و شایسته هرگونه تجلیل و یک انسان با فرهنگ است.همایون اسعدیان هم بیان کرد: هنگامی که نوجوان و تازه مشغول آموزش فیلم سازی بودم آرزو داشتم با معتمدآریا همکاری کنم. چقدر زود او پیشکسوت شد. حسرتی در دل من باقی ماند و آن این است که نتوانستم آن طور که دوست دارم با او همکاری کنم.

آتیلا پسیانی هم گفت: سال ها قبل وقتی دانشجوی تئاتر  و کارگردانی بودم می دیدم که یک دختر نوجوان بسیار پرسشگر به جست وجو می پردازد؛ او کسی نبود جز فاطمه معتمد آریا. او را به خاطر حضور اجتماعی و بین المللی اش، به خاطر مقاومت در برابر تمام ناملایمات تحسین می کنم. ربیعی وزیر دولت یازدهم نیز گفت: سینما جایی است که همه در کنار هم شادی ها و غم ها را تقسیم می کنند.

رخشان بنی اعتماد هم عنوان کرد: صحبت کردن درباره کسانی که به آدم نزدیک هستند سخت است، سپاس از او که مدبرانه از کوره راه ها گذشت، خوشا به حال ما که تو را داریم. سپس فاطمه معتمدآریا برای دریافت جایزه اش به صحنه آمد و گفت: می خواهم شعری را به حجت الاسلام دعایی تقدیم کنم زیرا او همواره هوای ما را داشته است. در بین سینماگران چیزی به جز عشق وجود ندارد، بین اهالی سینما  فقط عشق حکم فرماست و تلاش می کنیم تا گوشه ای از عشق خداوند به بندگانش را به نمایش بگذاریم. از حاج آقا دعایی ممنونم که به ما یادآوری کردند که ما با هم هستیم.
*منبع: روزنامه خراسان 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: