کد خبر: ۸۱۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - 06 September 2016
براساس آمار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درحال حاضر 2573 شرکت دانش بنیان در کل کشور وجود دارد که از این تعداد 198 شرکت دانش بنیان صنعتی، 802 شرکت دانش بنیان تولیدی و 1573 شرکت دانش بنیان نوپا هستند.
روزنامه صمت در صفحه صنعت به منظور بررسی عملکرد دانش بنیان ها در دولت تدبیر و امید گزارشی را منتشر کرد که در بخشی از آن می خوانیم: براساس آمار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درحال حاضر 2573 شرکت دانش بنیان در کل کشور وجود دارد که از این تعداد 198 شرکت دانش بنیان صنعتی، 802 شرکت دانش بنیان تولیدی و 1573 شرکت دانش بنیان نوپا هستند.

در این گزارش که در شماره سه شنبه 16 شهریور 1395 هجری خورشیدی به قلم طیبه جهانبازی منتشر شد، آمده است: این شرکت های دانش بنیان فعالیت خود را از اواخر سال 92 شروع کرده اند که آن را مدیون توجه دولت یازدهم به شرکت های دانش بنیان هستیم.

** فعال سازی 2600 شرکت دانش بنیان
علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه تا پیش از سال 92 هیچ شرکت دانش بنیانی با مجوز دانش بنیان وجود نداشت به صمت گفت: تمامی شرکت های دانش بنیان در دولت یازدهم شکل گرفتند و با افزایش تعداد آنها تا پایان سال جاری بیش از 2600 شرکت دانش بنیان خواهیم داشت. وی افزود: تسهیلاتی که برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی پرداخت شده است. از سال گذشته معافیت های مالیاتی و گمرکی و همچنین مجوز استقرار این شرکت ها در خانه های مسکونی تا شعاع 120 کیلومتری صادر شده است.

** 62 شرکت در پارک فناوری خوزستان
بابک مختاری، رییس پارک علم و فناوری خوزستان با بیان اینکه هرچند قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان در سال 89 تصویب و ابلاغ شد اما تا سال 92 به دلیل اختلافاتی که بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وجود داشت این قانون اجرا نشد به صمت گفت: با روی کار آمدن دولت یازدهم آیین نامه های مربوط تدوین و اختلافات بین دو سازمان رفع شد و از اواخر سال 92 قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان اجرا شد. 

او افزود: همزمان صندوق نوآوری و شکوفایی با حکم ریاست جمهوری تاسیس شد و با هدف پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان شروع به کار کرد. صندوق از سال 93 فرآیند شناسایی و تایید صلاحیت شرکت های دانش بنیان را شروع کرد. از 2600 شرکت دانش بنیان که از سوی شورای تایید صلاحیت شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تایید صلاحیت شدند بیش از 60 درصد آنها از تسهیلات مالی مربوط به قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان برخوردار شدند و تمامی شرکت ها از تسهیلات دیگر همچون معافیت های مالیاتی، گمرکی و... استفاده کرده اند. به گفته مختاری از تعداد کل شرکت های دانش بنیان تایید صلاحیت شده نزدیک به 50 درصد این شرکت ها در استان های تهران و اصفهان هستند و مابقی به استان های دیگر اختصاص دارند که این موضوع تعادل نداشتن استقرار شرکت های دانش بنیان را در استان ها نشان می دهد. 

وی با اشاره به فعالیت های پارک علم و فناوری خوزستان در دولت یازدهم تصریح کرد: درحال حاضر 62 شرکت دانش بنیان تایید صلاحیت شده در استان خوزستان وجود دارد که حدود 50 شرکت از آن با حمایت پارک علم و فناوری خوزستان فعالیت خود را با کاربردی کردن پژوهش ها شروع کرده اند. از این تعداد دو شرکت دانش بنیان صنعتی و 3 شرکت دانش بنیان تولیدی هستند و دیگر شرکت های دانش بنیان با قدمت 6 تا 7 سال فعالیت می کنند. 

رییس پارک علم و فناوری خوزستان با اشاره به اینکه محل فعالیت برخی از شرکت های دانش بنیان خوزستان در شهرک های صنعتی است، اظهار کرد: اینگونه شرکت ها با توجه به محصولی که تولید کرده اند موفق شدند مجوز دانش بنیان را اخذ کرده و از تسهیلات قانونی برخوردار شوند؛ با این وجود بیشتر شرکت های دانش بنیان در پارک علم و فناوری خوزستان مستقر هستند.

** 900 واحد در دانشگاه آزاد اسلامی
داود ثمری، مدیر دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه دولت یازدهم شرایط توسعه کیفی و کمی را برای شرکت های دانش بنیان فراهم کرده به صمت گفت: اگر بخواهیم موضوع را از لحاظ کمی بررسی کنیم بحث تعداد شرکت های دانش بنیان مد نظر قرار می گیرد که هرچند تعداد شرکت های دانش بنیان از برنامه های پیش بینی شده کمتر است اما 2600 شرکت دانش بنیان عدد قابل قبولی است.

او افزود: حال اگر بخواهیم توسعه شرکت های دانش بنیان را در دولت یازدهم از نظر کیفی مد نظر قرار دهیم مشاهده می کنیم که شرکت های دانش بنیان توانسته اند میزان فروش خوبی داشته باشند و زمینه اشتغال بسیاری از دانش آموختگان دانشگاهی را فراهم کنند. از سوی دیگر دولت نیز توانسته شرایط خوبی ازجمله معافیت های مالیاتی، بیمه و پرداخت تسهیلات ازسوی صندوق نوآوری و شکوفایی را برای این شرکت ها فراهم کند و امروز شاهد تاثیر شرکت های دانش بنیان در توسعه کشور هستیم. مدیر دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه هم اکنون 900 واحد فناور شرکت های دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد بیش از 100 شرکت دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد.

** 124 شرکت در پارک فناوری خراسان رضوی
حسن علم الهدی، رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با بیان اینکه امروز شرکت های دانش بنیان به عنوان اقتصاد درو نزا مطرح هستند که کشور را برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی یاری می کنند به صمت گفت: در دو سال اخیر دولت تلاش بسیاری برای تقویت شرکت های دانش بنیان داشته و3 استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی به عنوان استان های فعال در تقویت شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده اند. رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به اینکه باید حمایت از شرکت های دانش بنیان را بیشتر مورد توجه قرار دهیم، گفت: هرچند تعداد شرکت های دانش بنیان مناسب است اما باید تلاش بیشتری برای حمایت از شرکت های دانش بنیان به ویژه استانداردسازی محصولات آنها شود و نباید برای حمایت از اینگونه شرکت ها سلیقه ای عمل کنیم. 

این در حالی است که شرکت های دانش بنیان نوپا اغلب با مشکل زیرساخت مواجه هستند که به عقیده بنده به این شرکت ها آنگونه که باید توجه نمی شود. او افزود: درحال حاضر 124 شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری خراسان رضوی مشغول فعالیت هستند که 66 شرکت دانش بنیان تولیدی و صنعتی و 59 شرکت تولیدی وجود دارد که 15 شرکت بزرگ و 44 شرکت دانش بنیان متوسط و کوچک هستند، علاوه بر این 7 شرکت دانش بنیان صنعتی هستند و درنهایت 58 شرکت دانش بنیان این استان نوپا هستند.

** 40 شرکت در دانشگاه شریف
مجید دهبیدی پور، مدیر مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه شریف نیز سند حمایتی دولت یازدهم را به شرکت های دانش بنیان متنوع دانست و به صمت گفت: ازجمله این حمایت ها قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، فعال شدن صندوق نوآوری و شکوفایی و تشکیل کارگروه تشخیص صلاحیت و ارزیابی شرکت های دانش بنیان است. وی به تشریح فعالیت های دانشگاه شریف برای توسعه شرکت های دانش بنیان در دولت یازدهم پرداخت و تصریح کرد: برای توسعه زیست بوم و اکوسیستم کارآفرینی توسعه مراکز نوآوری را در نظر داشته ایم که حدود 60 دفتر نوآوری در این مراکز مستقر و حدود 40 شرکت دانش بنیان در حمایت دانشگاه شریف است، علاوه بر این با 3 مرکز رشد ایجاد شده حدود 210 واحد فناور را پذیرش کرده ایم.
*منبع: روزنامه صمت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: