کد خبر: ۸۱۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - 13 September 2016
رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت از شناسایی ۳۱ هزار و ۹۵۰ بیمار مبتلا به ویروس ایدز در کشور خبر داد.
محمد مهدی گویا صبح سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به وجود رابطه بین ویروس اچ آی وی، تماس جنسی و اعتیاد افزود: کشور ما به همراه دیگر کشورها متعهد شده تا پایان ۲۰۲۰ حدود ۹۰ درصد کسانی که مبتلا به عفونت بیماری اچ آی وی هستند را شناسایی کنند.

وی با اشاره به شناسایی ۳۰ درصد مبتلایان به بیماری اچ آی تاکنون انجام شده، اظهار داشت: باید تلاش سنگینی را در همه عرصه ها بین سازمان های بهداشتی و مرتبط برای شناسایی افراد مبتلا به بیماری اچ آی وی داشته باشیم.

رئیس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین ۹۰ درصد افرادی که شناسایی شدند باید تحت درمان قرار گیرند و اکنون ۱۵ تا ۱۸ درصد تحت درمان قرار دارند و در این شاخص عقب هستیم.

گویا عنوان کرد: سومین تعهد این است که اطمینان حاصل کنیم افرادی که تحت درمان قرار دارند، درمانشان باثبات و موثر باشد و از اینرو افزایش بیماری یابی و درمان صورت می گیرد.

وی افزود: ۳۱ هزار و ۹۵۰ نفر مبتلا به عفونت ایدز هستند و برآورد می کنیم شمار بیماران بین ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر باشند و بقیه را نتوانستیم شناسایی کنیم.

گویا عنوان کرد: عده ای از بیماران مبتلا به ویروس اچ آی وی اعتیاد تزریقی دارند که شناسایی و درمانشان ممکن نیست و عده ای مانند زنان تن فروش قابل شناسایی نیستند.

وی نقش خانواده را در پیشگیری از بیماری ها و آموزش موثر دانست و گفت: هنوز رسانه های عمومی در بسیاری از عرصه ها با احتیاط درباره اچ آی وی رفتار می کنند درحال یکه الگوی عفونت درباره این بیماری مدام درحال تغییر است.

گویا افزود: موارد ابتلای به ایدز از اعتیاد تزریقی به سمت آمیزش های جنسی رو به تغییر و اکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد موراد ابتلا از طریق تماس جنسی بوده است.

وی گفت: ظرف دو سه سال اخیر تعداد بانوان مبتلا به ویروس ایدز افزایش یافته که به شدت نگران کننده است که نشان می دهد انتقال بیماری از طریق تماس جنسی بین بانوان رو افزایش است و رفتارهای پرخطر بین آنان افزایش یافته است و احتمال انتقال بیماری از مادر به کودک نیز نگران کننده است.

گویا ادامه داد: پیشگیری از انتقال عفونت اچ آی وی از مادر به کوک جزو برنامه های مهم است که به صورت آزمایشی این کار از دو سال قبل شروع شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت تصریح کرد: در کشور تنها هشت نفر پزشک متخصص دوره دیده که می توانند در زمینه درمان و پیشگیری ایدز آموزش دهند وجود دارد که یکی در مازندران فعال است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: