کد خبر: ۸۱۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - 10 September 2016
منابع امریکایی می گویند رویارویی ناامن بین شناورهای امریکایی و ایرانی کل سال 2015، 22 مورد بوده ولی این رویارویی ها طی شش ماه سال جاری، از کل تعداد سال قبل بیشتر شده و با تقابل اخیر، به 31 مورد رسیده است.
 روزنامه جوان در شماره شنبه 20 شهریور در تشریح تیتر نخست با اشاره تغییر ترتیبات امنیتی در خلیج فارس و تحولات ناوگان های دریایی ایران و آمریکا که در سال 2016 نسبت به سال گذشته حدود 50درصد بیشتر بوده، نوشت: منابع امریکایی می گویند رویارویی ناامن بین شناورهای امریکایی و ایرانی کل سال 2015، 22 مورد بوده ولی این رویارویی ها طی شش ماه سال جاری، از کل تعداد سال قبل بیشتر شده و با تقابل اخیر، به 31 مورد رسیده است.

این روزنامه با انتخاب عنوان امنیت خلیج فارس باید بومی شود، آورد: خلیج فارس این روزها صحنه آرایش مداوم ناوهای امریکایی و قایق های تندروی ایرانی است. شاید اوج این تقابل در دستگیری چندین ملوان امریکایی در آب های خلیج فارس باشد که در نهایت با آزادی آنها خاتمه یافت. رقابت ایران و امریکا در منطقه در حقیقت بر سر در دست گرفتن امنیت خلیج فارس است؛ امنیتی که هیچ نیرویی خارج از آن نمی تواند تأمین کند. به طور حتم اعمال اراده ایران بر منطقه خلیج فارس موجب نارضایتی امریکایی ها خواهد شد و آنها این مسئله را به طرق مختلف نشان خواهند داد. کشور های منطقه باید به این واقعیت قطعی برسند که برقراری امنیت در خلیج فارس جز با مشارکت کشورهای منطقه شدنی نیست و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور قدرتمند و بازیگر تأثیرگذار می تواند نقش مؤثری در تأمین امنیت پایدار در این شاهراه بین الملل داشته باشد.

روزنامه جوان با درج عنوان ملت ایران: جنایات شجره ملعونه آل سعود را فراموش نمی کنیم، نوشت: در همه یک سال گذشته از حادثه مرگبار منا، نه جمهوری اسلامی و نه مردمش نگذاشتند اعتراضات شان علیه آل سعود به رخوت و سکوت برسد. امروز در آستانه عید قربان و اولین سالگرد فاجعه ای که بی لیاقتی آل سعود آن را رقم زد، مردم ایران باز صدای اعتراض و انزجارشان از آل سعود را به خیابان ها کشاندند، شاید کسی در دنیای چندصد میلیونی جهان اسلام تلنگری بخورد و با خود فکر کند چرا نباید مرگ مظلومانه هزاران حاجی غبار رخوت را از سرمان بردارد! با این همه، آنچه امروز بعد از نمازجمعه های سراسر کشور به نمایش درآمد، فقط خشم و اعتراض نبود، مردم ایران دغدار عزیزان شان هستند؛ داغی که التیام نیافته است. 

پاسخ هسته ای کره شمالی به فرار امریکا از گفت و گوهای چند جانبه، دیگر عنوان این روزنامه است، در تشریح این مطلب می خوانیم: کره شمالی روز جمعه مدعی شد که پنجمین و قدرتمندترین آزمایش اتمی خود را انجام داده است، اقدامی که واکنش های جهانی را در پی داشت. این آزمایش اتمی که توانسته برای اولین بار موشکی را به کلاهک اتمی مجهز کند. همزمان با تلاش امریکا برای استقرار سامانه موشکی «تاد» در کره جنوبی انجام شده است. پیونگ یانگ ماه گذشته اعلام کرد که آزمایش بعدی هسته ای این کشور به رفتار و اقدامات امریکا بستگی دارد. به رغم موافقت پیونگ یانگ با مذاکرات شش جانبه اتمی، امریکا ازسرگیری مذاکرات را به خلع سلاح اتمی کره شمالی مشروط کرده است.

روزنامه جوان با بررسی عنوان ماهانه 2 میلیارد دلار کالا و ارز قاچاق می شود، آورد: بر اساس آمارهای رسمی، از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تا پایان سال 94 بیش از 62میلیارددلار کالا و ارز قاچاق شده است که عمده این قاچاق به طور مستقیم از گمرک وارد و خارج شده است، بدین ترتیب کوتاهی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز محسوس و مشهود است. اگر حجم ریالی ارزش قاچاق بیش از 62 میلیاردی سال های روی کار آمدن دولت یازدهم تا پایان سال 94 را محاسبه کنیم، در حدود 190هزار میلیارد تومان قاچاق در 2.5 سال ابتدایی دولت یازدهم انجام گرفته است.
اگرچه ادعا می شود که قاچاق کالا و ارز نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است، اما وقتی قرار می شود نهادهای نظارتی از بازارها برای کشف کالای قاچاق بازدید کنند، صاحبان مغازه و اصناف از ترس کرکره مغازه ها را بالا نمی برند و بازار در روز رصد مسئولان مبارزه با کالای قاچاق تعطیل می شود. 

«زنان، رنگین پوستان و قومیت ها علیه تبعیض در هالیوود متحد می شوند»، «مسعود بهنود دروغ خود را پس گرفت» و «ساره جوانمردی، اولین مدال آور طلای کاروان منا» از دیگر عنوان های صفحه نخست این روزنامه محسوب می شود.

روزنامه جوان در ضمیمه امروز ویژه نامه ای را با عنوان «حاجیان لب تشنه شهید» را منتشر کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: