کد خبر: ۸۱۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - 10 September 2016
بازار بدهی کشورمان که مهر سال گذشته با انتشار نخستین دوره از اسناد خزانه اسلامی شکل رسمی به خود گرفت، اکنون با اقبال فراوان سرمایه گذاران همراه شده است. گرچه در ابتدای شکل گیری بازار بدهی، برخی نسبت به اثرگذاری این شاه کلید رونق مردد بودند، اما عطش تقاضای اوراق تاکید می کند که سمت عرضه برای تقویت هرچه بیشتر آمادگی کامل دارد
 بازار بدهی کشورمان که مهر سال گذشته با انتشار نخستین دوره از اسناد خزانه اسلامی شکل رسمی به خود گرفت، اکنون با اقبال فراوان سرمایه گذاران همراه شده است. گرچه در ابتدای شکل گیری بازار بدهی، برخی نسبت به اثرگذاری این شاه کلید رونق مردد بودند، اما عطش تقاضای اوراق تاکید می کند که سمت عرضه برای تقویت هرچه بیشتر آمادگی کامل دارد.این مطلب بخشی از خبر نخست روزنامه دنیای اقتصاد در شماره شنبه 20 شهریور است.

این روزنامه با انتخاب عنوان پنج جریان در اصلاح بازار پول، نوشت: سیاست گذاران اقتصادی دولت با توجه به مشکلات کنونی در بازار پول، برنامه اصلاح نظام بانکی را از تیرماه سال گذشته در سه محور «حل معضل جریان نقد و انجماد دارایی ها»، «ساماندهی بدهی های دولت» و «افزایش سرمایه بانک ها» در دستور کار قرار دادند. در این خصوص، اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی در گفت و گو با «تجارت فردا» زوایای این طرح را بررسی کرده است. او 5 ویژگی اصلی برنامه اصلاح نظام بانکی را «عبور از سیاست های دستوری»، «تحرک بخشی از طریق سیاست های پولی»، «تغییر رویکرد نظارتی»، «انتظام بخشی در بازار پول» و «یخ زدایی از منابع بانکی» عنوان کرد.

روزنامه دنیای اقتصاد با انتشار عنوان فرمول پاکسازی رکود مسکن، آورد: بازار مسکن مشروط به اعمال دو دسته سیاست کوتاه مدت و بلند مدت، می تواند وارد رونق غیرتورمی شود. فرمول پاکسازی کامل معاملات و ساخت و ساز از رکود نشان می دهد برای تبدیل نیاز بالقوه به تقاضای موثر خرید مسکن باید پنج گام مالی به هم پیوسته، برداشته شود. در سمت عرضه نیز با هدف کاهش قیمت تمام شده مسکن، چهار اقدام حمایتی از جمله «گسترش بازار زمین با تاسیس شرکت های توسعه گر» و همچنین «اصلاح ساختار شهرداری ها» لازم است. علاوه بر 9 ماموریت زمان بر، تحریک ضربتی بازار نیازمند راه اندازی «صندوق سرمایه گذاری مستغلات» است.

این روزنامه با بررسی عنوان 11 پرسش و پاسخ درباره FATF، نوشت: در روزهای های اخیر، موضوع تعامل ایران با کارگروه اقدام مالی « FATF» محل نقد یا ابهام برخی از کارشناسان و خبرگزاری ها بوده است. متخصصان با بررسی قوانین و نحوه همکاری، ابهامات به وجودآمده را در قالب یازده پرسش تشریح کرده و به آن پاسخ داده اند. این پرسش ها عمدتا درخصوص «ارتباط گروه اقدام مالی با برجام»، «پل ارتباطی برای آمریکا؟»، «سرنوشت حمایت از محور مقاومت»، «نحوه رعایت قطعنامه های سازمان ملل»، «نحوه همکاری بانک ها با نهادهای داخلی» و سایر موضوعات مطرح شده و بر اساس قوانین از آنها ابهام زدایی شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد در ستون نگاه هفته با درج عنوان خداحافظی با رشد نفتی، آورد: دولت محترم، باید بدون تعارف و پرده پوشی به مردم توضیح دهد که اقتصاد ما دیگر نفتی نیست، بگوید آنچه کشور را در دوره تحریم گرفتار کرد، نه کاهش تولید نفت، بلکه وابستگی دولت به درآمد نفت و اعتیاد همگان به سیستم ارز ثابت، انباشت بدهی عظیم دولت به شبکه بانکی و هزار و یک ناکارآمدی ساختاری دیگر بود. دولت باید در این یک سال باقیمانده کمر همت ببندد و تکلیف بدهی های خود را با کارفرمایان و بانک ها مشخص کند، باید هزاران شرکت تحت مالکیت خودرا به مردم بسپارد و هیچ ترسی از این فرآیند نداشته باشد، چرا که تمامی این اقدامات در راستای مقاوم سازی اقتصاد است. دولت، این پدر پیر و خسته، باید اجازه دهد، بچه هایش بدون کمک او به رشد و بالندگی برسند، دیگر بس است گذاشتن پول توجیبی نفت بر بالای طاقچه بودجه دولت برای بخش غیر نفتی و مردم!

این روزنامه در ستون سرمقاله عنوان «علاج غیرتورمی رکود» را به قلم فرخ قبادی منتشر کرد و در ستون تحلیل به عنوان «برندگان شکست برجام» نوشته حسین موسویان و حسام رحمانی پرداخت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: